Byggahus.se
henke_benke skrev:
det jag ger dig är tough love. vill att du ska kunna lösa ditt avloppsproblem själv.
du annar inte hur många enkla stopp jag varit på under min tid som servicesnickare.
Helt korrekt, you learn the easiest the hard way....Eller "learn by doing". Men jag håller på att bli en "handy man"...man är tvungen att bli det när man bor i en villa...håller på att lära mig en del nu och jag tackar ytterst för allas kompetenser, tips och rekommendationer, men även din tough love så klart :)
 
H
WhatIF WhatIF skrev:
Helt korrekt, you learn the easiest the hard way....Eller "learn by doing". Men jag håller på att bli en "handy man"...man är tvungen att bli det när man bor i en villa...håller på att lära mig en del nu och jag tackar ytterst för allas kompetenser, tips och rekommendationer, men även din tough love så klart :)
har du kollat brunn. så du slipper vattenflödet?
 
  • Gilla
WhatIF
  • Laddar…
henke_benke skrev:
har du kollat brunn. så du slipper vattenflödet?
Måste nedmontera kabinen och därefter kan jag se brunnen...Jobbar så mycket så att jag får göra detta till helgen =/
 
H
WhatIF WhatIF skrev:
Måste nedmontera kabinen och därefter kan jag se brunnen...Jobbar så mycket så att jag får göra detta till helgen =/
skrapa ner vattnet i andra brunnen. så blir inte väggen mera sunkig.
även om den skall bort vid renoveringen.
tips är ett luddfilter och vattenstop:)
 
  • Gilla
WhatIF
  • Laddar…
WhatIF WhatIF skrev:
Ja jag önskar det vore så lätt...Duschkabinen sitter "fast" i taket då det är exakt lika högt...väldigt klumpig konstruktion. Man kommer inte åt avloppet alls...


Ursäkta att jag lägger mig i, en duschkabin kan inte sitta fast om du inte kaklat fast den....skruva upp benen så kommer kabinen sänkas och du kan dra fram den för att kolla brunnen.
Det känns nästan som om du driver med folk med tanke på det elementära problem du har, ingen i tråden kan veta mer än du själv så försök först att lösa problemet med var vattnet kommer ifrån, troligen får du ta fram gummihandskarna när du flyttat på kabinen och rensa brunnen, sedan har du säkert löst problemet
 
  • Gilla
WhatIF
  • Laddar…
WhatIF WhatIF skrev:
Tack för ditt väldigt utförliga och utomordentliga svar =)

Nu har jag lite bättre koll på läget. Ska ändå renovera tvättstugan och då får jag be VVS att göra rent avloppen...vi ska bygga upp ett gemensamt "tvätt/bad/dusch rum". Start over and do it right :)

Ja jag antar att det är fuktiga träet har sugit åt sig vattnet från golvet, inget som härstammar från väggen så att säga.

du måste skoja, vvs-folk som rensar avlopp du får nog ta på dig gummihandskarna och göra det själv!
Skulle det vara tvärstopp långt in i rören får du ev anlita en firma som håller på med just rengöring av avloppsrör.
 
  • Gilla
WhatIF
  • Laddar…
H
V Vatthagen skrev:
Ursäkta att jag lägger mig i, en duschkabin kan inte sitta fast om du inte kaklat fast den....skruva upp benen så kommer kabinen sänkas och du kan dra fram den för att kolla brunnen.
Det känns nästan som om du driver med folk med tanke på det elementära problem du har, ingen i tråden kan veta mer än du själv så försök först att lösa problemet med var vattnet kommer ifrån, troligen får du ta fram gummihandskarna när du flyttat på kabinen och rensa brunnen, sedan har du säkert löst problemet
kabinen kan spänna rejält mot taket. å är man inte van så blir det lätt problem.
 
  • Gilla
WhatIF
  • Laddar…
henke_benke skrev:
kabinen kan spänna rejält mot taket. å är man inte van så blir det lätt problem.

Klart att inte allt är enkelt, det tycker inte jag heller, dock brukar jag alltid försöka förstå hur saker fungerar och försöka lösa dom problem som uppstår, t.ex som när det hemma hos oss börjar rinna fram vatten på golvet under duschkabinen, då fattar jag att det är en massa skräp och behöver rensas.
Förstår man inte ens dom mest elementära sakerna (och det säger jag inte för att vara elak) då kanske det inte är så lyckat att vara husägare, för det kommer att hända saker som måste åtgärdas med jämna mellanrum.
 
henke_benke skrev:
skrapa ner vattnet i andra brunnen. så blir inte väggen mera sunkig.
även om den skall bort vid renoveringen.
tips är ett luddfilter och vattenstop:)
Tusen tack vännen för dina "heads up" :)
 
henke_benke skrev:
typ
luddfilter
[länk]
vattenstop
[länk]
Awesome I love it!
 
Du vet när man köper hus så får du även en glad liten vän. Som kommer hitta på massa små roliga hyss! (vem som tycker dessa är roliga kan man diskutera :))

Så nu är det bara å sätta igång å lära dig! Här på forumet finns väldigt mycket hjälp att få.
 
  • Gilla
WhatIF
  • Laddar…
V Vatthagen skrev:
Klart att inte allt är enkelt, det tycker inte jag heller, dock brukar jag alltid försöka förstå hur saker fungerar och försöka lösa dom problem som uppstår, t.ex som när det hemma hos oss börjar rinna fram vatten på golvet under duschkabinen, då fattar jag att det är en massa skräp och behöver rensas.
Förstår man inte ens dom mest elementära sakerna (och det säger jag inte för att vara elak) då kanske det inte är så lyckat att vara husägare, för det kommer att hända saker som måste åtgärdas med jämna mellanrum.
Det är just därför det är så vackert över att vara en människa. För vi kan adaptera oss i nya omgivningar och miljöer. Vi anpassar och kan lära oss och föra kundskap vidare...
B Byggdjuret skrev:
Du vet när man köper hus så får du även en glad liten vän. Som kommer hitta på massa små roliga hyss! (vem som tycker dessa är roliga kan man diskutera :))

Så nu är det bara å sätta igång å lära dig! Här på forumet finns väldigt mycket hjälp att få.
Helt rätt, och genom er kompetens kan jag bli en ideal "handy man" till slut haha :)
 
  • Gilla
Vatthagen
  • Laddar…
WhatIF WhatIF skrev:
Jag anlitade besiktningsman själv och det enda han har skrivit om en 120 kvm stor källare är följande: "Fuktkontroll med indikator på golv och väggar av betong i källaren visade inga anmärkningsvärt höga utslag med hänsyn till byggnadsåret."

Det finns anmärkningar men inga allvarliga eller akuta enligt protokollet ^^

Hur menar du med att få ersättning från säljaren gällande dolt fel? Hur får man det etc?

Håller med dig att man helst skall undvika att säljaren åtgärdar något problem via en hantverkare..
Lite intressant skrivning av besiktningsmannen: "Fuktkontroll med indikator på golv och väggar av betong i källaren visade inga anmärkningsvärt höga utslag med hänsyn till byggnadsåret."

Detta måste vara att ge noll info och friskriva sej själv från allt ansvar.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
WhatIF WhatIF skrev:
Tack för ditt väldigt utförliga och utomordentliga svar =)

Nu har jag lite bättre koll på läget. Ska ändå renovera tvättstugan och då får jag be VVS att göra rent avloppen...vi ska bygga upp ett gemensamt "tvätt/bad/dusch rum". Start over and do it right :)

Ja jag antar att det är fuktiga träet har sugit åt sig vattnet från golvet, inget som härstammar från väggen så att säga.
Be inte VVS att göra rent avloppen, se till att golvbrunnarna byts till en modern variant där du kan lyfta ur insatsen och rensa.
 
  • Gilla
WhatIF
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.