Byggahus.se
Hej!

Har en cotech kap/ger såg artnr : 30.9291

med stativ och hus av pressgjuten aluminium. Heltäckande klingskydd som automatiskt dras in vid sågning. Spindellås för enkelt klingbyte. Steglös inställning av geringsvinkeln 45-135°, med fasta lägen för 0 ,15, 22,5 och 45°. Sågklingan kan även lutas steglöst 0-45°. Slid för kapning av max. arbetsstycken vid 90° 90 x 305 mm, vid 45° 90 x 210 mm. Motor 230 V/2000 W, varvtal 4800 v/min. Levereras med hårdmetallklinga 254/25,4 mm, bordsförlängare, fastspänningstving och spånpåse.

Denna kostade ny 1299 har jag för mig men jag köpte den på rea då den slutade säljas.

Om man skulle jämföra denna såg med t.ex denna.

http://www.verktygsladan.nu/product_info.php/cPath/28_22_30/products_id/302

Den går att hitta för 1800kr med frakt i utlandet och denna makita sågen lär väll vara ljusår bättre eller?

Farsan har cotech sågen och han tycker inte den är helt 100% rätt i inställningarna utan då man ska gera en viss % så blir det inte 100% samma gering hela vägen.

Därav tänkte jag att man kanske ska försöka hitta en lite bättre såg för runt 2000kr som bör räcka för mina behov då jag inte kommer att bygga något nytt hus utan mest hålla på med lite mindre snickerier osv.

Vad tror ni om denna makitan? Eller finns det någon såg runt 2000kr som man hellre skulle gå på?

Tack på förhand.
 
Du kan ju alltid först prova att skaffa en kvalitetsklinga till cotech sågen. Om gerningen inte blir "rak" så låter det som om klingan vandrar vilket för mig hände med en klinga som sett sina bästa dagar. 90 graders inställningen bör väl gå att justera även på en cotech såg, finns bra instruktioner för det i detta forum.
 
Alva10 skrev:
Hej!

Har en cotech kap/ger såg artnr : 30.9291

med stativ och hus av pressgjuten aluminium. Heltäckande klingskydd som automatiskt dras in vid sågning. Spindellås för enkelt klingbyte. Steglös inställning av geringsvinkeln 45-135°, med fasta lägen för 0 ,15, 22,5 och 45°. Sågklingan kan även lutas steglöst 0-45°. Slid för kapning av max. arbetsstycken vid 90° 90 x 305 mm, vid 45° 90 x 210 mm. Motor 230 V/2000 W, varvtal 4800 v/min. Levereras med hårdmetallklinga 254/25,4 mm, bordsförlängare, fastspänningstving och spånpåse.

Denna kostade ny 1299 har jag för mig men jag köpte den på rea då den slutade säljas.

Om man skulle jämföra denna såg med t.ex denna.

[länk]

Den går att hitta för 1800kr med frakt i utlandet och denna makita sågen lär väll vara ljusår bättre eller?

Farsan har cotech sågen och han tycker inte den är helt 100% rätt i inställningarna utan då man ska gera en viss % så blir det inte 100% samma gering hela vägen.

Därav tänkte jag att man kanske ska försöka hitta en lite bättre såg för runt 2000kr som bör räcka för mina behov då jag inte kommer att bygga något nytt hus utan mest hålla på med lite mindre snickerier osv.

Vad tror ni om denna makitan? Eller finns det någon såg runt 2000kr som man hellre skulle gå på?

Tack på förhand.
Jag har precis en sådan Makita :) Tycker det är en trevlig maskin som, precis som det alltid är med mer proffsiga Maskiner fungerar väldigt smidigt och är dessutom ganska tystgående.
Om du vet att du bara kommer kapa lister och småreglar kan jag absolut rekommendera den, men skulle jag köpa en ny idag skulle jag Definitivt välja en maskin med glidstång för bättre kapacitet. Tex den här:http://www.verktygsproffsen.se/kap-gering-klyvsågar/dewalt-ger-kapsåg-dw777
Eller min "drömsåg" :http://www.verktygsproffsen.se/kap-gering-klyvsågar/makita-ger-kapsåg-ls0714

/ Björn
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.