Byggahus.se
Snygga kanter i trädgården gör att den ser prydlig och välskött ut. Cajsa Jacobsson berättar om de olika kantmaterialen du har att välja på till din trädgård.

Du kan läsa artikeln här: Snygga kanter i trädgården
 
Bra artikel. Dock lite för tunt med inspirationsbilder! Det där med kanter är svårt att hitta rätt stil på.
 
Förutom storgatsten är även smågatsten lämpligt material för kanter. Mindre och därmed diskretare.
 
G
Fina kantskydd. Undrar hur dessa funkar i kombination med en robotgräsklippare som jag planerar köpa?
 
G
Jag har köpt vanlig marksten nu som är 20*13*5 cm som jag ska lägga som kantsten till en "ö" i gräsmattan och sen ska jag fylla "ön" med sjösten. Först tänkte jag ha barkduk under och sen sättsand men frågan är om man ska gjuta fast kantstenarna eller får de tillräckligt stöd av gräsmattan och sjöstenarna.
 
Hur klipper man lättast gräsen ut mot kanterna där man inte kommer åt med gräsklipparen. Är det en grästrimmer som är att rekommendera?
 
G
Hur kanskär man?
 
speffy skrev:
Hur klipper man lättast gräsen ut mot kanterna där man inte kommer åt med gräsklipparen. Är det en grästrimmer som är att rekommendera?
Grästrimmer ja.
 
Någon som vet var man kan få tag på lite längre plåtkanter?
Plantaget etc. har ju och Hasselfors har men det är bara 1 meters bitar som man kan skarva och kostar en hel del...
 
G
Spänn upp ett snöre längs gräskanten du ska beskära, då får du en rak linje och det blir snyggt. Har du ingen kantskärare duger en spade. Annars funkar en gammal kniv och knäböj fint.
I rundade hörn får det bli på frihand eller cirkelritning (överkurs). Lycka till.
 
Personligen köper jag stålplåt på löpmeter hos firmor som Handelsstål här i Uppsala. Betydligt mera smakfulla priser än Kr. Kirschenstångs designade, som finns hos trädgårdsmästaren.
 
G
Vilken dimension och vilken tjocklek? Vad kostar det per lpm?
 
Max längd är väl längden som plåten levereras, kanske 3 meter. 1-2-3-4-5 mm. De klipper till bredd efter önskemål. Pris per kg. Brukar finnas spillbitar att plocka bland...
 
Jag har själv storgatstenskant runt gräsmattan, som är ofogad (trodde en remsa av asfaltspapp på insidan skulle stoppa gräset), och får kantskära vartannat år. Det är bäst att ha ett platt spadblad, och lättast med en riktig kantskärare, dvs som har diagonalt blad. Bildgoogla på "kantskärare" så får ni upp ur en sån spade ser ut. Otroligt mycket enklare att ta sig genom grässvålen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.