Byggahus.se
OM man nu vill ha fast telefon när man fått fiber, vilket är då den bästa och billigaste leverantören på fast telefoni? Den skall mest vara för inkommande samtal så det gör ju inget om samtalskostnaden är högre, bara månadsavgiften är låg.
 
Vid tripple play (data,tv,telefon) brukar telefonin vara gratis utom samtalskostnaden. Vi har tv via Canal Digital (snart bredbandsbolaget), internet och telefon via Ownit. Fick första teleräkningen efter 2 år, den var på 1,50kr ...
 
det verkar som den lägsta har 0kr/månad(https://internetport.se/privat/ip-telefoni/), men man undrar om det är tidsbegränsat. Jag minns inte vilket jag har, men jag tror jag betalar ca 30kr/månad (som man får ringa för) vilket vekar vara ungefär vad det kostar på de flesta operatörerna...
 
L
Kolla vad Bahnhof tar.
 
titta på T3 zero också
 
M
Jag har affinity, betalar 49:-/mån och får ringa för 30:- av dem om jag minns rätt.

Brukar bli att jag betalar 49:-/mån och 0 ringda minuter, men eftersom den måste finnas när det krisar sig så fick det bli dem.

SIP-adaptern (som du ansluter din analoga telefon till) kostade bara 1:- här, övriga som jag kollade på ville ha runt 500:- för sin.

Edit: hittade priserna nu, 41:-/mån, 29:- är ringpott och 12:- är nummerpresentation.
 
Vi är också på gång att gå över till IP-telefoni,
Skiljer det något i samtals/ljudkvalité mellan de olika operatörerna, eller är det i princip samma sak man erbjuder?
 
Vi hade T3 under ett par år för bredband + telefoni men det var väldigt många brutna samtal och ofta dålig ljudkvalitet tyvärr. Bytte sedan till Bahnhof och det fungerade betydligt bättre men även där fungerar inte telefonen ibland och samtalen bryts men ljudkvaliteten har nästan alltid varit bra.
 
Har Bahnhof sen 3 år. 100/10 Mbit inklusive ip telefon 309 kronor. Använder telefonen mest för europa samtal och är nöjd har aldrig haft avbrytna samtal.
 
GoForIt GoForIt skrev:
Vi är också på gång att gå över till IP-telefoni,
Skiljer det något i samtals/ljudkvalité mellan de olika operatörerna, eller är det i princip samma sak man erbjuder?
Det brukar vara liknande ljud som det gamla telefoninätet eller sämre.

SIP telefoner brukar ha stöd för bättre ljudstandarder, men det publika nätet använder fortfarande den gamla telestandarden G711.

Räkna inte med att få lika hög tillgänglighet på telefonin som en gammal kopparanslutning. När din internetanslutning går ner försvinner också din telefoni. Du får använda din mobiltelefon för att göra felanmälan.
 
M
Det är ju fortfarande standard att köra G711 eftersom G729 och andra codecs är licenskrävande och därmed kostar pengar för operatörerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.