Hej!
Kan någon förklara närmare hur man justerar shuntventilen optimalt?
Jag har ett 1,5 planshus byggt 2010 med vattenburen golvvärme på båda planen.
IVT Green line HT Plus, separat varmvattenberedare och bergvärme.
Vid något tillfälle misstänker jag att vredet på shuntventilen har ändrats sedan systemet installerades. (Går inte in på hur). Funderar nu över riktlinjer för hur man ställer in den.
Med vänlig hälsning Jörgen
Kan någon förklara närmare hur man justerar shuntventilen optimalt?
Jag har ett 1,5 planshus byggt 2010 med vattenburen golvvärme på båda planen.
IVT Green line HT Plus, separat varmvattenberedare och bergvärme.
Vid något tillfälle misstänker jag att vredet på shuntventilen har ändrats sedan systemet installerades. (Går inte in på hur). Funderar nu över riktlinjer för hur man ställer in den.
Med vänlig hälsning Jörgen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bara att prova sig fram , delta T , skillnad mellan in och ut till GV ca +4C per slinga eller vid shunten , den vita ratten reglerar tempen ut på alla slingor , inte individuellt per slinga ,
har du en fördelare för slingorna någonstans , två rör med en massa slangar kopplade till
har du en fördelare för slingorna någonstans , två rör med en massa slangar kopplade till
Ja jag har 3 fördelare. En i garaget, en på nedervåningen och 1 på övervåningen.
Ska skillnaden vara ca +4C mellan de 2 mätarna på bilden? (Antar att de visar in och ut).
Varför har man överhuvudtaget en shunt när jag har golvvärme och rumstermostater i hela huset, även garaget?
Ska skillnaden vara ca +4C mellan de 2 mätarna på bilden? (Antar att de visar in och ut).
Varför har man överhuvudtaget en shunt när jag har golvvärme och rumstermostater i hela huset, även garaget?
Första åren hade jag värmekurvan ställd på ca 2.0-2.2 beroende på säsong. Ställde rumstermostaterna på önskad temp och allt funkade bra, huset är väldigt energisnålt och jag hade bra effekt om jag ville "gasa på" genom att göra kurvan brantare.
Vid något tillfälle tyckte jag det var kallt och skulle justera kurvan lite. Märkte då att jag kunde justera ända upp till 3.2 som jag har idag utan någon större reaktion. Misstänkte att ngn av mina grabbar rört shuntvredet i garaget och justerade då det vilket gjorde det hela lite bättre.
Nu börjar det bli lite kallare ute. Kurvan står på 3.2 och huset håller ca 20-21. Misstänker att jag kan optimera detta genom att ställa shunten "rätt"...
Vid något tillfälle tyckte jag det var kallt och skulle justera kurvan lite. Märkte då att jag kunde justera ända upp till 3.2 som jag har idag utan någon större reaktion. Misstänkte att ngn av mina grabbar rört shuntvredet i garaget och justerade då det vilket gjorde det hela lite bättre.
Nu börjar det bli lite kallare ute. Kurvan står på 3.2 och huset håller ca 20-21. Misstänker att jag kan optimera detta genom att ställa shunten "rätt"...
Ok då vet jag , shunten du har ska säkerställa att flödet fungerar från VP med s.k bypass , ( stänger dina termoventiler så kommer VP att lösa på högtryck ( den blir inte av med värmen ) samt ger en maxtemp ut till fördelarna , TEX max +40C och att det finns ett varmt flöde fram till fördelarna , det sitter kanske ett litet rör vid dom , som ska säkerställa att det alltid finns varmt fram till fördelarna , skulle dom stänga helt under en längre tid så kallnar matarrören ,
Du kan sätta en max på den vita enligt mätaren ut till ca +35C till att börja med , och kolla upp
slangarna som går ut vid fördelarna , till skillnad på ca +4C per styck vid fullt öppen termostat ,
Enklast är att ta bort termohuvudet och vänta ca 15 min för att mäta ,
Du har väl fått en manual för hur många minutliter max , som ska gå genom varje slinga , den stämmer rätt bra men kan behöva justeras upp eller ner
Du kan sätta en max på den vita enligt mätaren ut till ca +35C till att börja med , och kolla upp
slangarna som går ut vid fördelarna , till skillnad på ca +4C per styck vid fullt öppen termostat ,
Enklast är att ta bort termohuvudet och vänta ca 15 min för att mäta ,
Du har väl fått en manual för hur många minutliter max , som ska gå genom varje slinga , den stämmer rätt bra men kan behöva justeras upp eller ner
Allright, jag fattar grejen med att den bryter på högtryck.
(Det har faktiskt hänt vid något tillfälle i våras). Bra info!
Ska justera enligt vad du säger och återkomma!
Vad menar du med ”kolla upp slangarna som går ut vid fördelarna, till skillnad på ca +4C per styck vid fullt öppen termostat”?? Menar du slangarna ut till och tillbaka från varje rum? Tänker du att man ställer termostaten fullt och på något sätt ändå justerar flödet så att tempdiffen mellan in och ut blir 4°?
Även osäker på vad du menar med termohuvudet… Jag har trådlöst överallt så det sitter en motor som styr flödet i varje slinga.
Då borde det generellt vara rätt tänk att ha rumstermostaterna öppna på max, justera kurvan på pumpen så att kallaste rummet kommer upp i önskad temperatur och därefter ställa (strypa)önskad temperatur i övriga rum? Dvs. efter att man ställt shunten så att framledningstemp är 35°C?
(Det har faktiskt hänt vid något tillfälle i våras). Bra info!
Ska justera enligt vad du säger och återkomma!
Vad menar du med ”kolla upp slangarna som går ut vid fördelarna, till skillnad på ca +4C per styck vid fullt öppen termostat”?? Menar du slangarna ut till och tillbaka från varje rum? Tänker du att man ställer termostaten fullt och på något sätt ändå justerar flödet så att tempdiffen mellan in och ut blir 4°?
Även osäker på vad du menar med termohuvudet… Jag har trådlöst överallt så det sitter en motor som styr flödet i varje slinga.
Då borde det generellt vara rätt tänk att ha rumstermostaterna öppna på max, justera kurvan på pumpen så att kallaste rummet kommer upp i önskad temperatur och därefter ställa (strypa)önskad temperatur i övriga rum? Dvs. efter att man ställt shunten så att framledningstemp är 35°C?
Det vita vredet är en temperaturbegränsare för att förhindra att för varmt vatten skickas ut i golvet om nåt blir fel. Den ska du ställa lite högre än maximal framledningstemp.
Grundprincipen när man har värmepump är att så många termostater som möjligt alltid ska vara öppna och temperaturen regleras av VP'n via värmekurvan. Annars får man ett läge då VP'n gasar och termostaterna bromsar med dålig verkningsgrad, stopp på högtryck (vilket i värsta fall gör att elpatronen går in i stället), etc.
Grundprincipen när man har värmepump är att så många termostater som möjligt alltid ska vara öppna och temperaturen regleras av VP'n via värmekurvan. Annars får man ett läge då VP'n gasar och termostaterna bromsar med dålig verkningsgrad, stopp på högtryck (vilket i värsta fall gör att elpatronen går in i stället), etc.
Att det är en motor till varje slinga , tveksamt men däremot en termoventil som får signal rån någotJ JW1977 skrev:Allright, jag fattar grejen med att den bryter på högtryck.
(Det har faktiskt hänt vid något tillfälle i våras). Bra info!
Ska justera enligt vad du säger och återkomma!
Vad menar du med ”kolla upp slangarna som går ut vid fördelarna, till skillnad på ca +4C per styck vid fullt öppen termostat”?? Menar du slangarna ut till och tillbaka från varje rum? Tänker du att man ställer termostaten fullt och på något sätt ändå justerar flödet så att tempdiffen mellan in och ut blir 4°?
Även osäker på vad du menar med termohuvudet… Jag har trådlöst överallt så det sitter en motor som styr flödet i varje slinga.
Då borde det generellt vara rätt tänk att ha rumstermostaterna öppna på max, justera kurvan på pumpen så att kallaste rummet kommer upp i önskad temperatur och därefter ställa (strypa)önskad temperatur i övriga rum? Dvs. efter att man ställt shunten så att framledningstemp är 35°C?
Det med +4C är en normal diff på varje slinga
Ser ingen fördel med att köra med shuntning överhuvudtaget när du inte har ett blandat system.
Bypassen för att inte svälta värmepumpen vid termostatstängning löser man med en bypass på golvvärmefördelaren eller några slingor som alltid står öppna.
Shunten gör mer skada än nytta i det här fallet.
Bypassen för att inte svälta värmepumpen vid termostatstängning löser man med en bypass på golvvärmefördelaren eller några slingor som alltid står öppna.
Shunten gör mer skada än nytta i det här fallet.
Gör som useless tipsade om, ställ den så högt att den inte stryper annat än vid felfall.
Just det! Det förklarar toaletten på nedre plan som saknar motor och är fullt öppen...TotalControl skrev: