Byggahus.se
Hej,

Hoppas jag kommit rätt, annars får ni gärna hänvisa mig till rätt forum.

Jag bor i en bostadsrätt och är snart klar med en helrenovering av badrum. Jag har anlitat en hantverkare som har alla rätta certifikat och som även kommer att lämna ett Garantibevis som är giltigt i 10 år efter utfört arbete. BRF ville att vi skulle ta bilder på hela processen och vidarebefordra till dem, vilket inte är några konstigheter. Efter att dom fick bilderna från hur rören blivit lagda så blev dom upprörda då dom ansåg att dem lagts fel och i fel vinkel. Dom menar på att detta kommer att "någon gång i framtiden" (deras ord) orsaka stopp i rören som i sin tur kommer vara svårt att fixa utan att golvet måste rivas upp igen.

Efter lite fram och tillbaka vill dom nu att jag ska skriva på ett beslut där jag kommer stå som ekonomisk ansvarig utifall det blir problem "någon gång i framtiden". Jag anser att hantverkarens Garantibevis borde räcka som bevis och säkerhet att allt gått rätt till.

Jag tycker det känns helt orimlig att jag skulle ha ansvar för detta.
Är det någon som känner igen sig i detta och gått igenom samma sak eller är det någon som har några råd? Vem har rätt? Kan jag ta rättsliga åtgärder för att slippa detta påtvingade ansvar för renoveringen?

Tacksam för svar och feedback.

Mvh
Gustaf
 
Hej,

Är det avloppsrör du pratar om?
Har du fått ett godkännande från BRF att ändra dessa rör?

Saken är att du har inte rätt att röra avloppsrören samtidigt som jag tror du har skyldighet att ersätta alla golvbrunnar gjorda innan -91 (Eller däromkring).

Sedan att de kan tvinga igenom detta ser jag inte möjligt (Utan en otroligt lång process). Jag hade försökt prata med styrelsen och förklara att detta är gjort av fackman.
 
Niklasloow Niklasloow skrev:
Hej,

Är det avloppsrör du pratar om?
Har du fått ett godkännande från BRF att ändra dessa rör?

Saken är att du har inte rätt att röra avloppsrören samtidigt som jag tror du har skyldighet att ersätta alla golvbrunnar gjorda innan -91 (Eller däromkring).

Sedan att de kan tvinga igenom detta ser jag inte möjligt (Utan en otroligt lång process). Jag hade försökt prata med styrelsen och förklara att detta är gjort av fackman.

Hej

Tack för snabbt svar.

Det är avloppsrör från gamla badkaret, som vi tagit bort och satt in en dusch och tvättmaskin.

Vi har fått ett godkännande från BRF att ändra dessa rör. Dom tycker dock att det är gjort på fel sätt, att hantverkaren har använt för skarpa vinklar. Jag anser att om det är gjort av fackman men rätt cert och utbildning så borde denna människan veta vad den gör.
 
Strul med avloppsrör i snäva eller felaktiga vinklar känner jag igen från vår förening. Dock är dessa lagda vid byggandet av husen.
Vi brukar spola rören var 3-4:e år.

Låter som du har gjort vad du kan göra, enl. konsumenttjänstlagen du ska kunna förvänta dig att ombyggnaden ska vara utförd på ett professionellt sätt och enligt branschstandard.
 
Lägg upp bild på rören.
 
  • Gilla
Poontus och 2 till
  • Laddar…
Det är ju en komplicerad situation. Om vi antar att förläggningen av rören inte är i enlighet med reglerna från branschen eller enligt instruktionerna från rörtillverkaren. Då har hantverkaren orsakat skada på föreningens egendom. Och i princip kan föreningen ha rätt att begära att du river upp, gör om, gör rätt. Sedan blir det ditt problem att hänga rörmockaren. I detta resonemang antar jag att rören ifråga ligger inom föreningens ansvarsområde.

OM det skulle gå så långt så borde du kunna kräva kompensation av rörmockaren.

Det första borde vara att få fram ett besiktningsutlåtande på om detta är fel eller inte.
 
  • Gilla
Poontus och 5 till
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Lägg upp bild på rören.
Här menar dom på att det är 90 graders vinklar, där det egentligen skall vara fler 45.
 
  • Rörinstallation i grävd grop med flera felaktiga 90 graders vinklar där det bör vara 45.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den där 180°-böjen är inte lätt att rensa, som amatör skulle jag säga näst intill omöjlig.
Till och med en sådan skarp 90°-böj är inte lätt att rensa.
 
  • Gilla
Poontus och 5 till
  • Laddar…
Normalt så när man gör en 90graders böj nyttjar man 2st 45graders istället för att inte få så tvära böjar. Här har man satt två 90graders, det ser som bäddat ut för stopp.
Jag hade inte godkänt den lösningen.
 
  • Gilla
Poontus och 13 till
  • Laddar…
Betonggolv med uppritade rosa linjer som markerar den föreslagna dragningen av rör till badrumsinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag hade dragit rören ungefär såhär.
Från stammen:
45°-45°-Y(45°-gren mot golvbrunn)
-rakt till tvättställ
-45°-rakt till golvbrunn
 
  • Gilla
Poontus och 21 till
  • Laddar…
Så hade jag också gjort, då får man rakt från tvättstället och det blir enklare att rensa kröken om det skulle behövas.
 
Ja det är helt klart inte en bra lösning man borde gjort som Demmpa beskriver ovan. Ett besiktningsutlåtande vore nog inte helt fel och sedan ta det med hantverkaren.
 
Har ingen aning om vad föreningen kan kräva. Men rördragningen ser ut som nödlösning en fredageftermiddag med ett fåtal rörvinklar att tillgå.
 
  • Gilla
Poontus och 8 till
  • Laddar…
hscn hscn skrev:
Har ingen aning om vad föreningen kan kräva. Men rördragningen ser ut som nödlösning en fredageftermiddag med ett fåtal rörvinklar att tillgå.
Mmm, verkligen .. Eller, "usch vad jobbigt att bila betong, det får andra roa sig med" .. Och det sätter ju dessa "behörigheter" under lupp igen ...
 
  • Gilla
Poontus och 4 till
  • Laddar…
C
S SGustaf skrev:
BRF ville att vi skulle ta bilder på hela processen och vidarebefordra till dem, vilket inte är några konstigheter.
Håller med om att rördragningen är en katastrof, så det är ju bra att det uppmärksammades i tid.

Men formellt sett, eftersom frågan är ställd i juridikforumet så är det faktiskt rätt konstigt att BRF kräver att få lägga sig i på det sättet. Du kräver väl inte att föreningen skall skicka bilder till dig om de t.ex. lägger om taket, även om en takläcka skulle kunna drabba din lägenhet?

Underhållsansvaret i en BRF är uppdelat mellan föreningen och medlemmen på det sätt som stadgarna bestämmer. Men avsticket från stammen till lägenhetens avlopp hör så gott som alltid till medlemmens ansvar.

Notera att underhållsansvaret är en skyldighet att hålla lägenheten/huset i gott skick. Med det följer att föreningen har väldigt begränsade möjligheter (formellt sett) att lägga sig i hur medlemmen fullgör sina skyldigheter och vice versa. Konsekvensen skulle annars kunna bli att man på olika sätt hindras från att fullgöra sina skyldigheter. Naturligtvis gäller vissa allmänna krav på utförandet så som att sundhet, ordning och skick skall iakttas. Men att ställa specifika krav på utförandet eller utkräva garantier mot framtida skador är helt galet.

Nära relaterat till underhåll är förändring av lägenheten. Här gäller för bl.a. avloppsledningar att ändring kräver styrelsens tillstånd. Styrelsen får dock endast vägra tillstånd om ändringen är "till påtaglig skada eller olägenhet för föreningen". Här kan i praktiken styrelsen ställa upp villkor i syfte att försäkra sig om att ändringen inte orsakar skada eller olägenhet. Men ett garantikrav torde ligga långt utanför dessa ramar. Eventuella krav kan dessutom naturligtvis inte framställas i efterhand när tillstånd redan har getts.

Hur som helst är det i sammanhanget av viss betydelse om du ändrar avloppsledningarna eller bara byter ut dem.
 
  • Gilla
Beckborg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.