Byggahus.se
Det rimliga är väl att försöka gissa vad man kan sälja huset för efter de olika åtgärderna. När jag tänker på min pappas hus, köpt för ett par hundra tusen år 1975, väl underhållet men inte mycket renoverat utöver badrummet, dock omdränerat och med nya fönster, så är det vissa skönhetsåtgärder som kommer att göras den dag det ska säljas, måla över det sista av 70-talet så att säga.

Huset är byggt på 30- eller 40-talet, men trist renoverat på 60- och 70-talet. Vi kommer förmodligen inte göra mer än att lägga snygg men billig laminat på den slitna bruna plastmattan i kök, köksentre och några av sovrummen, måla över den mörkgröna tapeten och gräsgröna målerierna på lilla WC, samt tömma källaren så att man ser hur stor den är.

Nånstans mellan en halv och en miljon är troligt försäljningspris, om jag jämför med liknande hus i området. Att tex renovera köket vore därför vansinne, bättre att låta köparen bestämma själv.
 
  • Gilla
Seet och 1 till
  • Laddar…
Som tidigare sagts, vissa saker måste ju bara göras. Alternativet att riva och bygga nytt lär knappast bli billigare.
Men visst är det ett dilemma när man bor på ett ställe där husen i princip är värdelösa. Vi skulle vilja bygga stort garage med förråd och hobbyrum, men det skulle kosta mer än värdet på det befintliga huset men inte höja värdet särskilt mycket.
Huset har vi redan tvingats renovera för ungefär hälften av vad vi köpte det för. Annars hade det inte gått att bo här.
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
En fråga är ju också vad det är värt att renovera till fräscha ytskikt medan du själv bor där.

Hittills har jag inte hunnit få någon fastighet till så fräsch som jag egentligen vill ha den förrän det blivit dags att ha visning... Tänk att hinna/orka renovera det och faktiskt få njuta lite av det själv!
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
S Seet skrev:
Ja visst tänker jag så. Om jag ska köpa hus får gärna "den tråkiga biten" vara gjord, alltså det som inte syns typ dränering, värmesystem, osv, och den "roliga biten", alltså det synliga, som golv, väggar, kök och toa gör jag gärna själv för att få den stil jag gillar. Men tänker gemene man så? Tänker mäklare så?
Jag har samma åsikt som du, dom dyra tråkiga och mindre synliga jobben får gärna vara gjorda, men jag sätter gärna min egen prägel på nytt kök, nytt badrum/toalett eftersom alla inte har samma smak, jag kan också förbise färg och tapet och värderar planlösningen mycket.
Många älskar vitt i överflöd, jag själv gillar det mer begränsat då det mer ser sterilt och sjukhusaktit ut när det blir för mycket.
Eftersom du ska bo där ett tag och det ska kännas bra inför en framtida försäljning, så ska du naturligtvis kolla det viktigaste åtgärderna och som även framtida potentiella köpar kommer att kolla:
takets kvalitet och ev dränering.
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
S Seet skrev:
Ja usch vad svårt. Det är ju det andra alternativet. Fixa i ordning bara så lite att man pallar bo där, och spara allt man kan till nästa hus. Hoppas att man får huset sålt för mer eller iaf lika mycket som man köpte det för.

Fast jag förstår inte riktigt varför man skaffar ett hus som man bara tänker bo i några år?
(om det inte är så att man ärvt huset) är det inte bättre att satsa på ett boende man vill ha direkt istället och så lägger man pengarna på det.
 
  • Gilla
Seet och 1 till
  • Laddar…
P Pollyester skrev:
När vi skulle sälja vårt enplanshus med källare byggt -73 (hösten 2016) målade mäklaren upp ett spännande scenario med lockande utgångspris, många spekulanter och budgivning. Han var imponerad över hur fint det var renoverat.
Huset låg ca 5 km från Uppsala centrum i ett "bra" område.
Vi hade satsat våra (delvis lånade) pengar på nytt kök, nytt badrum, nya golv och tapeter i hela huset. Det enda som inte var fixat invändigt var dusch, bastu och tvättstuga i källaren.
Huset var på 120 kvm/plan så det var stora ytor.
Vi hade installerat en kamin i vardagsrummet, byggt inglasad altan + soldäck med infälld ovanmarkspool, installerat luftvärmepump och mycket annat pyssel.
På visningen kom 7 par. Ingen skrev upp sig. På nästa visning kom 1 par. De köpte till slut efter mycket om och men och luftprovtagningar i källare m m.
När vi ställde mäklaren mot väggen och frågade vad som gått så fel (vi fick ca 1 mille mindre än han "utlovat") sa ha att det var källaren som skrämde iväg folk/gjorde att de inte ens kom på visning. Den var inte dränerad (men torr och luktfri, besiktad och provtagen i väggarna med gk värden).
Med facit i hand skulle vi börjat med att satsa pengar på dränering. Inget annat. De som till slut köpte började med att dränera och riva ut och göra om allt vi fixat invändigt både i källare och på bottenplan.
Min erfarenhet är att "folk" är livrädda för odränerade äldre källare oavsett skick och besiktningsprotokoll.

Där håller jag med dig när det gäller dränering, vi har styckat av tomten och sålt, iom detta gjorde vi en dränering runt vårat hus eftersom det skulle bli mycket besvärligare pga avstyckningen, tomtens läge osv att göra detta senare när den nya tomtägaren påbörjat sitt arbete.
Detta var bara som en garanti för oss vid en framtida försäljning eftersom vi vet hur oroliga människor är när det gäller dränering.
Vårat hus är ett souterräng och vi har aldrig haft problem med fukt eller lukt och när det grävdes upp runt huset fick vi ännu mer bekräftat att det egentligen inte skulle behöva göras då det är snustorrt trots att huset byggdes 1971, men nu kan vi iaf säga till den potentielle köparen att vi har dränerat om, oavsett om det behövdes eller inte.
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
P Pollyester skrev:
:D Det skulle man kunna tro, men utgångspriset var satt till under 5 miljoner och det såldes samtidigt tomter längre bort från city för 3,5 miljoner. Vårt hus hade 2 km till bad i Ekoln, bussförbindelser var tionde minut till city och uppvärmd cykelväg 150 m från huset, garage med snickarverkstad, 1000 kvm uppväxt insynsskyddad trädgårdtomt med fruktträd, blommor etc. VAD GICK FEL?? Vi undrar fortfarande, men mäklaren hävdade benhårt att det var källaren. Det var en större välrenommerad firma med bra annonser och fina prospekt.
Däremot verkade insidan inte spela så stor roll - att nästan allt var nyrenoverat brydde köparna sig inte om, de ville göra om typ allt.


Det är därför jag anser att man inte ska lägga för mycket på dyra renoveringar i försäljningssyfte, alla snackar styling och allt ska vara tiptop med mäklarnas larviga närbilder på blomvaser, handtag och allt möjligt ointressant.
Om jag kollar ett hus, struntar jag i om dom tapetserat om eller fixat köket, jag kollar efter fukt och fusk, om det luktar något, kollar vind om det går och planlösning, planlösning och läget.
Kök, badrum ytskikt är sådant jag gärna sätter min egen prägel och färg på eftersom alla inte har samma smak.
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
V Vatthagen skrev:
Fast jag förstår inte riktigt varför man skaffar ett hus som man bara tänker bo i några år?
(om det inte är så att man ärvt huset) är det inte bättre att satsa på ett boende man vill ha direkt istället och så lägger man pengarna på det.
jo, varför jag inte väljer det huset jag vill ha direkt beror på:
1 något som heter pengar. Om jag hade varit rikare hade jag valt ett hus som passat mig perfekt.
2 Vi är "bundna" till en stad vi eg inte vill bo i pga arbete och plugg. Om ca 4- 5 år blir vi fria. :D

3 jag är ensam låntagare men om 4 år kan min sambo (Som pluggar) vara med på lånet och då får vi möjlighet att köpa något som passar oss bättre.

4 hyresrätt blir enormt mycket dyrare än att bo i hus även om marknaden skulle sjunka kraftigt.

5 bostadsrätter är dyrare än husen i byarna.
 
  • Gilla
Vatthagen
  • Laddar…
Men då måste ni hålla ett känslomässigt avstånd till huset. Tänk om ni blir att tycka om huset så mycket att ni inte vill sälja sen. Skulle antagligen hända mig.
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
ja verkligen!
 
Jag tolkar det som att huset inte är inhandlat?

Varför inte köpa ett hus i den åldern som du är ute efter med möjligheter till att tex bygga ut?

Jag kan till viss del förstå din tankegång men samtidigt så tycker jag det känns fel att köpa ett hus bara för att :) dock min egna högst personliga åsikt :)
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
Martin_B
S Seet skrev:
Men om man planerar att sälja relativt snart, hur ska man tänka då för att inte förlora allt för mycket, eller kanske rent utav tjäna på renoveringen? Hur hade du gjort om du fick spendera 3 till 5 hundra tusen kronor helt fritt på renovering?
Om värmekällan är el eller olja, eller något annat i samma ekonomiklass, så hade jag så fort som möjligt sett till att installera bergvärme eller jordvärme, vilket som går (helst berg), om inget av de, luft-vatten vp. För ju fortare man installerar detta, desto snabbare börjar man spara in pengar också.
Betydligt mer ekonomiskt än att exempelvis byta fönster i tro om att man kan sänka värmekostnaderna avsevärt.

Sedan så klart, om taket läcker eller något annat akut, så bör man ta tag i det också, om inte annat laga de läckor som finns.
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
Ska berätta en egenupplevd historia från i höstas...
Bor själv i ett gammalt hus från 1948 och har börjat renovera från grunden:
- Alla avloppsstammar är bytta från det uppbilade källargolvet till ventilationen på taket
- 90% av all el är helt ny
- Taket helt bytt för 10 år sedan även papp läkt plåt
- Fasaden helt omputsad senaste två åren
- Relativt ny värmepump
osv

När en bekant är på besök så säger han på fullt allvar: "Det här huset är väl värt sådär 700 tusen"
(Andra liknande fastigheter i närområdet brukar ligga på knappa 2 M)

Vet ni vad felet var? Jo, det är fortfarande (av förklarliga skäl när man börjar med det stora) en hel del ytmaterial kvar. Trasiga tapeter, skavda dörrposter o s v som gör att det ser väldigt slitet och nergånget ut.

Sensmoral: Det är långt ifrån alla som ser till viktiga tunga reparationer. Många ser bara tapeterna. Tyvärr är det bara så.
 
  • Gilla
Seet och 1 till
  • Laddar…
Som jag ser det ger en snabb ytskiktsrenovering mycket om det ser riktigt illa ut, det är lättare att se hur rummen faktiskt ser ut då. Men man behöver ju inte gå till överdrift. Svågerns granne skulle sälja, tog in svågern för att titta på vad man kunde göra för att höja värdet, eftersom svågern jobbat på byggen (elektriker på större anläggningar som sjukhuset, universitetet mm, så det var en konstig tanke, men så tänkte han iallafall). Eftersom allt var i original 70-tal tyckte iallafall svågern att "måla de värsta blommiga tapeterna vita, fräscha upp litegrann i det mörka köket, kolla att badrummen är okej". Det tog nästan ett år för honom att renovera, för snabbfix fanns inte i hans värld. Hela köket, tvättstugan och två badrum byttes, alla golv lades om, tapeter revs ner, fönstren fixades och allt blev vitt, utom badrummen och tvättstugan som blev ljusgrå. Han gjorde allt själv tillsammans med sonen så "det kostade ju inte så mycket", men han stod med dubbla boendekostnader hela det där året. och det var inga lågprismaterial han köpte.
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Som jag ser det ger en snabb ytskiktsrenovering mycket om det ser riktigt illa ut, det är lättare att se hur rummen faktiskt ser ut då. Men man behöver ju inte gå till överdrift. Svågerns granne skulle sälja, tog in svågern för att titta på vad man kunde göra för att höja värdet, eftersom svågern jobbat på byggen (elektriker på större anläggningar som sjukhuset, universitetet mm, så det var en konstig tanke, men så tänkte han iallafall). Eftersom allt var i original 70-tal tyckte iallafall svågern att "måla de värsta blommiga tapeterna vita, fräscha upp litegrann i det mörka köket, kolla att badrummen är okej". Det tog nästan ett år för honom att renovera, för snabbfix fanns inte i hans värld. Hela köket, tvättstugan och två badrum byttes, alla golv lades om, tapeter revs ner, fönstren fixades och allt blev vitt, utom badrummen och tvättstugan som blev ljusgrå. Han gjorde allt själv tillsammans med sonen så "det kostade ju inte så mycket", men han stod med dubbla boendekostnader hela det där året. och det var inga lågprismaterial han köpte.
Jag kanske är en av de få som skulle uppskattat 70-talsinredningen. Förstår att husen blir mer lättsålda om man fixar till lite, men sen vill väl köparen ändå göra om lite själv. (Om det inte är jag som är köparen.) Jag har sett hus som bara varit några år gamla där nya ägaren slängt ut "gamla" köket och satt in nytt.
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.