Byggahus.se
Hoppas detta hamnade rätt, vet inte annars var det skall.

Vi har viktbaserade avgifter, och en tunna för matavfall och en för övrigt. Vi vägde in 25-40 kg matavfall per kvartal enligt föregående års fakturor. Detta kvartal har vi tydligen slängt 230 kg! Det är på 6-7 hämtningar, vilket skulle innebära runt 30kg/gång. Kollade förra kvartalet, då fick vi 82 kg. Reagerade inte på det då.

Det är en ny entreprenör sedan slutet av förra året.

Jag skall såklart ringa kommunen, men undrar om detta hänt någon tidigare? Kan man begära ut mätsedlar från körningarna? Om kommunne krånglar, eller hänvisar till entreprenören, vad är mina alternativa förslag?
 
Vilken kommun är du i? Generellt är sopgubbarna kassa på att väga och har inte kalibrerade vågar. Väger oftast för mycket.
 
Om vågarna är okalibrerade så borde dom väl väga för lite ungefär lika ofta som för mycket? Annars låter det som nåt systematiskt bedrägeri...

Om vågen används för debitering så är det väl krav på att den ska vara kalibrerad och krönt?
 
Det är ett systematiskt bedrägeri
 
Du råkar inte ha någon granne i närheten som har hjälpt till att få upp vikten då? :geek:
 
Lite sent svar kanske men jag skriver ändå. Har arbetat inom kommunen i en hyfsat stor stad som använder sig av vikttaxa. Det finns inget skäl till att försöka lura kunder när det gäller hushållsavfall eftersom det, liksom vattenförsörjning, sker enligt självkostnadsprincipen. Dvs. kommunen får inte göra någon vinst för hushållsavfallshämtning och jag har därför väldigt svårt att tro på varför en kommun skulle fuska med det.

De vanligaste problemen som kan vara när man fått en för hög faktura för sophämtning (i de fall där man tillämpar vikttaxa alltså) brukar vara tt någon annan slängt någonting i din soptunna eller att soptunnan möjligtvis förväxlats med en grannes, antingen av chaufförerna eller av er som kunder när ni dragit in tunnorna efter tömning. I annat fall kan det vara ett fel på fordonens vågsystem. Det kan vara så att det gått igenom kommunens kontrollsystem eftersom det trots allt inte är en helt orimlig vikt. Många barnfamiljer ligger ofta runt 25-35kg per gång.

På min förra arbetsplats kontrollerades vågarna varje dag med provvikter innan bilarna fick lämna garaget. Vi jämförde även registrerad vikt i bilarna mot invägningsvågen ute på soptippen för att se att det inte diffade för mycket.
 
  • Gilla
Modig
  • Laddar…
Kommunen kontaktades och mumlade om problem med vägningen. Vi skulle bli krediterade på nästa faktura.
 
  • Gilla
Marcus_L
  • Laddar…
O
Trevligt med uppföljning!
Man kan verkligen fundera ibland på hur resultatet av upphandlingarna ser ut. Hur får det vinnande företaget betalt?
 
Vad bra att det löste sig.

Hur menar du med upphandlingarna? Vissa kommuner kör hushållsavfallshämtningen i egen regi, dvs. personalen är anställda av kommunen medan andra kommuner väljer att lägga ut uppdagen på entreprenad.
 
M
Har varit med om att slamtömningsentreprenören som kommunen anlitat har fuskat. De hade systematiskt lagt på extra slangtaxa fast det inte behövdes. Jag frågade kommunen och de sa att entreprenören inte kunde köra fram tillräckligt nära. Till sist fick jag nog och satte upp en webbkamera som tydligt visade hur det låg till, därefter fick kommunen snällt betala tillbaka alla överdebiteringar...

Entreprenörerna får betalt av kommunen, så en överdebitering kan visst vara systematisk, även om kommunen inte medverkar i eller vet om det.
 
Micke64 skrev:
Har varit med om att slamtömningsentreprenören som kommunen anlitat har fuskat. De hade systematiskt lagt på extra slangtaxa fast det inte behövdes. Jag frågade kommunen och de sa att entreprenören inte kunde köra fram tillräckligt nära. Till sist fick jag nog och satte upp en webbkamera som tydligt visade hur det låg till, därefter fick kommunen snällt betala tillbaka alla överdebiteringar...

Entreprenörerna får betalt av kommunen, så en överdebitering kan visst vara systematisk, även om kommunen inte medverkar i eller vet om det.
Aha, då förstår jag hur du menar. Jag antar att du pratar om slamtömning när du nämner extra slang? I den kommunen jag arbetade för fick entreprenören betalt för extra slang utöver de 30 meter som ingår i standardpriset. Vi hade dock inga bekymmer med att de felaktigt angav extra slanglängd.

När det gäller vanlig sophämtning så har jag aldrig hört talas om att entreprenören för betalt för vikten i kärlen (vilket iofs inte betyder att den typen av avtal inte förekommer någonstans) utan den vanligaste ersättningsmodellen är en viss summa per tömt kärl.
 
useless useless skrev:
Om vågarna är okalibrerade så borde dom väl väga för lite ungefär lika ofta som för mycket? Annars låter det som nåt systematiskt bedrägeri...

Om vågen används för debitering så är det väl krav på att den ska vara kalibrerad och krönt?
Skulle en våg väga + lika ofta som - så har det inget med att de är okalibrerade. De dras hellre av ett onogrannhetsproblem som kan bero på att något är trasigt eller dålig kvaitet. Visar en våg alltid t.ex + 5% så är det en kalibrerad våg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.