Byggahus.se
Årets sommarprojekt skulle ha varit "vårt växthus" som vi planerat sedan vi flyttade in här på gården.. men tyvärr kom det ett annat projekt i vägen och vi insåg att det bygget får skjutas upp något år..

MEN vi funderade lite till och tyckte att ett litet växthus kan vi ju "kasta upp" året till ära.. vi hade ju ett låg och skräpa i garaget som vi köpt för flera år sedan! Spelar ju ingen roll om vi nästa år har två växthus.. :rolleyes:

Vi plockade ut grejerna ur kartongerna och tog ner dem till platsen vi valt ut..

Delar till ett växthus utspridda på gräsmattan, inklusive förankring och glasrutor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Okej, ram fanns ju inte direkt med och vi skulle ju inte göra så speciellt. Bara ett växthus i aluminium på hörnet av vår trädgård. Vi funderade lite och jag föreslog att vi skulle fästa en träram i "skruvankare" och ställa växthuset på.. och det körde vi på!

Marken var inte snäll, de 3 första skruvarna gick lätt ner i backen.. men den fjärde var inte att leka med. Fick flytta den flera gånger då urberget verkade vara därnere, där vi skruvade *grrr*

Delar av ett växthus i aluminium och trä spridda på en gräsmatta under montering, med texten "Lilla växthuset – såhär började det".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alla grejer spreds sedan ut på gräsmattan, som värsta plockepinnet, för att försöka skruvas ihop och kontrolleras. VI köpte det som sagt i befintligt skick, dvs det kunde ju saknas saker..

..och det gjorde det! Skruvarna fanns tyvärr inte med.. så vi fick låta allt ligga över natten och åka till närmsta byggvaruhus på morgonen.. för att köpa några hundra skruvar..

När vi sedan började skruva.. så insåg vi att "skruvpaketet" innehöll så mycket mer än bara skruvar! Den innehöll alla låsningar, hjul, hörnbeslag/beslag och jag vet inte allt..

Vi insåg att vi hade helt enkelt en massa "skrot" och glas bara.. egentligen. Vi blev lite besvikna, funderade på lösningar.. men inget kändes bra.. och vi hade ju äntligen fått ner den där jäkla fjärde jordskruvankaret...

Handritade skisser över ett litet träväxthus med måttangivelser på ett vitt papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi bestämde oss för att kasta allt utom glasrutorna och istället bygga ett litet växthus (i ungefär samma storlek som det vi planerade att sätta upp innan i aluminium, då vi redan satt ramen) .. fast i trä..

Så vi skissade lite snabbt (inte kanske helt genomtänkt, för vi hade lite bråttom..) och pös iväg till byggvaruhuset för att shoppa lite virke..
 
Redigerat:
Virket köptes in och maken försvann in i snickarbon..

Arbetsprocess i snickarbonde med sågning av träreglar, staplad trävirke förberedd för växthusfönsterbågar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är mer än en träbit som ska såga till vid ett sådan här växthusbygge (oavsett strlk så är det många delar..).. och det ska ju passas ihop på fler sätt en ett!

Snickeriarbete för växthusbygge med märkning och urholkning av träreglar med stämjärn och hammare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Maken gillar leka med sina stämjärn.. och de fungerar väldigt bra när man ska jacka ur för olika saker..

Arbetsprocess för växthusbygge med virke och utsågade passformar på en matta i snickarboa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Reglar ska fästas i varandra, fönsterrutorna ska få plats (de rutorna som vi hade redan skulle ju användas, även om vi kanske fick komplettera lite..).. takvinkeln ska funderas på..

Ramverk av trä delvis ihopsatt för växthus på matta, samt hög med virke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kanske inte bästa arbetsplatsen, men observera att vi iaf har matta på golvet i logen.. och man kunde arbeta inne med vissa tak- och väggpartier.. (inte bästa vädret ute då..). Vi hjälptes åt att få ihop dem.. så rakt som möjligt (hörnvinklar är luriga saker.. kan bli väldigt snett och vint vid minsta avvikelse..)

Träramar och reglar som förbereds för byggandet av ett växthus, verktyg synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Några partier färdiga..
 
Vi kunde inte sätta ihop alla delar på "håll" utan en del var tvungna att arbetas med på plats.. men för enkelhetens skull så gjorde vi några färdiga partier som vi kunde bära ner.. (begränsad bärhjälp här..)

Vi funderade mycket på hur vi skulle lösa det här med att få taket på plats "däruppe" då bara en person är klättringsduglig och vi andra är korta i rocken och har en del skröpligheter för sig..

Tre bilder; en av virke på såghästar, en av pensling av träram och text "Lilla växthuset - grundoljning".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När alla delar var färdigsågade och de som skulle monteras ihop innan.. var ihopmonterade. Ja, då var det dags att olja in alltihopa! Vi ville inte bygga växthuset i impregnerat - det blev vanligt virke. Det får helt enkelt hålla så länge det håller..

Men nu blev det iaf inoljat :)

Vitmålade trärutor och öppningsbart fönster under konstruktion för växthusprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tråkigt att olja in saker, syns inte så stor skillnad när man håller på.. annat blev det när vi började med målningen! Där syns skillnaden direkt och det är kul! Hm.. dvs första strykningen.. (andra är mindre kul haha.. pga samma sak som oljan.. skillnaden syns inte lika uppenbart när man håller på).

Vitt klassiskt blir det som synes..

Här kom vi också på att vi måste ju ha ett par fönster som faktiskt går att öppna i växthuset, annars kommer inte plantorna acceptera läget..

Så vi gjorde två bågar.. och insåg att wei.. vi kommer få prova skära i glas (då glaset/rutorna var anpassade till ett större hål..)..
 
  • Gilla
Jänkarn på slätten
  • Laddar…
Nåja glasningen kommer senare.. först ska vi ju få växthuset på plats!

Stommen till ett omonterat växthus i trä visat i olika stadier under konstruktion mot en naturbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu börjar det ta sig, nu ska alla grejer på plats.. börjar med lite väggar och så lite stöd (för byggtiden) - undrade flera gånger om vi tänkt rätt överallt - och svaret på den frågan visade sig vara.. nej.. det hade vi inte ;)

Men inget som inte gick att åtgärda på plats/längs vägen, eller som vi inte kan "leva med"..

Ett omonterat växthus i trä med delvis uppförda väggar och takstomme visas i olika byggstadier mot en bakgrund av gröna träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väggarna gick bra.. taket var som sagt lite av ett orosmoment.. men vi kom på en lösning och fick upp allt på plats tillslut.

Målning och sätta glas/kitta.. fick göras när taket väl var på plats (hade blivit alldeles för tungt för oss att lyfta upp annars..).

Konstruktion av ett växthus i trä, stomme syns utan glas med snesträvor som installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu när stommen i sig var uppe, så fick jag väl ge med mig.. utan snesträvor KANSKE det var lite i rangligaste laget *mutter*.. estetiskt var jag inte nöjd över förslagen jag fått innan (jag är väldigt symmetrisk av mig).. makens förslag och mina överensstämde inte alls haha..

Men vi kompromissade (jag sa att antingen blev det som jag ville ha det eller inga snesträvor alls .. :surprised: )

Nu är jag nöjd (y)
 
  • Gilla
jockeping och 4 till
  • Laddar…
Vi hade vid detta laget insett att vi var tvugna att komplettera med mer glas.. så vi fick mäta upp lite och ta ett besök hos glasmästaren. Inga problem..

Maken provade också att skära i några av de vi hade.. (som skulle justeras lite).. råkade ha sönder ett, men resten gick bra :)

Jag passade på att måla klart första strykningen på allt..

Kollage av tre bilder på ett växthus under konstruktion med träramar och nysatta glasrutor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi valde att göra en dörr som såg ut som resten av växthuset, ingen avancerad sak! Bara en träram/båge med två glasrutor, i samma stil som allt annat.

Från början hade vi tänkt oss lite "roligare" gångjärn, men det visade sig vara lite ont om plats för det.. fick leta reda på de minsta vi hittade istället ..

Collage av ett litet hemmabyggt växthus i olika stadier, med slutlig bild på grönsaksplantor inne i det nästan färdiga växthuset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter att allt var grundmålat så kittades det fönster för glatta livet.. det gick åt stora mängder kitt! Fick åka två gånger och köpa mer.. :x men å andra sidan är det ju "några rutor" på växthuset.. även om det inte är så stort.

Växthuset är inte färdigt, men lite nedprioriterat för "slutfasen" just nu (då vårt sommarprojekt har förtjing..) - MEN - nu har våra tomater, chilisar, gurka och melon flyttat in iaf.. och de lever relativt skyddat..

Kvar att göra är:


- Sista strykningen färg över hela.. (inkl kitt)
- Såga av ett par reglar i bakkant, när vi bestämt hur mycket..
- Täppa till grunden (det var stor variation i marknivå där..)
- Lägga ogräsduk och nått golvmaterial..
- De två trekanterna upp mot nocken, ska få glas..
 
  • Gilla
Jänkarn på slätten och 10 till
  • Laddar…
Så kan det gå när saker och ting inte går riktigt enligt planen.. men växthuset blev iaf ett smycke i trädgården - och växterna frodas därinne!

Nästa år (förhoppningsvis..) återkommer vi med vårt andra växthusbygge.. (y)

Ha en trevlig dag..
MVH Sandra



PS - Uppdaterar här när/om det händer nått mer med vårt lilla växthus.. förr eller senare måste ju detaljerna bli färdiga kan man tycka..
 
  • Gilla
Lisa C och 4 till
  • Laddar…
ser riktigt bra ut :)
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
mandg skrev:
ser riktigt bra ut :)
Tackar (y)
 
Riktigt fint! Frugan har önskat sig ett liknande bara jag får loss lite tid hehe.

Hur lång tid tog det att bygga växthuset?
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
holmberg87 skrev:
Riktigt fint! Frugan har önskat sig ett liknande bara jag får loss lite tid hehe.

Hur lång tid tog det att bygga växthuset?
Tack :) Vi gjorde några små missar, men de går att leva med.. hävdar att saker och ting inte behöver vara perfekt härute på landet haha :rolleyes: :D

Vi har aldrig byggt nått sånt innan, så det var lärdomar inför framtiden..

Tidsmässigt, jag kikade lite på när mina foton var tagna och det verkar handla om ett spann på 3 veckor ungefär (give or take). Första 2-3 dagarna var ju missen vi gjorde med aluminumstommen.. sen fick vi åka och köpa virke.. och börja såga. Det som tog tid var ju oljning/målningen (torkning) - och framförallt kittningen.. (även om ruta 30 går snabbare än ruta 1..)

PS - då hade vi inte jättebråttom, vi hade gäster några dagar och det var inga heldagsjobb direkt.. men fortfarande krävdes en del torktid.
 
Jättefint växthus! :)
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
KristinaRT
Jättefint!
Är klart imponerad av att ni byggde det på "frihand" (y)
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Riktigt bra! Ska bara lära mig lite grunder först och sen får jag försöka, så kanske om 10år ��
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
KristinaRT skrev:
Jättefint!
Är klart imponerad av att ni byggde det på "frihand" (y)
Tack! Vi brukar planera grundligt innan.. inte så hm "impulsiva" direkt (gillar listor, planering, ritningar osv).. men det sprack dubbelt upp i år.. årets sommarprojekt kom akut (när det började ramla loss delar) och det körs också utan större planering (lusthus/paviljong).. Men även det står upp än.. ;)

Rekommenderar fortfarande lite planering och nån skiss..innan man börjar dock! (Även om jag/vi nu gått rakt emot det rådet själva)
 
Hammarfall skrev:
Riktigt bra! Ska bara lära mig lite grunder först och sen får jag försöka, så kanske om 10år ��
Tack!

Haha såååå mycket grunder är det inte.. du är nog igång om ett par år ..
Max ;)
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.