Byggahus.se
Jag kollar på olika solvärme till min anläggning och undrar om ni kan säga något om CALDERAS solfångare som vvs-experten säljer?
http://vvs-experten.se/index/calderas-solfangare-3-st-p43530
Dem har ett attraktivt pris så jag vill veta mer om dessa.
Vad tror ni och finns det någon här som kanske har installerat dessa hemma?
 
E det verkligen ingen som har kollat in CALDERAS Solfångare?
Dem har ju ett bra pris?
 
Det är väldigt lite information om solfångarna. Utan exempelvis årsverkningsgrad blir det nog svårt att uttala sig alls.
 
Sant
 
Vvs-experten har fått in 3 st calderas solfångarpaneler (högeffektiva) och jag ska dit imorgon och kolla in dem och då skulle dem ha tagit fram specifikationer om dem.
Ska bli intressant.
 
Meddela gärna relevant data om dem här :D
 
Krilleman
Varför välja plan-solfångare när det både finns rena vaccum och U-rörs fångare med högre verkningsgrad?
 
krilleman_215 skrev:
Varför välja plan-solfångare när det både finns rena vaccum och U-rörs fångare med högre verkningsgrad?
Jag valde plans framför vakkum rör.
Dels med tanke på livslängd. Sedan så är de snyggare i mitt tycke.

Som jag har förstått det hela så är de ungefär likvärdiga i utbyte när man jämför arean de tar på taket.

En sak som är
säker är att man inte kan säga att det ena är markant bättre än det andra.
 
Krilleman
Jag har installerat både vaccum/U-rör och plana åt kunder och den största anläggningen jag installerat är 18st 24rörs från intelli-heat, och med den kunskapen i portfolion är min dom enligt följande:

Du får ner högre temp med vaccum/U-rör!

Efter takomläggning nästa år kommer det ligga 4st intelli-heat på mitt tak om inget bättre dyker upp på marknanden...

När man krånglat med olika anläggningar ser man fördelar/kontra nackdelar alldeles för tydligt...
 
Redigerat:
Nu tror jag krilleman är ute på mycket tunn is. Och om det "kommer ner" högre temp än 15-20 grader högre än bottentempen i tanken, är det flödet som är fel.
 
Krilleman
Nja....

De anläggningar jag monterat har dessa svindyra konstruktörer ritat och dimensionerat, det betyder självklart inte att det blir bättre, för vissa har fan aldrig ens sett en skiftnyckel. Men min egen erfarenhet är som jag skrev.

Effektivare kanske skulle varit ett bättre ordval då om vi hänger upp oss lite på ord... :wow:
 
Hur står sig 3 st plansolfångare mot 1st 24 rörs vakumsolfångare?
 
GordonE
Vilken sorts solfångare kör du?
Märke o modell?
Hur hög temp får du ut?
 
Pompe1997 skrev:
GordonE
Vilken sorts solfångare kör du?
Märke o modell?
Hur hög temp får du ut?
Jag köpte mina solfångare i Polen när jag köpte pannan från Kotly.
De heter Ensol ES1V 2.65.
Tempen beror på vilken temperatur jag har i tankbotten och vilket flöde det är på solfångarkretsen. Temperaturen brukar höjas knappt 10 grader mitt på dagen.
Än så länge har det blivit ca 45-50 grader. Då har jag stor tank, så tankbotten blir sällan uppvärmd.
 
Pompe1997 skrev:
Hur står sig 3 st plansolfångare mot 1st 24 rörs vakumsolfångare?
Tex intelliheats 24-rörs ger ca 1500 kwh/år 50-gradigt vatten och är 3,71 kvm stor
Om man jämför med en Lesol 5 AR ,som idag är den bästa plana solfångaren enl sp, så ger 2 st moduler (3,63 kvm) 1640 kwh/år . Man kan väl anta att 3 st calderas borde kunna matcha dessa pga sin betydligt större solfångaryta men en solfångare kanske inte skall väljas efter inköpspris utan mer i producerad värme under sin livstid. Om en solfångare klarar 15 år och kostar hälften av vad den som klarar av 40 år innan den lägger av är det ingen bra affär. I de 3 ovanstående ex kostar de dock ungefär lika mycket men livscykeln kan variera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.