Byggahus.se
2A82457D-FD07-4E53-AC51-9C112FECA3B9.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och så här på temperaturerna...
Bara 18 grader och ingen skillnad??
Kollade på pumpen och om jag tolkar det rätt har jag 47 grader ut där.

Är VP'n i sommarläge så att det inte är någon cirkulation? I så fall kan den visa nästan vad som helst...

• Gilla
exerg och 1 till
  • Laddar…
Nej, har aldrig sett något sådant läge i menyerna. Huset är som sagt väldigt energisnålt och jag har 11st 20x10 fönster åt baksidan (söder) så problemet är oftast att det är för var mt. Nu när det är höst, 10 grader och regn borde ju dock pumpen få jobba lite iaf...?
Kanske är en dum fråga men jag antar att temperaturen ska hållas konstant ut i rören?
Hur kan jag ha 47 på pumpen ut och den ena visaren på bilden nedan visar bara 18??

J JW1977 skrev:
Kanske är en dum fråga men jag antar att temperaturen ska hållas konstant ut i rören?
Temperaturen styrs av VP'ns värmekurva och utetempen (och eventuell rumsgivare kopplad till VP'n).

Hur kan jag ha 47 på pumpen ut och den ena visaren på bilden nedan visar bara 18??
Förmodligen för att cirkulationspumpen i VP'n inte går. Den stannar om VP'n tycker att det är så varmt ute att det är 'sommar'.

• Gilla
JW1977
  • Laddar…
Tack för alla synpunkter så här långt !! :) Det börjar klarna lite! (y)
Har justerat ner värmekurvan så som den var när det funkade som bäst. Har även vridit ner shuntventilen betydligt. Antar att jag får se resultatet nu när det blir skitväder och pumpen får arbeta lite...

Ventilen ska du vrida upp, inte ner.

• Gilla
JW1977
  • Laddar…
Jag vred in den från läge 3 till läge 1 innan, trodde att jag ströp returvattnet då.
Förstår att det är tvärtom. Man vill öppna ventilen för att öka andelen vatten från pumpen, right?

Redigerat:
Du får se ventilen enbart som en övertemperaturbegränsare.Egentligen kan du ta bort den då vp:n i sig själv inte kan ge skadliga temperaturer. Ett teoretiskt scenario skulle i så fall vara om elpatronerna skenade. Hade du haft en värmekälla tex olja,ved,pellets där pannan kunde komma upp i höga temperaturer hade ventilen haft en viktig funktion.Däremot ser det snyggare ut med ventilen där den sitter så vrid bara upp den ordentligt.

• Gilla
JW1977
  • Laddar…
Tack! Perfekt att få koll på det! :)(y)

K
Mina reflektioner......

IVT HT+ i ett nybygge från 2010? Den VP är gjord för att kunna leverera lite högre temperaturer på enbart kompressordrift och i ett såpass nytt och väloisolerat hus skall man ju inte behöva HT modellen, den är ju mer tänkt till äldre kåkar.
Sen att shunta, när du enbart har golvvärme låter väldigt dåligt för COP.
Jag hade med dom förutsättningarna ditchat shunten helt och ställt ner kurvan på VP så du får rätt framledning till kretsfördelarna = Högre COP = bättre elräkningar.

Hur många tillskottstimmar har du enligt pumpen? (Håll in menyknappen så kommer du in i installatörsmenyn och kan avläsa), sänkning av framledning vid DUT lär också göra att tillskottstimmarna går ner kraftigt.

Har du arbetstank installerad? en VP vill gärna ha 20L/Kw värmeffekt och med enbart golvvärme kan det ibland vara knepigt att komma upp i större vattenvolymer, där en tank kan få ner antalet start/stop på kompressorn och därmed öka livslängden.

• Gilla
JW1977
  • Laddar…
K KjellTimell skrev:
Sen att shunta, när du enbart har golvvärme låter väldigt dåligt för COP.
Av bilderna att döma så sitter det ingen regelrätt shunt där. TS verkar ha blandat ihop det med maxtemperaturbegränsaren.

• Gilla
JW1977
  • Laddar…
Vad jag minns nämnde någon när vi byggde att det var bättre att ta till i överkant. Visste inte bättre men å andra sidan har det funkat bra. Har snittat ca 15000 kWh om året varav ca 9000 använts till uppvärmning. Boa i huset är ca 250m2 + garaget som är ca 75m2 så det är några meter slang...

Yes, det står en arbetstank bredvid.

Ska kolla tillskottstiden. Vid ett tillfälle gjorde jag en fabriksåterställning i samband med att jag bytte växelventil. Osäker på om det rubbade data över tillskott men det visar sig.

Har öppnat upp ”shunten” eller vad vi ska kalla attiraljen på bilden tidigare i tråden till max nu och ställt kurvan på 2.5 av 10. Har aldrig haft över 3 eller under 2 i lutning. Ska kolla tillskottstid och om ngt ”sommarläge” hoppat in då temperaturerna in och ut ur systemet ligger runt 18-20 grader med lågt delta.

Återkommer!

K
Okej!

Eftersom det är +grader ute så skall du använda "finjustering" / parallellförskjutningen om du vill ha varmare/kallare så här års. Kurvan gör inte mycket över nollan.

• Gilla
JW1977
  • Laddar…
Aha... Det klarnar mer och mer.
Eftersom jag vet att den funkade bra i början med en lutning på 2.2 men inte lika bra nu, så måste parallell förskjutningen legat högre upp då än nu. Säkert en grej jag sabbade när jag återställde den. Problemet är ju inte stort för pumpen funkar och billigt har det varit men som tekniknörd retar det mig att ha en maskin i huset som man inte har fullständig koll på. ;)
Helst vill man ju ställa in den så optimalt det går och sedan bara låta den snurra på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.