Byggahus.se
Jag frågade medlemmen Daniel_N, tillika möbelsnickare och moderator i delforum Möbelsnickeri, om han hade lust att göra ett riktigt, rikigt svårt quiz om möbelsnickeri. Det hade han och vad jag kan bedöma så är det svårare än svårt!

Testa dina spetskunskaper i möbelsnickeri i Daniels SVÅRA möbelsnickeriquiz:

https://www.byggahus.se/quiz/106-Daniels-SVÅRA-möbelsnickeriquiz

I den här tråden kan du berätta vad du fick för resultat och diskutera quizet i största allmänhet.

Möbelsnickarens arbetsbord med en lång vattenpass och borrade hål, i en verkstad med diverse verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi inspireras av en bild på Daniel_N:s arbetsbord.
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Det är tur för världen att jag inte blev möbelsnickare! 4 rätt av 10 visar ju på dåliga kunskaper om ( special-) träsorter. Den med fuktiga årsringar var ju extra klurig.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
7 rätt av 10.
2 fel på limfrågorna och sen gick jag dessutom bet på mallfräsningen och den förstår jag inte ens när jag ser vad som ska vara rätt. Borde man inte flytta kurvan lika mycket vid båda fräsningarna? Först förstora och sen förminska lika mycket?

Hårdhetsfrågan tyckte jag var lite trixig. Jag trodde nog bok var aningens hårdare än lönn, åtminstone den lönn och bok som växer i Sverige. Uteslutningsmetoden gjorde dock att jag fick rätt här.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
När man ska brädda sitt frässpår i fråga 6 så förstår jag att det beror på maskinens rotationsriktning åt vilket håll man ska köra.

Men vid första skäret (fråga5), varför från vänster till höger?
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
När man ska brädda sitt frässpår i fråga 6 så förstår jag att det beror på maskinens rotationsriktning åt vilket håll man ska köra.

Men vid första skäret (fråga5), varför från vänster till höger?
Samma svar där, eftersom maskinen roterar moturs så kommer en matning från vänster till höger medföra att fräsen dras inåt, alltså mot anhållet. Detta vill man då det ger en lugnare och stabilare fräsning.
 
  • Gilla
Jarlingar
  • Laddar…
3/10, jag behöver hänga mer på möbelsnickeridelen ser jag =)

Jag får inte heller ihop mallfräsningen.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Alla rätt...


... På andra försöket.
 
  • Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
:thinking: klurigt men bra quiz/ P-A
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
7 av 10 får jag väl vara hyfsat nöjd med även om felen på första och sista frågan retar mig lite.

Fråga 1:
Jag trodde faktiskt att furu var ett av de träslag som var minst stabilt med avseende på fuktröreslser men där hade jag tydligen duktigt fel. Jag tänkte att grövre fibrer ger större rörelse men det verkar visst vara tvärtom. Då är det kanske inte bara pris och tillgänglighet som gör att furu ofta används i möbelsammanhang.

Fråga 3:
Benämningen omfång i samband med presstryck har jag aldrig hört tidigare men jag tyckte det rätta svaret verkade orimligt så jag chansade på något i andra änden av skalan. Jag har fått lära mig att man alltid spänner så hårt man kan och sedan tar man åtta varv till och då blir det ju ett ganska snävt intervall. ;)

Fråga 10:
Jag trodde faktiskt att det gick snabbare att slipa igenom faner med så pass grovt papper. Positivt är ju då att jag ivarjefall är på rätt sida med tanke på den risken och kanske inte behöver vara riktigt så rädd för det som jag varit hittills.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
V vectrex skrev:
sen gick jag dessutom bet på mallfräsningen och den förstår jag inte ens när jag ser vad som ska vara rätt. Borde man inte flytta kurvan lika mycket vid båda fräsningarna? Först förstora och sen förminska lika mycket?
Skillnaden ligger i att vid första fräsningen så behåller du biten som ligger utanför mallen och i andra fräsningen så behåller du biten som ligger under mallen. Men jag håller med om att det är klurigt, kan man som jag dessutom inte addera 5 och 7 korrekt så tar det ännu lite extra tid men jag tänkte att ett av alternativen måste ju vara rätt så jag fick räkna om ett par gånger innan ett av alternativen stämde.
 
jac jac skrev:
Skillnaden ligger i att vid första fräsningen så behåller du biten som ligger utanför mallen och i andra fräsningen så behåller du biten som ligger under mallen. Men jag håller med om att det är klurigt, kan man som jag dessutom inte addera 5 och 7 korrekt så tar det ännu lite extra tid men jag tänkte att ett av alternativen måste ju vara rätt så jag fick räkna om ett par gånger innan ett av alternativen stämde.
Ahh, där föll poletten ner. Så självklart när jag fick den förklaringen.Tack!
 
Det här var ju bara beviset att man egentligen inte vet så mycket som man kanske inbillar sig ibland. Nu blir det till att gå hem och ställa sig i skämshörnet. Kallar man sig själv fritidssnickare borde man klara över 50% i alla fall...

Nästa steg blir att köpa en fräs och lära sig hur det fungerar. På denna frågan blev jag helt ställd

/T
 
R Rönnis skrev:
Nästa steg blir att köpa en fräs och lära sig hur det fungerar. På denna frågan blev jag helt ställd
Kom bara ihåg att det inte räcker hela vägen, den måste vara rätt ställd också. (Fräsen alltså)

EDIT: Den var dålig men jag skyller på att det är fredag och jag är trött.
 
  • Gilla
Rönnis
  • Laddar…
6 av 10...... fast frågorna rörde sig på den delen av snickrandet som jag vet minst om.
 
Pajasquiz:mad:...6/10 men slarva bort en. Helt oduglig, nån som vill köpa en komplett uppsättning maskiner för möbelsnickeri?

Limtryck o slipmaskiner med konstiga beteckningar o gud vet allt. Alla vet ju att @Daniel_N överspänner tvingarna 1000% så skulle såklart svarat det.
 
Redigerat:
  • Gilla
jac och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.