Byggahus.se
Se bifogad bild. Har pannrummet längst ut på gaveln på bottenvåningen i en utbyggd del.
En dörr in i hallen. Eldar enbart med ved mot tankar. Får rätt mycket överskottsvärme i pannrummet och den kommer oftast ut i hallen då dörren kan stå öppen.
Dock när katten vill sova inne (vill inte ha in den i huset) eller då hästtäcken hänger på tork så är dörren stängd. Dessutom är den riktigt varma luften högst upp under taket givetvis.

Har därför funderat på att montera en värmeflyttare över pannrumsdörren. Antingen bara genom väggen eller möjligen leda luften i en platt kanal (typ biltemas) bort till där hallen tar slut. Kan tyvärr inte gå igenom den väggen in till resten av huset då det är en stockvägg anno 1734.

Första frågan - är det tillåtet med tanke på brandfaran? Om inte så kan vi stoppa där. (fast å andra sidan brukar ju dörren stå öppen).

Om det är ok - ska man då nöja sig med att få över luften in i hallen eller motiverar en ful kanal uppe i taket nyttan med att få bort luften så långt det går? Eg är det i köket som den skulle göra mest nytta (rummet högst upp i höger hörn.)

vad tycker den samlade expertisen? Schematisk planritning som visar pannrum och hall i en bostad, med möjlig värmespridning indikerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L
Först , vill du ha röklukten in i huset från pannrummet , pannrummet är en brandcell och ska skyddas mot annan del i brandskyddshänseende , sedan att ni har dörren öppen är en annan sak , då är det inte brandklassning , den är borta
 
Det är inte krav på att ha pannrum i villor. Men om det är klassat som pannrum så ska ju de reglerna efterlevas.
 
L Liteavvarje skrev:
Först , vill du ha röklukten in i huset från pannrummet , pannrummet är en brandcell och ska skyddas mot annan del i brandskyddshänseende , sedan att ni har dörren öppen är en annan sak , då är det inte brandklassning , den är borta
Röklukten är inget problem. Fläktstyrd panna. Grannens luktar mer å drar in genom fönsterna tyvärr.
Det där med brandcellen var det som jag själv tänkte på kunde hindra.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är inte krav på att ha pannrum i villor. Men om det är klassat som pannrum så ska ju de reglerna efterlevas.
Klassat som pannrum? På ritningen då antar jag? Skulle tro detta då det är gipsväggar bara i detta rum samt en tjockare dörr in till hallen. Då är det bara att släppa tanken förstår jag. Tack för input iaf.
 
L Liteavvarje skrev:
Det finns s.k. genomförningar mellan rum med mekaniska brandspjäll , inte specielt dyra
Den första länken verkar bra , går att sätta fläkt mot
www.soliduct.se/brandspjall-sc60-160/p-2077.htm
www.partille-tool.se/brandspjall-fd0016.html
Tack. Lysande länk. Borde funka perfekt. Börjar nog med att bara leda ut det i hallen så kan jag dra mer rör vb.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.