Byggahus.se
Grymt kul !
Även om jag inte tror solceller inom någon nära framtid kan bli mer än en marginell elkälla (bla pga intermittensproblem osv) så är det ju ett bra komplement när priserna går ned och man kan kombinera det med någon form av tillräckligt prisvärd lagringslösning
 
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
Excel
Väldigt intressant för de som ska byta pannor kommande åren.
 
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
Excel skrev:
Väldigt intressant för de som ska byta pannor kommande åren.
Ja för de som inte har el i vägg utaget så kan det vara intressant
 
Andreas_Hansson skrev:
Ja för de som inte har el i vägg utaget så kan det vara intressant
Va?
 
  • Gilla
J-stedt och 1 till
  • Laddar…
för att vara negativ, så tror jag att ytan kommer att avvika väldigt mycket från vår traditionella matta tegeltak. I reklamen ser allt bra ut... Tror på det först när jag ser det! På sikt kommer det säkert bli så att solceller integreras i taken, annars är det slöseri med yta.
 
Jag blir sugen på att lägga om vårt tak för att testa hur det blir (hur bra solcellerna fungerar och hur det kommer se ut) i verkligheten.

Undrar vad det kommer att kosta och hur det kommer bli "på riktigt".
 
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
trähandtag skrev:
för att vara negativ, så tror jag att ytan kommer att avvika väldigt mycket från vår traditionella matta tegeltak. I reklamen ser allt bra ut... Tror på det först när jag ser det! På sikt kommer det säkert bli så att solceller integreras i taken, annars är det slöseri med yta.
Så kan det vara, men det ska ju jämföras med att ha ett tak med solcellspaneler ovanpå tycker jag. Vilket ser betydligt "klumpigare" ut.

I videon där de hade pressreleasen för dessa tak så såg det rätt bra ut, men kommer givetvis bero på takvinklar osv.
 
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
Finns det några seriösa ekonomiska kalkyler över solcells-el i på våra breddgrader?

Att kalkylen går ihop i Kalifornien där man har solsken och behov av AC samtidigt tvivlar jag inte på.
 
Excel
Solceller i tegerpannor är ju en väldigt bra ide. Jag ska byta tak inom 10 år och kommer räkna på detta alternativ utöver vanliga betongpannor. Takbytet kanske kanske betalar sig själv. Batterierna är dock inte billiga.
 
Excel skrev:
Solceller i tegerpannor är ju en väldigt bra ide. Jag ska byta tak inom 10 år och kommer räkna på detta alternativ utöver vanliga betongpannor. Takbytet kanske kanske betalar sig själv. Batterierna är dock inte billiga.
Egentligen är det ju inte alla som BEHÖVER batterierna heller.

Hur mycket energi är det vettigt att lagra i en acktank t.ex? Inte så lämpligt på sommaren dock.

Men på sommaren är det trevligt att köra AC när solen är uppe, inte lika viktigt på natten.

Men har man en elbil som ska laddas på natten så är nog ett batteri att föredra.
 
ZipLock skrev:
Finns det några seriösa ekonomiska kalkyler över solcells-el i på våra breddgrader?

Att kalkylen går ihop i Kalifornien där man har solsken och behov av AC samtidigt tvivlar jag inte på.
Fast om det handlar om likvärdiga priser som vilket tak som helst så är det ju som vilken takrenovering som helst fast med en bonus. Om då solcellerna lönar sig som energikälla spelar mindre roll i jämförelse med om man köper ett solcellspaket att sätta upp på taket för 150 000. Taket kommer ju funka ändå och renoveringen kanske måste göras. :)
 
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
L
Jag skall byta tak inom de närmsta åren. Vi har direktverkande el så detta kunde vara ett komplement. Men vill som andra antytt ha lite bättre underlag. Att värdera efter drömkalkyler likt biltillverkarnas bränsleförbrukning tror jag inte riktigt på.
 
  • Gilla
henq och 1 till
  • Laddar…
Lewdis skrev:
Jag skall byta tak inom de närmsta åren. Vi har direktverkande el så detta kunde vara ett komplement. Men vill som andra antytt ha lite bättre underlag. Att värdera efter drömkalkyler likt biltillverkarnas bränsleförbrukning tror jag inte riktigt på.
Då är det nog bara att vänta...

Men enligt vad jag har läst så är det mest ekonomiska i dagsläget solceller som driver en bergsvärmepump. Rätt saftigt investering att byta värmesystem och tak, men man behöver ju inte göra det samtidigt.
 
ZipLock skrev:
Finns det några seriösa ekonomiska kalkyler över solcells-el i på våra breddgrader?

Att kalkylen går ihop i Kalifornien där man har solsken och behov av AC samtidigt tvivlar jag inte på.
I Sverige har man under sommaren bättre verkningsgrad på solpaneler än i kalifornien. Detta pga lägre omgivningstemperaturer (verkningsgraden minskar när panelerna blir varma). Dessutom är dagarna längre i Sverige vilket ger mer el än i kalifornien under sommaren.

Nackdelen är alltså att panelerna i stort sett inte ger någon energi under vinterhalvåret i Sverige, medan i Kalifornien ger de fortfarande en hel del under vintern.
 
  • Gilla
malg01 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.