2 301 läst · 4 svar
2k läst
4 svar
Stihl FS130 röjsåg, förgasarinställning
Jag gjorde tydligen bort mig idag... Jag som inte har någon erfarenhet av att justera förgasare gav mig på det på min Stihl FS130 som jag tyckt gått lite dåligt. Jag hittade en manual som beskrev injustering från "standardläge" - skruva motsols till stopp och sedan tillbaka 3/4 varv. Jag insåg att något inte stämde då det inte fanns något "motsolsstopp" utan då kommer justeringsskruven ut. Jag läste lite närmare och insåg att två varianter beskrevs. En med krysskruvar som beskrivningen ovan gäller. Och en med hexskruvar (som jag har) och där beskrivningen är ungefär "optimal injustering har gjorts på fabrik".
Så kan någon förgasarkunnig upplysa klantiga mig om hur jag hittar en vettig grundinställning (och gärna tips på vidare justering)? Det är en lågfartsskruv och en högfartsskruv. (Och en tomgångsskruv som jag tror bara påverkar gasvajern.) Jag har googlat mig fram till att förgasaren troligen är en Zama, men hittar inte mer än så.
Så kan någon förgasarkunnig upplysa klantiga mig om hur jag hittar en vettig grundinställning (och gärna tips på vidare justering)? Det är en lågfartsskruv och en högfartsskruv. (Och en tomgångsskruv som jag tror bara påverkar gasvajern.) Jag har googlat mig fram till att förgasaren troligen är en Zama, men hittar inte mer än så.
Vilken skruv är det som du skruvade ut helt, lågfart eller högfart?
Rent generellt högfart:
För mycket inskruvat, motorn blir svag och i vissa fall dör den av bränslebrist.
För mycket utskruvat, motorn bluddrar pga för mycket bränsle.
Så hitta ett läge däremellan där motorn varvar fullt med styrka utan att bluddra
Rent generellt högfart:
För mycket inskruvat, motorn blir svag och i vissa fall dör den av bränslebrist.
För mycket utskruvat, motorn bluddrar pga för mycket bränsle.
Så hitta ett läge däremellan där motorn varvar fullt med styrka utan att bluddra
Nu har jag pillat mer på den. Jag började med två varv på både H och L och skruvade in därifrån. (Jag såg den uppgiften i någon generell Zama-beskrivning som jag inte har en aning om den gäller i mitt fall.) Den startade i alla fall ganska omgående till min förvåning och jag tror att jag fick till L-skruven hyfsat. H-skruven var lite svårare, jag tyckte att det var ett ganska stort område där gången inte ändrades märkbart. Nu går den ungefär som förut i alla fall, jag får väl ha mejseln i fickan och försöka finjustera nästa gång jag ska använda den.
Nu har jag använt den ett tag. I stort sett känns den OK, men den är nog inte helt rätt inställd. Om man släpper gasen helt och låter den gå på tomgång några sekunder och sedan gasar fullt direkt så hänger den inte med utan tappar varv. Ska man skruva ut högfartsskruven lite då?
(Tändstift och luftfilter är nybytt.)
(Tändstift och luftfilter är nybytt.)