Byggahus.se
Får inom en snar framtid Telia öppen fiber i lägenheten.

Att ha en kabel utanpåliggande från jacknr1 är inte ett alternativ så jag undrar hur jag löser det trådlöst?
Går det med valfri nätverksbrygga? Eller måste det till någon specialgrej?

Tacksam för hjälp!
 
Antingen kör du med Telias Rukkus, eller så kör man med home-plug i eluttaget. Vi kör det senare på de extra tv´s vi har. Vardagsrumstv´n går på vanlig kabel till router.
 
En nätverksbrygga är alltså inget alternativ?
 
Det vet jag tyvärr inte vad det är....
 
Grejen är ju att man oftast måste ansluta TVn till en speciell port på nätleverantörens burk, med en nätverksbrygga ansluter du ju vanligen till det "generella" nätet där all annan utrustning hamnar och då kommer du sannolikt inte åt IPTV-trafiken.
Homeplug (datatrafik via elnätet) har sin poäng i detta fall då det för utrustningen respektive ände ser ut som om du dragit en nätverkskabel direkt mellan prylarna. En annan fördel är att det är mer eller mindre plug-and-play, inga inställningar att mickla med. Avigsidan är att det helt enkelt inte fungerar i vissa fall beroende på hur elnätet är uppbyggt. Man får (i likhet med WiFi) heller aldrig utannonserad hastighet, men i fallet med TV behöver det inte vara något stort problem.
 
  • Gilla
davveno1
  • Laddar…
Okay då är jag med på noterna, tack!

Homeplug eller ruckus med andra ord. Någon som vet vad en Ruckus kostar?
 
Home plug get ett ytterst varierat resultat. Testade det hemma från eluttag på undervåning till övervåning och det var oanvändbart pga den dåliga hastigheten. Andra har väldigt positiva upplevelser av homeplug. Om du köper, köp på öppet köp så du kan testa att det fungerar tillfredställande.

Annars kan en viaplaybox kanske vara ett alternativt?
http://viaplay.se/viaplayboxen

Skall fungera genom att koppla upp trådlöst via wifi nätverket. Dock kanske det kräver ändring av abonemang (samt saknar bla kanal5). Men jag är nöjd kund, dock trådat.
 
Felde skrev:
Home plug get ett ytterst varierat resultat. Testade det hemma från eluttag på undervåning till övervåning och det var oanvändbart pga den dåliga hastigheten. Andra har väldigt positiva upplevelser av homeplug.
Vad jag förstår så fungerar det bäst om de ligger på samma fas. Så hitta två uttag på samma fas. Vanligtvis ligger var tredje propp/säkring på samma fas.
 
Helt klart ger homeplug varierande resultat, men även ett "dåligt" resultat kan vara tillräckligt i vissa situationer. Vet att man använde i ett fall där man bara hade en dator och anslöt den till ADSL-modemet via homeplug. I det fallet räckte det ju att hastigheten översteg vad ADSL kunde leverera vilket det gjorde med råge
Samma med TV, kraven är inte tokhöga däremot tål man dippar i hastighet och korta avbrott dåligt.
 
nimhed skrev:
Vad jag förstår så fungerar det bäst om de ligger på samma fas. Så hitta två uttag på samma fas. Vanligtvis ligger var tredje propp/säkring på samma fas.
Ja så är det har jag hört med. Dock är det kanske svårt att hitta uttag som ligger på samma fas. Oftast har man ju ett behov, från det rummet till det andra rummet. Då får man ju ta de uttag som finns liksom :)

Det kan absolut räcka för TV, även om det ger ett dåligt resultat. Dock fungerade det inte för mig när jag använde det hemma. Jag kanske tillhör en minoritet, inte en aning. men uppmanar ändock till att köpa med öppet köp så det går att testa. Lösningen är extremt smidig om den fungerar, så bör absolut inte förkastas utan utvärdering. :)
 
Felde skrev:
Lösningen är extremt smidig om den fungerar, så bör absolut inte förkastas utan utvärdering. :)
Exakt dit jag vill komma. Om det är för jäkla omständligt att dra kabel så är detta något man bör överväga just beroende på hur enkelt det är.
 
alfista skrev:
Exakt dit jag vill komma. Om det är för jäkla omständligt att dra kabel så är detta något man bör överväga just beroende på hur enkelt det är.
Då är vi toköverrens!

Vet att jag hade svårt att hitta plugs som jag kunde köpa på öppet köp just för test. Tror att det slutade med att Teknikmagasintet ställde upp på det.
 
Har kört med Ruckus i fyra år utan problem.
Har Telia bradband/telefon /TV via koppartråd och kopplat Teliamodemet=>Switch där en av portarna går till en Ruckussändare. Två våningar upp sitter en Rucksumottagare som går till en switch som i sin tur går till TV, samt mediaspelare, TV-spel etc. En ganska omständlig väg mao, men som funkar utmärkt. Sved lite vid Ruckusköpet (1300:- har jag för mig), men väl investerade pengar iom driftsäkerheten.
 
Chaly
Fummel skrev:
Har kört med Ruckus i fyra år utan problem.
Har Telia bradband/telefon /TV via koppartråd och kopplat Teliamodemet=>Switch där en av portarna går till en Ruckussändare. Två våningar upp sitter en Rucksumottagare som går till en switch som i sin tur går till TV, samt mediaspelare, TV-spel etc. En ganska omständlig väg mao, men som funkar utmärkt. Sved lite vid Ruckusköpet (1300:- har jag för mig), men väl investerade pengar iom driftsäkerheten.
...och jag har en snarlik lösning med Ruckus som fungerat klanderfritt i snart 3 år. Har behövt boota om ruckusarna en gång då förbindelsen dog. 1080p mkv går fint att streama från hemmaservern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.