Byggahus.se
Hej.

Vi är i krokarna att kanske skriva på avtal med Eksjöhus, alltså precis i startgroparna.

Tänkte höra om ni har några råd eller saker vi bör tänka på innan vi kladdar på pappret?

Fick veta att det är delad entreprenad hos Eksjöhus, trodde det var general. Men det får man kanske leva med, har läst lite här och många verkar det ha gått bra för.

Något dom inte har är ersättning vid försening. Frågade om det och det hade aldrig blivit försenat. Hur skulle ni gjort? Ställt det som krav ändå?

Något annat ni tycker att vi bör tänka på eller kontrollera så det finns med i avtalet innan påskrift?

Tack på förhand.
 
L
För att göra en lång historia kort och inte få en tråd som är 200 inlägg stor
Sök på google Vad innebär delad entrenad och läs på flera , efter det kan du komma med lite frågor här
Det finns som kan det mycket bra i forumet
 
L Liteavvarje skrev:
För att göra en lång historia kort och inte få en tråd som är 200 inlägg stor
Sök på google Vad innebär delad entrenad och läs på flera , efter det kan du komma med lite frågor här
Det finns som kan det mycket bra i forumet
Jag förstår skillnaden, i stora drag Det var inte en av mina frågor ovan.
 
Jag skulle resonera så här med hussäljaren. Om det aldrig har varit försenat så är det ju inte heller någon belastning för dem att ta in det i avtalet eftersom det enligt honom/henne aldrig har behövts.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
M Mattias H skrev:
Jag skulle resonera så här med hussäljaren. Om det aldrig har varit försenat så är det ju inte heller någon belastning för dem att ta in det i avtalet eftersom det enligt honom/henne aldrig har behövts.
Helt riktigt, har redan tagit det som ett argument och säljaren skulle kolla på det med huvudkontoret.
 
Vi bygger med eksjöhus och har inskrivet vite på 8000 kronor i veckan vid försening så det tycker jag verkligen ska vara med. Detta är inte i avtalet med eksjöhus utan entreprenad avtalet med byggentreprenören som ansvarar för bygget!
 
  • Gilla
Tedh Westbay och 1 till
  • Laddar…
P pessika skrev:
Vi bygger med eksjöhus och har inskrivet vite på 8000 kronor i veckan vid försening så det tycker jag verkligen ska vara med. Detta är inte i avtalet med eksjöhus utan entreprenad avtalet med byggentreprenören som ansvarar för bygget!
Intressant. Var det något ni fick be om eller var det standard?
 
Nej säljaren tyckte till och med att det var lite med orden "vart hittar du ett vettigt hotell och magasinering för 8000 kronor i veckan?". Jag tror det är standard vid entreprenad kontrakten däremot friskriver dom sig om förseningen beror på att fukten är för hög i plattan men det brukar inte bara något problem med 20 veckors byggtid
Den enda som kan bryta kontrakten är eksjöhus, dvs varken du eller byggaren kan göra det så att eksjöhus fungerar lite som en medlare och ser till att båda parter gör det de ska, du betalar och de bygger med andra ord Bild på ett dokument med text om förseningar, ändringar, slutbesiktning, säkerhet och försäkringar relaterat till ett entreprenadkontrakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bifogar den delen av entreprenadskontraktet så kan du se själv hur det ser ut!
 
  • Gilla
Tvapac
  • Laddar…
P pessika skrev:
Nej säljaren tyckte till och med att det var lite med orden "vart hittar du ett vettigt hotell och magasinering för 8000 kronor i veckan?". Jag tror det är standard vid entreprenad kontrakten däremot friskriver dom sig om förseningen beror på att fukten är för hög i plattan men det brukar inte bara något problem med 20 veckors byggtid
Den enda som kan bryta kontrakten är eksjöhus, dvs varken du eller byggaren kan göra det så att eksjöhus fungerar lite som en medlare och ser till att båda parter gör det de ska, du betalar och de bygger med andra ord [bild]

Bifogar den delen av entreprenadskontraktet så kan du se själv hur det ser ut!
Kanon, tack!
 
I Issue skrev:
Hej.

Vi är i krokarna att kanske skriva på avtal med Eksjöhus, alltså precis i startgroparna.

Tänkte höra om ni har några råd eller saker vi bör tänka på innan vi kladdar på pappret?

Fick veta att det är delad entreprenad hos Eksjöhus, trodde det var general. Men det får man kanske leva med, har läst lite här och många verkar det ha gått bra för.

Något dom inte har är ersättning vid försening. Frågade om det och det hade aldrig blivit försenat. Hur skulle ni gjort? Ställt det som krav ändå?

Något annat ni tycker att vi bör tänka på eller kontrollera så det finns med i avtalet innan påskrift?

Tack på förhand.
Skulle också rekommendera att skriva in vite.

Vi byggde inte med Eksjöhus men innan påskrift fick vi ändå höra saker som, "-de här killarna är så vana att jobba ihop så det blir aldrig fel" eller "-nej tidplanen är väl tilltagen, vi la till och med in fler veckor än vi behöver"

Som tur var hade vi vite i kontraktet, den bokade slutbesiktningen fick skjutas upp eftersom allt inte var klart.
 
N nilsmag skrev:
Skulle också rekommendera att skriva in vite.

Vi byggde inte med Eksjöhus men innan påskrift fick vi ändå höra saker som, "-de här killarna är så vana att jobba ihop så det blir aldrig fel" eller "-nej tidplanen är väl tilltagen, vi la till och med in fler veckor än vi behöver"

Som tur var hade vi vite i kontraktet, den bokade slutbesiktningen fick skjutas upp eftersom allt inte var klart.
Ja precis, och även om det är kanonkillar som aldrig blivit sena så kan det ju alltid ske en arbetsplatsolycka som gör att dom inte hinner med.
Men det kom fram sen att tydligen finns det vite inlagt i avtalet som vi skriver med entreprenadfirman sen.

Det är påskrivet nu iallafall! :)
 
Vi bygger med eksjöhus just nu. Kontrollbesiktning 20:e april. Dom är en av få hustillverkare som planerar in torktid. Dom ligger helt i fas, och bygger 4 hus samtidigt, behöver inte vara där varje dag, utan hinner ändå. Mkt nöjd med eksjöhus hittills!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.