Byggahus.se

Hur hade du dragit kabeln?

  • Upp genom dropplisten

    1 Röster 2,1%
  • Upp, under dropplisten

    38 Röster 80,9%
  • Ner, under fasaden

    5 Röster 10,6%
  • Annat, se kommentar

    3 Röster 6,4%
  • Antal röster
    47
Hejsan
Jag skall dra några meter kabel från en befintlig kabeldosa vidare till den högra sidan av kortänden av den nedan visade fasaden.
Hur hade du dragit kabeln?

1. Upp, och över droppbläcket, sedan höger, ner genom droppbläcket och sedan till ny kabeldosa på fasaden
2. Upp, under droppbläcket, höger, och sedan ner till ny kabeldosa på fasaden.
3. Ner, in under täckbrädorna/fasande (där är tre cms glapp, man får liksom in fingrarna...) höger, upp och till ny kabeldosa.

droppbläcket_overview.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

droppbläcket.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

underfasaden.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


1. Över droppbläcket; större påverkan på fasaden pga minimal borrning men syns inget "framifrån" av den längstgående horisontella kabeln
2. Minimal påverksan, syns kanske lite
3. Minimal påverkan, längre sträcka (2/3 av höjden) av kabeln i dess vertikala del syns

Hade varit uppskattat med era svar, och gärna varför.
Har Du ett annat förslag är det mer än välkommet!

Btw; huset är en Smålandsvilla Ljungby, klart 2013 i södra Sverige. Mycket nöjd. Inte ett byggfel hitintills funnet!
 
Under droppblecket, helt klart. Ovanför blir det antingen en ful böj förbi eller ta hål i droppblecket, och då mister det lite av sin funktion. Ska man ner under fasadbrädorna blir det kabelskydd på väggen, inte jättesnyggt, och kabeln löper större risk att skadas när den lågt.
 
  • Gilla
Mittbygg och 5 till
  • Laddar…
Vad är det för fasad? Du kan inte plocka bort en bräda och gå ner inne i fasaden, tvärs i nederkant och sedan up igen bakom en bräda? Elektrikern använde den metoden för att gå fram utan att synas.
 
Varken eller, jag hade dragit den inomhus om det så hade tagit tio gånger så lång tid.
 
  • Gilla
MB77 och 2 till
  • Laddar…
E
Jag hade dragit den som röd streckning. Använd EKLK/EQLQ för att få kabeln rak även fast den bara ligger mot locklisten
 
snaggletooth skrev:
Varken eller, jag hade dragit den inomhus om det så hade tagit tio gånger så lång tid.
Med fler projekt och begränsade kunskaper i att gräva i väggen så faller det på målsnöret. Håller med dig i sak dock!
 
Jo visst hade det varit bäst att lägga den infällt på något sätt men det blir krångligt, antar att övervåningen är inredd/färdigställd? Annars hade det ju gått at komma ner i väggen den vägen.
 
Målar du kabeln så kommer bara du se den. Dra den där det blir lättast.
 
petersv skrev:
Vad är det för fasad? Du kan inte plocka bort en bräda och gå ner inne i fasaden, tvärs i nederkant och sedan up igen bakom en bräda? Elektrikern använde den metoden för att gå fram utan att synas.
Fasaden; trä med lockbräda, spikat mot trästomme.
Låter intressant med den lösningen men om ingen har några direkt regelvidriga invändningar kör jag nog röd dragning, under bläcket.

Överväger att dessutom dra vidare förlängningen runt hörnet, för att koppla på ytterligare en utebelysning där.

- Jag postar resultatet. Kommer förhoppningsvis före mars 2014.
 
Går det att ta bort locklisten och lägga kabeln bakom den, och snedborra sig ut till armaturerna? Sedan sätta tillbaka locklisten utan att spika i kabeln.

såg att nån mer hade föreslagit det.
 
Fotografen skrev:
Jo visst hade det varit bäst att lägga den infällt på något sätt men det blir krångligt, antar att övervåningen är inredd/färdigställd? Annars hade det ju gått at komma ner i väggen den vägen.
NEJ! Ovanvåningen är inte klar! Visst f@n. Det måste jag kolla på!


Nyfniken skrev:
Målar du kabeln så kommer bara du se den. Dra den där det blir lättast.
Ja, jag målar alla kablar jag drar.
Redan gjort en, syns inget...
 
Elektrikern drog rör/slang bakom brädorna efter att ha lossat ett par lockbrädor. Sedan kabel i röret.
 
Det går att få in kabel bakom panelen utan större problem. Jag har gjort så på vårt SMV Kalmar som har likadan fasad.
 
  • Gilla
nojdh
  • Laddar…
Under/bakom fasaden helt klart!

Case closed :D
 
En aspekt att beakta är ju att i framtiden kanske man vill sätta upp andra armarturer till utebelysningen och vill ha dem på annan plats. Är kabeln då draget inuti väggen så blir det lite bökigare att sätta armarturerna på annan plats. Är kabeln dragen som röd sträckning är det relativt enkelt att byta ut.

Häromåret gjorde jag liknande manöver längst husets långsida, det satt från början två armarturer på väggen men vi tyckte det lyste upp för dåligt och ville ha tre. Där gick kabeln som tur var upp längs väggen och fram under takfoten så det var enkelt att fixa till (blev visserligen ny kabel från första armarturen och vidare, men det såg ju alltså "likadant ut" efteråt som innan med kablarna).

Jag tycker väldigt många idag är så fixerade på "dolt montage" att de inte tänker på eventuella framtida ändringar. Som ägare till ett "gammalt hus" så uppskattar jag helt klart när det inte är tillkrånglat en massa för att dölja grejerna, utanpåliggande är mycket enklare att ändra på. Att det "syns" är oftast bara ett problem för den som vet att grejerna finns där, andra tänker inte på det.
 
  • Gilla
klonk och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.