Byggahus.se
Hej!

Har sökt i en timme nu med google efter ställningar som man använder när murar skorstenar.

Det jag är ute efter är en ställning av aluminium som man bygger runt skorstenen som är ställbar beroende på skorstenens storlek och takets lutning.

Existerar sådana ställningar eller får man ta och svetsa en själv?

//Wubbler
 
Kontakta en ställningsfirma som bygger en åt dig.
 
peternicklas
Jag gjorde en egen ställning i 2*4 som jag la över nocken som ett V. Sedan fortsatte jag attt bygga upp en ställning runt detta. Tog ett par timmar att bygga och fungerade bra.
 
Jag har faktiskt tänkt på det men det känns som att det kommer bli en dyr historia jämfört med (om det nu finns) färdiga ställningar eller hemma en hemma svetsad.

Det måste väll finnas någon firma som gör ställningar för skorstensmurning?
 
peternicklas skrev:
Jag gjorde en egen ställning i 2*4 som jag la över nocken som ett V. Sedan fortsatte jag attt bygga upp en ställning runt detta. Tog ett par timmar att bygga och fungerade bra.
Det är så jag brukar göra men de har en tendens att bli ostadiga och rätt farliga faktiskt då de byggs ihop fort och lätt... En färdig ställning av aluminium som man bara bär upp och skruvar fast hade varit en dröm.

//Wubbler
 
Wubbler skrev:
Jag har faktiskt tänkt på det men det känns som att det kommer bli en dyr historia jämfört med (om det nu finns) färdiga ställningar eller hemma en hemma svetsad.

Det måste väll finnas någon firma som gör ställningar för skorstensmurning?
För ett sånt där engångsjobb så blir det med stor säkerhet billigare att ta in en ställningsfirma än att gå och beställa en specialanpassad ställning som passar just ditt tak/skorsten.
 
vojma skrev:
För ett sånt där engångsjobb så blir det med stor säkerhet billigare att ta in en ställningsfirma än att gå och beställa en specialanpassad ställning som passar just ditt tak/skorsten.
Jo det hade varit sant om det inte va så att jag jobba som murare. Tanken med den här ställningen är att jag ska kunna använda den vid 90% av alla skorstens jobb och inte använda halvtaskiga ställningar som man spikar ihop på 30 minuter så man kan börja jobba.

Jag har kollat runt här på byggahus och de träställningar som byggs ser kanon ut men de har ofta tagit en hel dag att bygga och den tiden har man inte om det ska bli lönsamt. Har varit på ställen där ställningen vi bygger har bestått av en trall som är uppstaplad på tegelstenar som ligger direkt på taket efter att man har skjutit upp några takpannor och säkrats med en bräda med två skruv. Det är inte så roligt men tiden för något bättre finns inte då man vill komma igång.

Det är därför jag är ute efter en riktig aluminiumställning. Jag vill kunna jobba säkert och göra ett bra jobb för mina kunder som betalar mig.
 
Har aldrig set någon använda en aluminiumställning till det utan man får bygga en av trä själv. Skorstenarna varierar ju mycket i storlek och olika tak lutningar så tror det om omöjligt för färdig aluminiumställning att funka. Jag jobbar som plåtslagare har var på byggen dom haft ställnings byggare där och byggt ställning men ändå fått bygga trä ställning runt skorstenen.
 
Har kollat runt mer och kommit fram till att det får bli att svetsa en själv helt enkelt.

//Wubbler
 
MaZtoR skrev:
Är du inte rädd att importera så finns det här:
[länk]
Har skickat i väg en förfrågan om pris till ett företag som hetter Euro towers LTD. Får se vad de svarar. Är priset bra och frakten billig så blir det nog en sådan.

Tack MaZtoR. Hade faktiskt inte tänkt på import.

//Wubbler
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.