Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Mördarsniglar - 15 knep för att bli av med dem

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 3 112 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
  2. K
    Tillbyggare · Västra Götaland · 5 687 inlägg

karlmb

Tillbyggare
    Snigelfritt har jag haft stor framgång med, varför är det inte med i listan?
    Innehåller järnfosfat och är kravgodkänt.
    Ska skaffa snigelbarer så inte fåglar tar så mkt bara, 200kr/kg är ju rätt dyrt.

• Laddar…
  3. A
    Anonym
    Hur är det, drabbar inte snigelgift och nematoder pantersniglarna också?

4. K
    Tillbyggare · Västra Götaland · 5 687 inlägg

karlmb

Tillbyggare
    Jo alla typer av sniglar vad jag förstått.
    En pantersnigel har jag dock aldrig sett i verkligheten.

5. M
    Medlem · f · 84 inlägg

Morgan1

Medlem
    Ja, snigelfritt fungerar utmärkt.
    Men då skatorna gillar dessa blå korn/pellets, har jag köpt billiga plastboxar med lock, på affären, ca 5 cm hög. Typ matlådor som Citygross har.
    Sen skär jag ur långsidan, så det blir en öppning ca. 3 cm hög. Fyller på med snigelfritt. och lägger en sten ovanpå boxen för att hålla den på plats. Skatorna lär sig snabbt att vända på boxen så pelletsen kommer ut. :)
    Lägger boxarna under buskar i trädgården, och behöver inte ens passa dom varje dag. HAr sett sniglar som har somnat både inuti och utanför boxarna.
    I tillägg har jag gjort en käpp, men en vass bit metall i ändan, ca 40 x 60 mm, fäst i en skåra på käppen (22 mm rundstång). Monterade ett handtag ovanpå den. När jag vandrar och ser en snigel, så riktas käppen på snigeln och delar den. Detta sker snabbt, jag behöver inte ens sakta in, och kan snabbt ta nästa snigel på stigen, gata, vägen eller var ja vandrar. Man lär sig sikta med tiden, och med övning så blir det rutin. .
    Men så har jag med detta dödat bara 6000 av dom................ :D

Denna delar snabbt

6. G
    Anonym

gäst

Anonym
  7. Cajsa Lundin
    Trädgårdsdesigner · 869 inlägg

Cajsa LundinPremiumikon: Hand

Trädgårdsdesigner
    Järnfosfatmedel (som Snigelfritt, Snigeleffekt osv) går också att använda, men tar även död på pantersnigeln, och ska försöka användas där fåglarna inte kommer åt. Främst skator och kråkor tycks gillar kornen. Hundar och katter kan få ont i magen eller andra lindriga förgiftningstecken. Föreslår att lägga järfosfatmedlet i en behållare. Ett annat tips är att använda något ytterligare lockbete som blött hundfoder eller rutten frukt och blanda med järnfosfat, så begränsar man bekämpningen till särskilda platser.
    (järnsulfat är något annat, förväxlas ofta).

Ett bra sida är www.singel.org/metod.html

Redigerat 8 aug 2016 10:33
    • Laddar…
  8. S
    Medlem · Stockholm · 2 400 inlägg

Sir Duke

Medlem
    Jag vänder mig emot benämningen "mördarsniglar". Det är stigmatiserade och missvisande. Populistiskt, barnsligt och ogenomtänkt.

Mina små barn är rädda för krypen i trädgården och undrar vad de kan göra för hemskt. "Tja de äter av vår sallad" svarar jag. "De behöver äta mat precis som vi".

Jämför med vithajen som kallades för "mandråpare" till för några årtionden sedan. Det finns statistik från slutet av 1500-talet och antalet döda människor fram till i dag för samtliga hajarter är ungefär 1 om året.

Benämningarna "mord" och "mördare" tycker jag vi ska spara till rätt tillfällen.

Någon måste börja - varför inte media?

9. M
    Medlem · f · 84 inlägg

Morgan1

Medlem
    Håller med dig i det du skriver. Ordet har säkert kommit fram därför sniglarna äter av döda artfränder.
    Samma med betäckningen Spansk skogssnigel.
    Fra Wikipedia: Artens ursprung är oklar. Tidigare, när arten fortfarande felaktigt identifierades som Arion lusitanicus, antogs den härstamma från Iberiska halvön, det vill säga Spanien och Portugal, men senare uppgifter tyder snarare på att sniglarna har sitt ursprung i Frankrike. Så den borde heta Fransk snigel.

Den kallas också skogssnigel, men jag har aldrig sett den i skogen, men på kortklippta gräsmattor och ängar/åkrar.

• Laddar…
  10. hahalj
    Medlem · Västra Götaland · 1 627 inlägg

hahalj

Medlem
    Rekommenderar verkligen elstängsel. Ingen snigel har tagit sig över detta sedan jag installerade det. Man får bara vara noga med att ingen växtlighet växer över stängseltrådarna så de kan använda dessa som broar. Annars bra sätt att skydda t.ex. pallkrageodlingar från sniglarnas attacker.

11. S

Sir Duke

Medlem
    Är det simpel koppartråd och 9-voltsbatteri eller?

12. A
    Medlem · Skåne · 594 inlägg
    Ett ord: Ankor!
    Hittar alla mördarsniglar och äter upp dom med glädje. Sen är de trevligt sällskap och om man tröttnar kan de bli mat. Enda problemet är när sniglarna tar slut (trodde inte det kunde hända), så går de till grannen men hittar inte alltid hem till läggdags.

• Laddar…
  13. S

Sir Duke

Medlem
    Men allt ankbajs då?

14. A
    Medlem · Skåne · 594 inlägg
    Precis som det som kommer från vilda fåglar försvinner det ner i gräsmatta och trädgårdsland och gödslar lite extra. Det som hamnar på grannens stenlagda uteplats får man be om ursäkt för...

15. G
    Medlem · skåne · 98 inlägg

Gallahad

Medlem
    Det kallas mördarsniglar för att sniglarna vill att vi ska mörda dom.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.