Hjälp med planlösning, kök

3k läst  68 svar

1. B
    Medlem · Nivå 15
    Personligen skulle jag ha svårt för bara ung. 90 cm mellan bänkraderna men om det är vad ni har idag och tycker att det är okej, så kan ni ju fortsätta med det.

Inget högskåp för ugn och mikro?
    Fast den går ju i så fall att ha till höger närmast dörren.

En annan nackdel med ditt förslag är att om man kommer från hallen måste man gå runt kyl och frys för att komma till sovrum och tvättstugan och den nackdelen har ni inte idag så det gäller att fundera på det.

Jag föreslår att du ritar upp köket i Ikeas planeringsprogram, även om ni inte ska ha ett Ikea-kök, för att göra det enkelt att flytta omkring skåp och vitvaror för att pröva olika lösningar.
    https://kitchenplanner.ikea.com/se/UI/Pages/VPUI.htm?Lang=sv-SE
    Det har också en 3D-vy som gör det lättare att föreställa sig det hela.

Om man vill ha kvar den raka passagen nertill kan man ha kyl och frys på högerväggen närmast dörren och i gengäld förlänga kökshalvön så att det "benet" i U:et blir lika långt som det andra. Det blir då kortare avstånd mellan kyl/frys och ho, arbetsbänk och häll. Hon framför fönstret i det fallet kanske.

Tänk noga igenom hur mycket förvaring ni behöver. Lådor i underskåp är praktiskt på många sätt men det går inte att anpassa höjden på dem för olika saker på samma sätt som i ett överskåp där man kan ha det tätt mellan hyllor för glas och koppar men långt för vaser, tillbringare och termosar. Det gör att det blir mer luft i underskåpen. Hörnskåp går inte heller att utnyttja lika bra som vanliga skåp.

2. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 14
    Får inte heller till något super. Kanske går att försänka kyl och frys eller använda lådor under bänk alternativt en kombinerad kyl/frys. Svänga för att ta sig förbi kylen slipper man ju gärna. Hade tagit bort innerväggen i U-et

Annars kanske en L form kan vara något?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Screenshot_20180927-165030_Byggahus.jpg

3. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 11
    Har funderat lite mer, och det här alternativet känns ju mest lockande "so far" ..

Ett alternativ vore att sätta en "side-by-side" på den lilla snutten mellan fönstren och sen nån form av ö, hur nu den skulle se ut ...:thinking: Jag skulle hemskt gärna få upp ugnen högre dock
    ...

4. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 14
    Lite synd att kylen då skulle skymma fönstret från sidan?

• Laddar…
  5. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 11
    Snart firar tråden ett år, och än är det gamla köket, och elcentralen på samma plats ... :)

Har ritat en del i Ikeas verktyg, och jag har kommit tillbaka till ett "sideboard" (?) och en L-form utan överskåp...
    Det blir ju en bit till kyl/frys/ugn, men jag tror det går att leva med?
    Diskmaskinen sitter i #2 ...

6. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 14
    Tror det blir okej, men rita in matbordet. Hellre gå längre än att det är trångt. En avställningsyta nära kylen är ju att föredra. Kyl och frys måste ju inte vara bredvid varandra.

Frys enbart i underskåp? Frys som utdragslådor?

7. B
    Medlem · Nivå 15
    Tror som Johannes att det blir okej men att det bör kollas att matbordet får plats.

Matbordet kommer troligen att fungera som en avställningsyta nära kyl och frys.

8. Hemmakatten
    Moderator · Nivå 17
    Det blir väldigt lite skåputrymme för allt man behöver från glas, porslin, grytor till skafferivaror. Själv skulle jag aldrig klara mig med så få skåp.

9. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 14
    Det är ju en smal sak att sätta upp extra överskåp om så skulle visa sig. Bara att prova?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: