Byggahus.se
Hej, vi tänkte ha fasta fönster då de är billigare med bättre u-värden vad vi sett i ämnet. Men jag läste någonstans om någon som påstod att det måste finnas öppningsbart fönster i varje rum gällande brandsäkerheten. Är det som så? Eller duger 3 dörrar i huset som brandsäkerhet?
 
Det handlar om alternativa flyktvägar.
Det är skönt att kunna öppna ett fönster på vid gavel en fin sommardag. Men tekniskt sett är ju fasta fönster att föredra som du påpekar.
Sen finns ju dom som är rädda för inbrott och tror att fasta fönster ger mer säkerhet. Men det förefaller för mig som rena paranojan.
 
Har fasta fönster i vardagsrummet med en glasdörr i mitten.
Det som slagit mig nu när man har små barn är att ett öppet fönster är svårare att smita ut genom än en dörr som står öppen en varm sommardag.

Löst med barngrind, men man är ju till naturen lat och det är ett moment till som måste öppnas och stängas.
 
Redigerat:
Korsdrag för vädring med dörrar går ju också. I övrigt är min man astmatisk och pollenallergiker så vi kommer ha ventilation med filter som vädring/tilluft.
 
Har nästan 50 fönster av det jobbiga slaget härhemma. De ska putsas. De fönster som inte är jobbiga är de fasta fönstren som går som en dans i solsken i jämförelse.
 
S Sylvestris skrev:
De fönster som inte är jobbiga är de fasta fönstren som går som en dans i solsken i jämförelse.
Det förstår jag inte. Fasta fönster putsar man från utsidan och från insidan. Kan man inte göra samma med öppningsbara fönster?
Eller jämförs här kopplade fönsterbågar med fasta treglasfönster?
 
"Eller jämförs här kopplade fönsterbågar med fasta treglasfönster?" Jag har kopplade fönster här hemma. Men jag bor precis vid en väg och smuts fastnar mycket mellan båge och hus. Buxbomshäckarna invid gör att spindlar trivs som fisken i vatten i detta mellanrum också. Det blir helt enkelt ett merarbete som heter duga mellan fönstren mot annars.
 
Skulle jag bo i ett hus med enbart fasta fönster skulle jag åtminstone se till att ha ett järnspett stående i varje rum som säkerhetsåtgärd.
Jag skulle aldrig komma på tanken att byta till sådana fönster.

Det är ett välkänt problem att dagens tredubbla värmeglas är svåra att krossa och ta sig ut igenom om man inte har ett lämpligt tillhygge. Folk har blivit innebrända efter att ha misslyckats med att krossa fönstret med en stol.
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
S Sylvestris skrev:
"Eller jämförs här kopplade fönsterbågar med fasta treglasfönster?" Jag har kopplade fönster här hemma. Men jag bor precis vid en väg och smuts fastnar mycket mellan båge och hus. Buxbomshäckarna invid gör att spindlar trivs som fisken i vatten i detta mellanrum också. Det blir helt enkelt ett merarbete som heter duga mellan fönstren mot annars.
Nu fattar jag. Men då jämför du städinsatsen mellan kopplade bågar och treglasfönster allmänt. Det är en sak. Att välja mellan nya öppningsbara och fasta fönster är ett annat val som inte har med städningen att göra.
Jag har bytt fönster för 4 år sedan och valt fast ruta bredvid altandörren samt en i köket där det finns två fönster. Allt annat vill jag kunna öppna.
 
H heimlaga skrev:
Skulle jag bo i ett hus med enbart fasta fönster skulle jag åtminstone se till att ha ett järnspett stående i varje rum som säkerhetsåtgärd.
Jag skulle aldrig komma på tanken att byta till sådana fönster.

Det är ett välkänt problem att dagens tredubbla värmeglas är svåra att krossa och ta sig ut igenom om man inte har ett lämpligt tillhygge. Folk har blivit innebrända efter att ha misslyckats med att krossa fönstret med en stol.
Min man har haft säkerhet som yrke i hela sitt liv där brandsäkerhet varit en del i detta med utrymningsvägar mm extra viktigt då 1 miljon besökare varit där per år. Men för att återgå till vårt bygge. Det är bara 2 sovrum som i så fall blir utan öppning då alla andra rum har dörr. I det rum vi har enbart fasta fönster i dag finns det en kofot då det tidigare varit en smedja och den varit tillverkad där som minne. Vid planering av brandsäkerhet ska det gå 30 minuter innan det blir problem i huset att ta sig ut.
 
Badrummet glömde jag berätta om. Där har vi tänkt ha en öppningsbart fönster men jag tror det blir för litet för att kunna göra en utrymning där ifrån.
 
  • Gilla
Fredalf11
  • Laddar…
De där 30 minuterna i planeringen är ett väldigt teoretiskt värde.
Jag skulle då inte lita på sådant.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Angående brandsäkerhet och utrymningsvägar.
Det finns moderna svängfönster där man kan svänga fönstret runt en horisontell axel. Dom är mycket bra för städning men värdelöst som utrymmningsväg. Normalt kan de bara öpnnas en spalt men sedan kan man haka av en spärr för att öppna dom helt. I en brandsituation, vem klarar det? Dessa fönster borde förbjudas!! Mig veterligen finns de inte heller i andra länder än Skandinavien.
30 minuterna tror jag heller inte på. De flesta normtider i räddningssammanhang är väldigt optimistiska. Till sjöss utgår föreskrifterna från att man ska kunna sätta på sig en överlevnadsdräkt på 90 sekunder. Jag har testat. Det är ingen som klarar det.
 
Mmm sedan finns det säkerhet för att planera för inbrott. Fönster borde då vara låsbara liksom dörrarna åtminstone på nedervåningen. Vem har i stridens hetta nycklarna på sig var man än går i huset? Vi hade inbrott via fönster i somras. Då låste vi fönstren på den sidan, norra sidan, som brott är mest självklart. 2 ggr på 20 år. Fönster öppningsbart finns dock kvar på en annan sida, södersidan.
 
Enligt min man är 30 minuters regeln inga problem. Men det rör sig om att säkra sig så att den inte sprids i första hand till angränsade hus. Fönster i sig säger han är lätt att krossa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.