Byggahus.se
Jag hittade nyligen något jag länge önskat mig, ett kraftigt skruvstäd som tål lite hårdare tag. Ambitionen är att på sikt använda det för riktigt smide men det kommer så länge bra till pass för att böja och forma stål även utan en ässja.
Rostigt skruvstäd på arbetsbänk med rengjorda märkningar av E Johansson Uppsala, 65 lb.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt skruvstäd märkt "E Johansson Uppsala" på en verkstadsbänk, delvis rengjort från rost.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rengjort skruvstäd med spindel, huvud och svänghjul på verkstadsbord, redo för smide.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arbetsbänk med ett par använda handskar och rester av patina från ett renoverat skruvstäd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter att ett par dl patina avlägsnats med huggmejsel börjar det se riktigt bra ut! Gammalt skruvstäd och smidesverktyg på ett smutsigt bord efter rengöring och identifiering av märkningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter ytterligare några timmar med stålborstar i vinkelslip framträder några intressanta märkningar:
En hand håller ett gammalt skruvstäd med rundade stansmärken och märkningar från E Johansson Uppsala.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Restaurerat skruvstäd med runda stansmärken och texten "E Johansson Uppsala 65 lb".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fem små runda stansmärken, som en ring med tre prickar i (pacman? ), sitter på tre olika ställen.
Rostigt skruvstäd med märkningar "SE" och "E Johansson Uppsala 65 lb" synligt på bearbetad yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på gammalt skruvstäd märkt "E Johansson Uppsala" med rundade stansmärken och siffran 5.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

SE och E Johansson Uppsala 65 lb. Siffran 5 finns också stansad på flera delar så en inte alltför långsökt gissning är att det är model no 5, 65 punds vikt tillverkat av E Johansson i Uppsala.
Rengjord skruv från ett gammalt skruvstäd mot en suddig bakgrund, redo för montering och smide.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skruvstädets delar och verktyg ligger utspridda på ett slitet bord under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite avtorkning med sprit och sedan kallblånering.
Isärplockat skruvstäd och verktyg på verktygsbänk, klart för rengöring och montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett renoverat gammalt skruvstäd monterat på en metallpelare med planfot och designskiss på montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är en grov irl-skiss på hur jag skulle kunna montera den, stabilt men endå kompakt och flyttbart, men har inte tänkt klart här riktigt.
 
  • Ett gammalt skruvstäd med tydliga renoverade detaljer och stansmärkningar i en hand, redo för montering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat skruvstäd och verktyg för smide på arbetsbänk utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Dr_Qrunch och 4 till
  • Laddar…
Det där blir ju superbra!:ok:
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
En halvt OT-reflektion är att avvibrerade vinkelslipar är det man vill ha om man ska hålla på mer än någon minut åt gången. Jag byter hellre borste/skiva på den lilla Boschen än tar Devalten fast den redan är monterad där.
 
Kan de 5 stansmärkena innebära att ditt skruvstycke är nummer 5 i en tillverkningsserie?

Förr gick tillverkning till så att man tillverkade delarna så de passade ihop med anslutande delar. Det innebar att när man tillverkade en serie märkte man delarna på ett eller annat vis så man visste till vilken produkt de hörde.
Min klyvsåg har till exempel numrerade skruvar som håller fast bordet i underredet. Vid varje skruvhål finns en instansad nummer och varje skruv passar enbart i sitt eget hål. Trots att de nominellt är likadanna med samma mått och samma whitworthgänga. Lageröverfallen är märkta med körnarslag så man inte skall vända dem fel väg. De passar nämligen inte om man ändvänder dem.
Min bandsåg har nummer 5 instansad i alla delar så den är uppenbart nummer 5 i en längre tillverkningsserie och just de där delarna är tillverkade för att passa ihop med varandra. Den härstammar ändå från en betydligt modernare utrustad fabrik med ett mycket modernare tänkande. Skruvar och muttrar passar även om man råkar kasta om två nominellt likadanna skruvar.

Du har hittat ett fantastiskt fint skruvstycke förresten.
Jag tycker att smidesskruvstycket skall sitta fast i en liten arbetsbänk då man smider så det finns någonstans att lägga ifrån sig saker och sedan kvickt rycka åt sig dem då järnet är varmt och man man behöver dem.
 
  • Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Ja, jag tror som dig att det är märkning av delar som är smidda att passa ihop, det låter troligt. Fast märkning med både siffra och körnslag känns lite redundant, iaf på samma del :thinking:
 
H heimlaga skrev:
Du har hittat ett fantastiskt fint skruvstycke förresten.
Jag tycker att smidesskruvstycket skall sitta fast i en liten arbetsbänk då man smider så det finns någonstans att lägga ifrån sig saker och sedan kvickt rycka åt sig dem då järnet är varmt och man man behöver dem.
Jag har börjat med ett litet stativ till städet, har inte plats för mer än så tyvärr, men jag skulle kanske svetsa fast några verktygshållare runt kante på stativet att hänga tänger o hammare i. Korta bitar rör i ca 2" kanske, vad tror du? Handritade skisser av ett smidesstäd och stativ med måttangivelser och planerade verktygshållare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Det där kommer funka bra(y)
 
Lite framsteg. Återmonterat med fett och rätat/spänt upp fjädern lite. Nu går det att manövrera med ett finger :strong: Återmonterade verktyg och smort fjädermekanism på arbetsbänk med oxidsvart finish.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Återmonterad oxidsvart bänkskruvstäd med spänd fjäder och spak placerad på ett vitt underlag i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Damn, vad jag gillar den oxidsvarta färgen.
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Stativet börjar ta form.
Metallstativ med utmätta borrningslinjer, T-square, mättpenna och måttband på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metallstativ i en bandsåg under kapning, smörjmedel syns på ytan för bättre borrning och gängning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metallstativ i arbete med triangulärt hål och gängade detaljer, bra smörjmedel används.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delar av ett metallstativ på en verkstadsstol i fokus på byggprocessens början.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Borrning och gängning går så mycket bättre med bra smörjmedel. @KnockOnWood special och Zinfandel är en optimal kombination.
Borrpress i arbete med stadig metallplatta, närbild på borrtopp, och ett glas Zinfandel på arbetsbänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metallstativ i konstruktion med borr, gängtapp och smörjmedel på arbetsbänk, bredvid ett glas rött vin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hålen hamnade rätt, säkert också beroende på smörjmedel i rätt mängd.
 
  • Hand som justerar bultar på ett svart metallstativ i en verkstad med borrar och en skiftnyckel i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
FolkeN och 6 till
  • Laddar…
Mät, mät igen, kapa och svetsa dit... fel bit :oops:
Intressant att se hur svetsfogarna ser ut på insidan :rolleyes:...
Svetsfogar och olika svetsverktyg utspridda på en smutsig betonggolv efter ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Men nu är det klart. Tror det ska hålla, landade på ca 80-90 kg totalvikt så det står stadigt.
Hemmagjord pelare i metall på verkstadsbänk, väger ca 80-90 kg och ser robust ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svetsad metallkonstruktion med rektangulär bas och central pelare på verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stadigt stående skruvstäd på verkstadsgolv med en hammare på dess anvil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dr_Qrunch och 9 till
  • Laddar…
Det där blev ju kanonbra!:ok:
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Hittils har jag inte hittat något ställe på mitt golv som plant nog för att den inte ska jullra lite. Funderar därför på att gänga ett av hålen i bottenplattan och sätta i en bult. Kan det fungera bra tro?
 
Shimsa med brickor under istället
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
M Magnus Larsson skrev:
Shimsa med brickor under istället
Menar du att peta under en bricka med foten när det behövs? Fördelen är väl att stödet hamnar där det behövs men undrar om de stannar kvar? Lätt att prova ifs
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.