Byggahus.se
Vårt betongpannetak är lagt med fel läktavstånd och behöver läggas om. Har fått en offert från en större lokal byggfirma (mindre ort i Örebro län).

Taket är cirka 70 kvm, vet inte taklutningen.

Följande ingår i offerten:
Rivning av bef.tegel, läkt, rännor, vindskivor, fotbräda
Igenbyggnad av taklucka
Ny undertaksduk
Nya bär och ströläkt 25x50 mm
Jönåkerpanna polar svart
Nya vindskivor inkl plåt
Nya fotbrädor
Skorstensbeslag

Pris: 90 000 (varav rotavdrag avgår på 30 000).

Eftersom takpannorna inte är uttjänta (de är någonstans mellan 20 och 30 år) så har vi sedan tidigare ett pris på cirka 18 000:- för omläggning med befintliga takpannor på den halvan som är lagd med fel läktavstånd (ny takpapp och bär och ströläkt samt rengöring). Därför hade jag kanske väntat mig ett pris mer i intervallet 40 000 - 50 000.

Vad säger ni som har varit med om samma resa?
 
Redigerat:
Det priset på 18 000:- låter fel, det kan inte vara inkl allt utom pannor.

Bara plåtjobbet är ju 10 000:- på ditt tak. Papp 5000:- Pannor 10 000:- Läkt 2000:- Container 3000:- Ställning? Sen går resten till personal.
 
Priset på 90' låter rimligt. Till och med bra. Det första priset på 18' för omläggning är helt orealistiskt.
 
S
Kan ju säga att jag fick pris på 180 000 för att byta tak på mitt hus, byte av pannor, läkt, råspont, papp och plåtarbeten.

Sinnessjukt dyrt så jag hoppa det. Får bli till o göra själv.

120 m2 helt standardtak utan vinklar förutom nocken då.
 
Vanbeasten skrev:
Priset på 90' låter rimligt. Till och med bra. Det första priset på 18' för omläggning är helt orealistiskt.
18 är för omläggning av ena halvan dvs 35 kvm och omfattar duk + läkt. Till den tillkommer vindskivor, takfotsbräda och ränna.
 
När vi tog in offerter vart det dyrare att lägga om taket med det befintliga lerteglet än att ta bort dem och lägga dit nya betongpannor...
 
Sailorman skrev:
När vi tog in offerter vart det dyrare att lägga om taket med det befintliga lerteglet än att ta bort dem och lägga dit nya betongpannor...
Ja, det sa firma två. Vi har dessutom tänkt om och tänkt att det är lika bra att höra hela det taket på en gång med nya pannor. Är 60' efter rot ett okej pris så kör vi på det. Firman är välrenommerad och jag litar på att de gör ett bra jobb.

Hade man haft orkt så skulle man väl ha klagat på besiktningsmannen som godkände taket när det så uppenbart är fellagt. Är känslig för höjder så jag var aldrig uppe själv. Spikhålen på pannorna är synliga på de flesta raderna.
 
fredl skrev:
Ja, det sa firma två. Vi har dessutom tänkt om och tänkt att det är lika bra att höra hela det taket på en gång med nya pannor. Är 60' efter rot ett okej pris så kör vi på det. Firman är välrenommerad och jag litar på att de gör ett bra jobb.

Hade man haft orkt så skulle man väl ha klagat på besiktningsmannen som godkände taket när det så uppenbart är fellagt. Är känslig för höjder så jag var aldrig uppe själv. Spikhålen på pannorna är synliga på de flesta raderna.
Varför begärde du inte en ny besiktning och reklamerade jobbet om det var felaktigt? Eller var det den tidigare ägaren som beställde jobbet från början?
 
Vanbeasten skrev:
Varför begärde du inte en ny besiktning och reklamerade jobbet om det var felaktigt? Eller var det den tidigare ägaren som beställde jobbet från början?
Det är den tidigare ägaren som beställde jobbet. Vi anlitade en besiktningsman som bland annat kollade taket innan köpet. Var som jag nämnde aldrig med uppe på taket.

Vi hade ändå köpt huset, men hade vi vetat att det behövde läggas om hade vi planerat lite annorlunda. Hur som helst, nu blir det fixat och det står sig förhoppningsvis så länge vi kommer att bo kvar i huset. Huvudsaken är att det inte verkar ha regnat in något. Råsponten allra längst ner måste kanske bytas men det är ju en mindre affär.
 

Bästa svaret

M
F fredl skrev:
Ja, det sa firma två. Vi har dessutom tänkt om och tänkt att det är lika bra att höra hela det taket på en gång med nya pannor. Är 60' efter rot ett okej pris så kör vi på det. Firman är välrenommerad och jag litar på att de gör ett bra jobb.

Hade man haft orkt så skulle man väl ha klagat på besiktningsmannen som godkände taket när det så uppenbart är fellagt. Är känslig för höjder så jag var aldrig uppe själv. Spikhålen på pannorna är synliga på de flesta raderna.
Svarar på gammalt inlägg,jag har takfirma o stor del av mitt jobb är åka runt till folk o täta där s,k överlåtelsebesiktning skett,kan säga såhär den är helt värdelös har fixat uppenbara fel som övelåtelse besiktningsman måste ha sett men ignorerar av nån anledning,har riktiga skräck exempel.
 
  • Gilla
fredl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.