Byggahus.se
Hej på er allihopa!

Jag planerar att göra om vårt kök, det börjar sjunga på sista versen efter 45 år .. :)

Eftersom det har lite speciella förutsättningar har vi lite svårt att komma fram till nån bra planlösning, och det vore tacksamt med hjälp att expandera tankebanorna ..

Det stora problemet är att elcentralen är placerad i ett skåp "mitti" köket (se ritning) Dessutom har man dragit kabel i VP-rören istället för lösa trådar, och "plast mot plast" gör ju att det är omöjligt att dra ur dem nu. Det (i kombination med att huset har platt tak = omöjligt att komma åt och byta VP-rör) betyder att elcentralen står där den står.

Helst hade vi velat öppna upp lite mer om matplatsen, men vi vill ju inte tappa alltför mycket skåpyta...

Har ni några ideer?

Mina egna förslag spänner från att bara göra en kopia på det gamla köket (men skippa överskåpen över bänken mellan elcentralen och kyl), till att sätta i ett mindre fönster vid matplatsen och på så vis få plats med kyl/frys med ryggen mot ytterväggen mellan fönstren och göra en köksö vid elcentralen...
 
  • Handritad ritning över kökslayout med matplats, köksö och position för en elcentral markerad i mitten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av en bostadsplanlösning med markerad elcentral i köket och noterade utmaningar som VVS och eldragningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske bredda bänken mellan kyl/frys så du får en köksö funktion.

Ett alternativ kanske kan vara att ställa kyl/frys mot elcentralen och sen en halvö mot ytterväggen? Ritad planlösning av ett kök med markerade förslag på kyl/frysplacering och en halvö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MimmiB och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Kanske bredda bänken mellan kyl/frys så du får en köksö funktion.

Ett alternativ kanske kan vara att ställa kyl/frys mot elcentralen och sen en halvö mot ytterväggen?[bild]
Elcentralen är i ett 60 brett skåp idag .. och jag tror att två fullhöjd kyl/frys är nödvändigt .. det finns ingen annanstans det skulle gå att ha en kompletterande frys, tyvärr ..
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Kanske bredda bänken mellan kyl/frys så du får en köksö funktion.

Ett alternativ kanske kan vara att ställa kyl/frys mot elcentralen och sen en halvö mot ytterväggen?[bild]
Intressant ... (y) halvön skulle ju kunna rymma diskmaskin tex ..

Kyl och frys mot centralen har jag funderat lite på, jag tror vi behöver två separata fullhöjdskyl/frys, och då knaprar man ju på utrymmet för matplats/spis .. men det kanske går att ta lite på varje sida?
 
  • Ritning av kökslayout med markerade platser för matplats, kyl/frys och diskbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Går det att forma om elcentralen så att den tar mindre plats. Knö in ovanför kyl/frys?
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Går det att forma om elcentralen så att den tar mindre plats. Knö in ovanför kyl/frys?
Det var ett bra förslag .. det är ju gamla porslinssäkringar, det går säkert att byta till moderna säkringar spar ju en hel del utrymme ... Inkommande kabel kommer nerifrån dock, så det går inte att komma ifrån placeringen helt och hållet ....
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Har ni matbord i köket och matsalsgrupp i vardagsrummet? Om inte, har ni övervägt att inte ha något bord i köket alls och bara ha ett i vardagsrummet?

Layouten på köket påminner rätt mycket om hur min farsa hade det innan han gjorde om det.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Har ni matbord i köket och matsalsgrupp i vardagsrummet? Om inte, har ni övervägt att inte ha något bord i köket alls och bara ha ett i vardagsrummet?

Layouten på köket påminner rätt mycket om hur min farsa hade det innan han gjorde om det.
Vi har i dagsläget matsalsbord i vardagsrummet , men jag tror inte det är något som kommer att hålla i sig.... Sitta och äta i köket är nog något det bör finnas rum för...
 
BirgitS
Går det att dra om vatten och avlopp eller ventilationen så att det går att placera diskho eller häll i mitten medan kyl och frys får plats mot väggen?
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Går det att dra om vatten och avlopp eller ventilationen så att det går att placera diskho eller häll i mitten medan kyl och frys får plats mot väggen?
Vatten och avlopp är inga problem att dra om, men ventilation blir värre... Platt tak...
 
Fast köksfläkten borde gå att flytta. Är ju bara att göra en ny genomföring i taket?

(Och ventilationen löser ju sig om du genomför FTX installationen)
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Fast köksfläkten borde gå att flytta. Är ju bara att göra en ny genomföring i taket?

(Och ventilationen löser ju sig om du genomför FTX installationen)
Jo, det är ju tekniskt möjligt, men jag är lite halvskeptisk till att ta upp nya hål i taket.. :surprised:
Beläggningen är troligen tidigt 90-tal, så den är ju också en sak som ligger med i åtgärdsplanen inom 5-10 år (närmare 5 troligen)...

Jag tänkte försöka hålla FTX-systemet utanför kök(s-fläkten), men jag kanske tänker fel där?
 
Redigerat:
BirgitS
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vatten och avlopp är inga problem att dra om, men ventilation blir värre... Platt tak...
Då är det ju en möjlighet att byta plats på diskbänk och kyl/frys. Det är ju inte jättebra att ha diskho och häll på varsin sida i köket, men man får ju väga för- och nackdelar mot varandra och om det inte finns småbarn i huset kanske man kan acceptera det ändå för att få en öppnare känsla.
För att hindra vatten att rinna ner i matbordsdelen kan man göra så här:
554498-bardisk.jpg
Det blir dessutom en bekvämare hänghöjd än 90 cm som egentligen är för lågt för det (och det döljer smutsig disk när man sitter och äter).
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Då är det ju en möjlighet att byta plats på diskbänk och kyl/frys. Det är ju inte jättebra att ha diskho och häll på varsin sida i köket, men man får ju väga för- och nackdelar mot varandra och om det inte finns småbarn i huset kanske man kan acceptera det ändå för att få en öppnare känsla.
För att hindra vatten att rinna ner i matbordsdelen kan man göra så här:
[bild]
Det blir dessutom en bekvämare hänghöjd än 90 cm som egentligen är för lågt för det (och det döljer smutsig disk när man sitter och äter).
Barnen finns, men de är i dagsläget 7 och 9 år .. finns väl iofs stor chans till en sladdis, men de brukar ju bara få hänga med ändå ... :)
 
Jag skulle flyttat vatten och fläkt till en köksö och haft bara högskåp mot väggen istället. Det är mer rätt i tiden och väldigt snyggt!
 
  • Gilla
MimmiB och 1 till
  • Laddar…
Ögonfröjd Ögonfröjd skrev:
Jag skulle flyttat vatten och fläkt till en köksö och haft bara högskåp mot väggen istället. Det är mer rätt i tiden och väldigt snyggt!
Vart skulle man placera kyl/frys då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.