5 253 läst · 13 svar
5k läst
13 svar
Köpa ny 2-pelarlyft eller beggad?
Jag har så smått börjat titta på billyft till garaget. Jag har jobbat på verkstad innan och har haft lite förkärlek till just Nussbaum. Dels för kvalitén och dels för konstruktionen.
Antingen ska man köpa en helt ny hydraulisk (lite billigare) lyft eller ska man satsa på en beggad Nussbaum som stått på en verkstad och är servad 1 gång om året? Finns 3200kg och 4000kg som är intressanta.
Är som sagt mest intresserad ab en Nussbaum, men är lite orolig att reservdelar är dyrt om man nu skulle behöva renovera eller reparera. O andra sidan så är konstruktionen självlåsande och man har ingen hydraulik mellan pelarna.
Tips?
Mvh Jonas
Antingen ska man köpa en helt ny hydraulisk (lite billigare) lyft eller ska man satsa på en beggad Nussbaum som stått på en verkstad och är servad 1 gång om året? Finns 3200kg och 4000kg som är intressanta.
Är som sagt mest intresserad ab en Nussbaum, men är lite orolig att reservdelar är dyrt om man nu skulle behöva renovera eller reparera. O andra sidan så är konstruktionen självlåsande och man har ingen hydraulik mellan pelarna.
Tips?
Mvh Jonas
Medlem
· Västernorrland
· 10 365 inlägg
Är det bara för hobbybruk så kan man köpa den billigaste kina lyften. De går många år utan problem. Dyrare lyftar är mervärde om man har verksamhet som kräver att de går 8h per dag utan problem. Att reservdelar finns inom nån dag, att det finns nån som kan laga osv osv.
Jo funkar nog med vilken som, dock så vill jag ju ändå ha rediga grejer när man väl ska handla.S Stefan1972 skrev:
Mvh Jonas
Ja, precis så tänker jag med. Är som sagt lite oroligt på att det kommer att kosta skjortan om något nu skulle krabba med den.dof skrev:
Är ju gängstångar i nussbaum, så det är 2st elmotorer istället för hydrauliken som oftast är i billiga luftar.
Mvh Jonas
Produkter som diskuteras: "gängstångar"
Gängstänger
Gängstänger, även kända som ankarstänger, är långa metallstänger med gängade ändar som används för att sammanfoga material eller för fixering i konstruktioner av betong, murverk och trä.
Läs mer
Grejen är ju att dessa lyftar är ju konstruerade för att användas dagligen, dvs håller ju en evighet för hobbybruk. O skulle dom gå sönder så brukar både kunskap och delar för att laga dom finnas.
Jag har ingen erfarenhet av just billyftar men jag har ju reparerat en hel del andra maskiner.
I sådana fall är min erfarenhet att det brukar gå betydligt enklare att tillverka reservdelar till en välbyggd proffsmaskin än till en billighetsmaskin.
Till billighetsmaskiner finns inga reservdelar att fås. Välbyggda proffsmaskiner i den prisklassen man har råd med är vanligen så gamla att det inte finns några reservdelar kvar och tillverkaren har kastat bort ritningarna och konstruktören har dött.
I slutändan står man alltså där och tillverkar sina egna delar vad man än har valt och därför väljer jag maskiner som är välbyggda så det är enklare att tillverka delar.
Bara mina erfarenheter.
I sådana fall är min erfarenhet att det brukar gå betydligt enklare att tillverka reservdelar till en välbyggd proffsmaskin än till en billighetsmaskin.
Till billighetsmaskiner finns inga reservdelar att fås. Välbyggda proffsmaskiner i den prisklassen man har råd med är vanligen så gamla att det inte finns några reservdelar kvar och tillverkaren har kastat bort ritningarna och konstruktören har dött.
I slutändan står man alltså där och tillverkar sina egna delar vad man än har valt och därför väljer jag maskiner som är välbyggda så det är enklare att tillverka delar.
Bara mina erfarenheter.
Tror det är hugget som stucket vad du väljer faktiskt.
Proffmaskiner som har några år på nacken kan vara ett riktigt kap men kan snabbt också vara ren dynga.
Och delar till maskinerna är ofta hutlöst dyra men med lite tur kan man anpassa och köra icke original delar. Sen kan det vara svårt eller rättare sagt krångligt att få tag i delarna. Visst en motor eller lager fixar man enkelt men grejer så som gränslägen, bussningar eller gängmora är sådana saker som är omotiverat dyra och svåra att få fatt i.
Och ska du nu köpa en gammal proffsmaskin så håll dig borta från maskiner som stått i en gds-hall dom är i regel vidrigt dåligt underhållna och det spolas in vatten på skruven så grafitfettet försvinner/packas med skit så gängmoran tar stryk.
Det är min erfarenhet av att ha skruvat i lyftar på alla möjliga ställen
Proffmaskiner som har några år på nacken kan vara ett riktigt kap men kan snabbt också vara ren dynga.
Och delar till maskinerna är ofta hutlöst dyra men med lite tur kan man anpassa och köra icke original delar. Sen kan det vara svårt eller rättare sagt krångligt att få tag i delarna. Visst en motor eller lager fixar man enkelt men grejer så som gränslägen, bussningar eller gängmora är sådana saker som är omotiverat dyra och svåra att få fatt i.
Och ska du nu köpa en gammal proffsmaskin så håll dig borta från maskiner som stått i en gds-hall dom är i regel vidrigt dåligt underhållna och det spolas in vatten på skruven så grafitfettet försvinner/packas med skit så gängmoran tar stryk.
Det är min erfarenhet av att ha skruvat i lyftar på alla möjliga ställen
Medlem
· Västernorrland
· 10 365 inlägg
Köper man kinalyft från seriösa ställen så brukar de ha de vanligaste reservdelarna så man får ju välja med omsorg. Vad jag vet så har tex verktygsboden seriös service på sina Pela lyftar och de är lika som många andra säljer under andra namn.
Medlem
· Västernorrland
· 10 365 inlägg
Är det inte skruvar i de flesta 2pelar lyftar?
Produkter som diskuteras i tråden