Byggahus.se
Hej,

Som en del av en större renovering kommer vi inom ett par veckor att renovera köket. Det har 15 år på nacken och kommer att blåsas helt. Vi har tänkt 3 tre typer av spotlights med olika spridningsvinkel. Vardera sort med en egen dimmer - alltså totalt 3 dimmers.

Bifogar en ritning av köket där jag lagt till lite extra info. Tilläggas ska att under spisfläkt och under arbetsytans underskåp kommer inbyggd belysning också att finnas. Därutöver kommer vi alltså installera tre olika slags spotlights (LED - varmvita 3000k). Takhöjden är cirka 2,35 m

Ritning av kök med markerade positioner för olika spridningsvinklar av spotlights, X, Y och Z för belysningsplanering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spottarnas spridningsgrad tänkte vi skulle vara följande:
X = 60 grader (fokuserat ljus över arbetsytor samt mysbelysning)
Y = 90 grader (över köksbordet)
Z = 120 grader (städbelysning eller när mycket ljus behövs för t.ex. läxläsning)

Alla tre sorter kommer alltså styras med dimmer.

Det är första gången vi installerar spotlights så hade varit tacksam för synpunkter på ovanstående. Har vi tänkt rätt tycker ni?

Tack på förhand.
 
BirgitS
De två X:en till vänster ser ut att i stort sett hamna rakt ovanför huvudet på de som står vid spisen resp. bänken och då gör de just ingen nytta utan kastar bara skuggor över spis/bänk.
 
Finns verkligen de spridningar ni önskar?
Normalt finns spottar i spridningsvinkel mellan 10-60* en ledtape ligger på ca 120*
För att få ut dessa spridningar ur armaturen måste ljuskällan sitta väldigt grunt. Erfarenhetsmässigt saknar grunda spottar en vettig avbländning och ger ett stickigt och bländande ljus som inte upplevs som hemtrevligt.
När ögat bländas ställer det om för att hantera det starka ljuset och effekten är att rummet känns mörk och dåligt belyst.
Försök låna provarmaturer och känn efter om de är rätt för er.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Ett alternativ till att ta bort de 2 xmärkta spottarna är att flytta in de någon dm eller två över bänken så skuggar ni inte dessa.
Tittade flyktigt på den länkade sidan. Blir tveksam till färgåtergivningen på dessa RA80. Man kan ana att dessa har en grönaktig färgton. Ganska vanligt på äldre konstruktioner med flera dioder. De lite bättre tillverkarna använder sig idag av COB-LED. Ger bättre färgåtergivning och mer ljusutbyte.
Ta smällen med "dyr frakt" och beställ en provarmatur. Är rädd att ni blir besvikna av dessa.

60* är en ganska vid spridning på spottar som ger en ganska blaskig ljusbild. Kan vara lämpligt att öka antalet armaturer och välja mindre spridningsvinklar. Tänk även på att en neddimmrad LED ofta uppfattas som ett grått ljus.
Lycka till
/L
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
En elektriker tyckte för några år sen att om han skulle sätta in spottar i badrumstaket skulle det vara 1 spot/kvm för att man skulle få ett jämnt och bra upplyst rum.
 
BirgitS BirgitS skrev:
De två X:en till vänster ser ut att i stort sett hamna rakt ovanför huvudet på de som står vid spisen resp. bänken och då gör de just ingen nytta utan kastar bara skuggor över spis/bänk.
Å andra sidan så lär den inbyggda belysningen under de skåpen släcka skuggorna, beroende på hur starka takspottarna är. De kanske just därför borde dimmas separat från de som sitter ovanför den andra arbetsbänken (som saknar överkåp)?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
T TowaTei skrev:
Å andra sidan så lär den inbyggda belysningen under de skåpen släcka skuggorna, beroende på hur starka takspottarna är. De kanske just därför borde dimmas separat från de som sitter ovanför den andra arbetsbänken (som saknar överkåp)?
Menar du att de borde styras från samma dimmer som Z?

Ljus Ljus skrev:
Ett alternativ till att ta bort de 2 xmärkta spottarna är att flytta in de någon dm eller två över bänken så skuggar ni inte dessa.
Men gör de någon nytta då, blir det inte mest att de lyser upp skåpdörren?

60 graders spridningsvinkel på de spottar som sitter 1,5 m ovanför diskbänken ger nog ett väldigt spritt ljus och inte mycket till arbetsbelysning.
 
  • Gilla
Ljus
  • Laddar…
Personligen hade jag valt smalare spridning än 60*.
Jag hade även valt en GU10 armatur och bestyckad med Soraa ljuskällor. Valt deras 10* med magnetfäste och satt in ett sidspridningsfilter på 10x36*. Med riktig färgåtergivning, RA90+. Men det är en annan prislapp än chinaLED från Tyskland.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Stort tack alla,

Verkar som vi skulle gå ner i spridningsgrad då.

1. Ngn som vill ge ett förslag på hur ni hade tänkt er en helhetslösning? Vi verkar vara lite off. Är helt öppen för alla förslag...

2. Uppenbarligen skiljer sig kvaliteten på spottar. Vi har tyvärr ont om tid och hinner inte testa spottar innan. Ngn som kan tipsa om några bra märken?

Tack så mkt.

Mvh
 
BirgitS
G gavro skrev:
Ngn som kan tipsa om några bra märken?
Hide-a-light är något som elektrikerna i forumet verkar gilla och Designlight har jag för mig att någon av dem också har rekommenderat, men många har elprylar från Malmbergs som är billigare.
https://encrypted.google.com/search?q=site:byggahus.se+led+spottar+kök&btnG=Sök&hl=sv&tbs=qdr:y

Det är nog behörighetskrävande en del av det du vill göra, så om det är en elektriker som ska sätta upp spottarna är det bra höra vad elektrikern kan tänka sig att jobba med för fabrikat. Hen har väl dessutom erfarenhet av vad för sorts spottar som fungerar på olika ställen och vilka dimmers som fungerar ihop med vilka spottar.
 
Tackar. Kikade på Designlight och det ser ju verkligen bra ut och perfekt då jag känner mig så osäker på spridningsvinkeln. Ska ringa imorgon och höra om de levererar utomlands och om de hinner fram i tid. Om inte, så vet jag att Malmbergs säljs på Hornbach här. Är Malmbergs produkter bra?
 
Jag handlar inte på Malmbergs så jag vet inte hur deras spottar är. De har fått en hel del kritik genom åren av elektriker och vissa produkter är säkert mindre bra. Malmbergs har väldigt låga priser och oftast speglar priset kvalitén.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.