Byggahus.se
Jag ska ha stående panel på huset och undrar vilken paneltyp jag ska använda; omvänd lockpanel eller falsad spårpanel med rak kant? Jag kan alltså få samma utseende på fasaden med två olika paneltyper. Frågan är vilken ska jag välja? Vad är fördelarna och nackdelarna med de olika panelerna? Huset ska ligga i Halland vid kusten och målas med svart slamfärg.

Omvänd lockpanel
Fördel:
* Luftar fasaden bra

Nackdel:
* Fasaden blir tjockare.

Falsad spårpanel
Fördel:
* Fasaden blir nättare.

Nackdel:
* Fasaden kanske inte blir lika bra luftad??


paneltyper.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

OBS! Notera att jag inte har med den liggande spikregeln.
 
S
men du kommer ha spikregel?
finns risk att kommer se ut sprickor.
finns dom som monterar råspont ytterpanel
 
Med omvänd lock borde du kunna spika i kortlingar, och locket skapar luftspalt åt "rätt håll". Alltså du kan ha en glipa i underkant och överkant av panelen och få bra luftning.
 
Jag är osäker på om det kommer finnas kortlingar. Huset är ett enplanshus som ska byggas av Sjömarkenhus lättbalkssystem. Utanpå lättbalkarna kommer det sitta 50mm träfiberskiva. På den är det tanke att det ska sitta läkt. Jag har ännu inga konstruktionsritningar.
 
Åtta år senare:) vad blev det? Går i samma funderingar

K kuntri skrev:
Jag är osäker på om det kommer finnas kortlingar. Huset är ett enplanshus som ska byggas av Sjömarkenhus lättbalkssystem. Utanpå lättbalkarna kommer det sitta 50mm träfiberskiva. På den är det tanke att det ska sitta läkt. Jag har ännu inga konstruktionsritningar.
 
:)
Det blev för dyrt för mig med Sjömarken tyvärr. Jag har gått vidare och byggt huset själv. Fick hjälp att resa en vanlig stomme. :)

Det blev falsad panel med ca 5mm glipa på utsidan. Panelen är spårad på baksidan och skruvad i spikregel, så inga problem med ventilation.

Fasaden är också bränd och oljad med tung-träolja. Bilden är fem år gammal. Behöver olja in igen då solen tar rätt hårt.
 
  • Trävägg och fönster på byggnad under solig himmel, skuggor, reflektion av träd i fönsterglas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Andreas Tomic
  • Laddar…
Snyggt!! Tack att du tog dig tid att visa bild.
Har du fönsterbleck?

K kuntri skrev:
:)
Det blev för dyrt för mig med Sjömarken tyvärr. Jag har gått vidare och byggt huset själv. Fick hjälp att resa en vanlig stomme. :)

Det blev falsad panel med ca 5mm glipa på utsidan. Panelen är spårad på baksidan och skruvad i spikregel, så inga problem med ventilation.

Fasaden är också bränd och oljad med tung-träolja. Bilden är fem år gammal. Behöver olja in igen då solen tar rätt hårt.
 
Japp, standard fönsterbleck.
 
  • Gilla
Gustav R
  • Laddar…
Jag har inte fönsterbleck i plåt. Kapade en regel med lutning utåt. Kan ta en bild imorgon när jag är ute och det har klarat sig bra. Är dock lärk.
 
  • Ny träpanel på husvägg, enkel vit fönsterram, speglar träd, delvis molnig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träfasad byggnad, veranda, nedfallna höstlöv, klart väder, takränna, utomhuslampa, fönster, eftermiddagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träfasad på hus under konstruktion, obehandlat trä, fönster, takränna, byggmaterial utspridda, träd, klar himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Gustav R
  • Laddar…
menar du att spåren i panelen är det som ger luftning?


K kuntri skrev:
:)
Det blev för dyrt för mig med Sjömarken tyvärr. Jag har gått vidare och byggt huset själv. Fick hjälp att resa en vanlig stomme. :)

Det blev falsad panel med ca 5mm glipa på utsidan. Panelen är spårad på baksidan och skruvad i spikregel, så inga problem med ventilation.

Fasaden är också bränd och oljad med tung-träolja. Bilden är fem år gammal. Behöver olja in igen då solen tar rätt hårt.
 
Spikar du i det omvända locket? eller i spikläkten?



A atomlab skrev:
Jag har inte fönsterbleck i plåt. Kapade en regel med lutning utåt. Kan ta en bild imorgon när jag är ute och det har klarat sig bra. Är dock lärk.
 
Gustav R Gustav R skrev:
menar du att spåren i panelen är det som ger luftning?
Precis, spåren i panelen ger luftning.
 
K kuntri skrev:
Precis, spåren i panelen ger luftning.
Fast det är inte syftet med spåren.......Det är för att stressa av trät och undvika skålform när det torkar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.