Byggahus.se
hahalj
Sir Duke skrev:
Är det simpel koppartråd och 9-voltsbatteri eller?
Jag använder en dubbelisolerad 12 VAC transformator från en slaktad halogenbelysning. Denna sitter i källaren, därifrån en nedgrävd installationskabel som är ansluten till två loopar rostfri ståltråd som är spikade med pappspik parallellt ca 5 mm från varandra runt om överkantens utsida på alla mina pallkragar. Det går alltså ingen ström i kabeln förrän snigeln försöker korsa båda ståltrådarna...pzzt! :cool:
Har fungerat klockrent över min förväntan. Använde snigelfritt innanför slingan i början efter inkoppling för att vara säker på att inga sniglar o ägg skulle klara sig där. Därefter har jag inte sett en snigel innanför och salladsskörden blev rekordstor. :)
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Så ytterligt korkat ursäkta mig
 
G
Om man ska "Var rädd om dina panter/leopardsniglar," hur kan man då använda "Nemaslug är det allra senaste, ett nytt biologiskt bekämpningsmedel" eller "Snigelgift med svavel"?
 
Granne 421 : Jag har provat denna (4 st) i somras. Använde vanlig 2,8 öl. Helt otroligt bra resultat - faktiskt bättre än de köpta fällorna i plast.
 
Redigerat:
Mjölkpaketen med avskruvat plastlock.
De tomma paketet laddas med billigt öl som lockar dit mördarsniglarna..
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Granne421 skrev:
Mjölkpaketen med avskruvat plastlock.
De tomma paketet laddas med billigt öl som lockar dit mördarsniglarna..
Äntligen en smart lösning! Går det lika bra med lättöl som med riktig öl?
 
S
karlmb skrev:
Äntligen en smart lösning! Går det lika bra med lättöl som med riktig öl?
all öl är riktig öl förutom dom med tillsatser
 
SBH skrev:
all öl är riktig öl förutom dom med tillsatser
Låter bra, då borde ju Lidls Nobelaner vara ett ekonomiskt alternativ! :)
 
Granne421 skrev:
Mjölkpaketen med avskruvat plastlock.
De tomma paketet laddas med billigt öl som lockar dit mördarsniglarna..
Hur snyggt är det med mjölkpaket i hela trädgården?
 
Hur många mjölkpaket behövs? Hur tätt mellan paketen?
 
Lättöl innehåller c:a 1,8 % och om vi antar att sniglarna får nästan samma halt, så är det ju 18 promille. Borde vara dödande. Själv kör jag dock med 2,8 för det är vad som brukar finnas hemma. Har numera kastat bort mina, för dyra pengar köpta fällor och använder bara mjölk/grädde förpackningar.
 
Är inte effekten att de blir instängda och fångade? Blir de förgiftade av ölen?
 
S
Sir Duke skrev:
Är inte effekten att de blir instängda och fångade? Blir de förgiftade av ölen?
jag tror det funkar med svagdricka. är nog doften som lockar.
 
I artiklar jag läst, så kan man byta ut öl mot en blandning av vatten, malt och alkohol ( 3cl vodka/l d.v.s. c:a 1% av totalen). Av det har jag dragit slutsatsen att det främst är doften av malt, som lockar och att alkoholen är giftet som dödar. Av ren lathet använder jag därför färdig öl.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.