Byggahus.se
Tacksam för hjälp!

Jag betalar TV licens och är skriven i en stad, där jag och sambon jobbar, ca 10 mil från min villa (där jag alltså inte är skriven).

Svärsonen bor och är skriven i min villa. Villan är inte uppdelad i lägenheter utan "ett hus". Han är engelsk och amerikansk medborgare, kan alltså inte alla detaljer i Sverige. Han blev uppringd av Radiotjänst som resulterade i att han nu fått en faktura från dom.

Jag ringde upp Radiotjänst och förklarade läget enligt ovan.
-Tyvärr, sa dom eftersom du inte är skriven där......

Men så vitt jag vet omfattas mitt hus av min TV-licens. Han har inget eget "hushåll" som det står på deras websidor. Detta känns lite Kafka läge. Svärsonen sitter på min soffa i mitt hus och tittar på min TV - som vi båda skall betala licens för :crysmile:

Tacksam för råd!
 
  • Gilla
Holmspel
  • Laddar…
Iom. att han är skriven på villan så är det ju hans bostad. och därmed tror jag att han också måste betala TV licens, även om du råkar äga TVn. Detta är väl en liknande situation som om han hade varit din hyresgäst.
 
Om du och svärsonen bor tillsammans är ni ett hushåll, oavsett hur många bostäder ni brukar. Bor ni däremot på varsitt håll är ni två hushåll = två avgifter.
 
Vi är veckopendlare
H hempularen skrev:
Iom. att han är skriven på villan så är det ju hans bostad. och därmed tror jag att han också måste betala TV licens, även om du råkar äga TVn. Detta är väl en liknande situation som om han hade varit din hyresgäst.
Förstår hur du tänker, men har svårt att ta in då jag och sambon är veckopendlare till mitt hus.
 
Hur blir det då med sommarstugor? Man betalar väl inte per tv utan per hushåll/familj? Du ska bara betala en avgift och svärsonen äger ingen tv eller hushåll så bestrid fakturan direkt.
 
Håller med Jonatan, skulle dom strula så "sälj" tvjävlen ;)
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Det enklaste är väl bara att skriva och säga upp abonnemanget.

Klart att du bara behöver en licens även om du har dubbel bosättning.

Eller säg upp allt. TV är inget att ha!
 
Men det är ju personer skriva på båda adresserna. Jag tror nog att det örvhelt rätt att debitera två avgifter då.

Det nuvarande systemet lär inte leva kvar så länge. Sen blir det sannolikt avgift per person.
 
Y
Apropå inget, men ändå något. Så var det faktiskt en man på sweclockersforumet som blev kallad till polisförhör nu nyligen då en tv-licensjägare anmälde honom.
- Mannen i fråga nekar till brott och står på sig att det är en dataskärm han har.
Så nu väntas det ifall han blir kallad till rätten eller ifall allt läggsner.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1481143-forhor-pa-polisen-imorgon-tv-licens?p=1

Själv blev jag lite förvånad att sånt förekom än idag.
Tänker mig en gubbe med sök-antenn i näven som smyger runt i trädgårdar.
 
R rca1959 skrev:
Jag betalar TV licens och är skriven i en stad, där jag och sambon jobbar, ca 10 mil från min villa (där jag alltså inte är skriven).

Svärsonen bor och är skriven i min villa.
Ni (du & sambon samt svärsonen) är ju skrivna på olika adresser så då är det två avgifter som ska betalas, eftersom avgiften är per hushåll.

https://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing.4.18e1b10334ebe8bc800039.html

https://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/attvarafolkbokford.4.3810a01c150939e893ffc27.html

http://www.notisum.se/Pub/Doc.aspx?url=/rnp/sls/lag/19910481.htm

https://www.radiotjanst.se/sv/Kundservice/Adressandring/

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur blir det då med sommarstugor? Man betalar väl inte per tv utan per hushåll/familj? Du ska bara betala en avgift och svärsonen äger ingen tv eller hushåll så bestrid fakturan direkt.
Så länge ingen är skriven på sommarstugan så ingår den i huvudboendets avgift. Men så fort någon skriver sig på sommarstugan så blir det ett eget hushåll.


Summa sumarum:
Om man bara vill betala en tv-licens så gäller det att alla är folkbokförda på samma adress.
Man ska vara folkbokförd på den adressen som man har sin huvudvistelse.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Det är svårt att komma undan kommunis...förlåt , svenska staten. Svärsonen får skriva sig hos grannen så han har nära att hämta sin post :) Så länge han inte äger tv-mottagare ska han komma undan va?
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Om man bara vill betala en tv-licens så gäller det att alla är folkbokförda på samma adress.
Man ska vara folkbokförd på den adressen som man har sin huvudvistelse.
Var är kommunalskatten lägst?
Skriv er i den kommunen allihop!
 
Man ska skriva sig där man har sin huvudsakliga vistelse. Allt annat är olagligt.
 
Och som huvudsakliga vistelse behöver inte alltid vara där man är mest men den saken är upp till Skatteverket att avgöra.

För många år sedan så pluggade jag på annan ort men samtidigt så arbetade jag på hemorten ca sex timmar varje fredagskväll. Jag hyrde en lägenhet av det kommunala fastighetsbolaget på studieorten, dom låg dessutom med i "kommunakuten", kommunen skickade in till Skatteverket att jag bodde där. Skatteverket kontaktade mig och undrade varför jag inte hade skrivit mig på studieorten, jag svarade att jag jobbade på hemorten varje fredagskväll samt att planen var att flytta hem igen efter avslutad utbildning (två terminer) samt jobba tre kvällar i veckan (innan studien så jobbade jag tre kvällar i veckan).
Skatteverket tyckte att jag hade min huvudvistelse i min hemort även att jag tidsmässigt var mer på studieorten.
 
Lättast är att betala och sen säga upp tvlicensen efter det.
Men var beredd på att bli terroriserad på lördagkvällar av dem. Jag fick 11 samtal och 5 besök av dem förra året.
Att bestrida går inte. Du kan be om omprövning( och den kommer nekas) så måste du gå till tinget och betala fakturan så länge
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.