Byggahus.se
Vi har köpt hus och huset är alldeles nyrenoverat. Det endaste jag stör mig på är badrummet. Jag har aldrig gillat brunt och speciellt inte beige. Badrummet (toalett och dusch) har 4 nyanser av brunt och beige, det enda som inte är brunt eller beige är porslinet. Jag tänker att det är nästan så att jag antingen vill undvika att gå in där eller klär väggarna med vita duschdraperier.
Finns det nånting man kan göra för att minska allt det bruna? (förutom klä in väggarna med duschdraperier?
Går det att måla väggarna och blir det snyggt?
Bara att måla väggarna skulle hjälpa jättemycket för det bruna golvet är ok.
4nyanserbrunt.jpg
 
Måla är svårt att få beständigt om.det är i duschen. Kakla ett lager ovanpå fungerar kanske?
 
Är det slät kakel. kan du sätta dekorfolie på de bruna. Mycket jobb, för du får skära till folien i storlek som kakelplattorna.
 
Dekorplast! Fäster tillochmed på lite matt kakel lärde jag mig efter att med fasa ha fått ett helvitt badrum med svart golv. Det är bara att måtta plattorna och rita och klippa, desto mer jobb med att få plasten rätt över kakelplattorna, men är man inte supernoga så är det rätt enkelt ;)
Finns på Bauhaus vet jag. På golvet är det väl svårare men skaffa stora mattor eller nåt så kan du kanske stå ut :)
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Bo in er ett tag först....kanske några snygga tavlor att sätta upp på väggarna....växter....
 
Enk Projektet skrev:
Bo in er ett tag först....kanske några snygga tavlor att sätta upp på väggarna....växter....
I badrummet?
 
  • Gilla
osociala jävel
  • Laddar…
Fräsha vita handdukar, en rejäl badrumsmatta, en snyggt duschdraperi, lite passande möbler och vägghyllor, en större spegel, växter.. Man kommer långt med inredning.
 
Är det 15x15 cm plattor så har jag sett färdiga klisterlappar i plast i olika färger för att piffa till tråkiga badrum. Tror det var på Lagerhaus. Annat blir det till att klippa och klistra.

Jag tyckte det var snyggt med brunt förresten.
 
Fred vom Jupiter skrev:
Är det 15x15 cm plattor så har jag sett färdiga klisterlappar i plast i olika färger för att piffa till tråkiga badrum. Tror det var på Lagerhaus. Annat blir det till att klippa och klistra.

Jag tyckte det var snyggt med brunt förresten.
Dom funkar bra förutom att det blir världsdyrt jämfört med att köpa på rulle :) Man får 69x200 cm för 89 spänn, och 6-10 15x15cmsark för samma pris.
 
Korvgubbe
Dekorplast för kakel blir mitt tips med. Golvet blir svårare att göra något åt, men det var ju okej sa du.
 
Kolla om 2-komponent epoxi färg fäster permanent. Hör med båtfolket och professionella lackerare. Alltid billigare än att sätta upp nytt kakel.
Jag delar förresten ditt avsky för detta brunttrista.
 
Korvgubbe
Epoxifärg fäster på kakel, men det är inget jag skulle vilja hålls på med inne i min bostad. Det finns en anledning till att även amatörer använder ordentliga skyddsmasker och hur god ventilation man än har i sitt badrum räcker det inte på långa vägar till.
 
Att sätta upp nytt kakel ovanpå det bef. är ofta en tekniskt helt OK metod. Det behöver inte bli så dyrt. Nöjer man sig med vitt så hamnar lätt under 100kr /kvm (eget arbete), och ev. med ngn dekorrand i avvikande färg eller glas. Det som behöver undersökas är rörkopplingar för ex. duschblandaren. Där kan man ha ett problem om kakellagret blir tjockare.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
myrstack skrev:
I badrummet?
Problem?
 
Dekorplast, finns det i rullar? Måste man skära till det eller kan man inte köra allt, kakel och fog, typ som en våtrumstapet över hela väggar? Maken blir inte glad över mina idéer och vill bergis inte hjälpa till. Annars blir det nog mycket vitt och en del marinblått i handdukar, matta och draperi för att dämpa det bruna. 1000 tack för svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.