Byggahus.se
Hej!

Jag har lite panik över att snickaren har lagt platonmattan ligger med knopparna upp - de ska ju ligga neråt! De har kommit halvvägs så jag ska skälla på dem imorgon bitti.

Nu till frågan - har de gjort fler fel?

Det är furugolv som ska läggas i vårt helt oisolerade uthus - det ska bli oisolerad festlokal med en liten fläkt som vi drar igång en stund innan festen, exempelvis.

En del av golvet är av betong utan isolering under, så uppdraget är att lägga platonmatta och sedan ett nivellgolv med isolering och sedan skruva i golvet. Grejen är att de har lämnat glapp mot ytterväggarna utan att vika upp mattan. Då kommer väl fukten från betongen på sidorna och går in i isoleringen, alltså risk för fukt, förrutnelse i anliggande trägolv. Eftersom de lagt knopparna uppåt så antar jag att vatten kan samlas mellan betongen och mattan = mögel.

Sen borde väl golvet inte ligga direkt mot lecablocken? Det ska väl vara något mellan som gör att trät inte ruttnar på en timme?

I en tredjedel av rummat fanns tidigare jordstampat golv, så där ska de på något sätt få ut reglarna och sedan isolering och golv. Jag litade på dem innan och diskuterade inte i detalj hur de skulle göra just det. Än så länge har de lagt vanlnigt byggplast ovanpå berget/jorden, vet ej vad de tänkt efter det.

Jag bifogar några bilder och hoppas på lite reaktioner på det.

Snickaren kommer 07 imorgon och då behöver jag ha litte kött på benen, så jag är tacksam för snabba svar.

Tack på förhand ärade forumbesökare
 
  • IMG_2407.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2405.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2404.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kommer tyvärr med motfrågor.

Vem har ritat denna konstruktionen? Det är första gången jag ser någon lägga Plato-matta under Nivellgolv.

Och var är ventilationen av golvet? Normalt i Nivellgolv (om man gör det för fuktens skull) har man en fläkt som suger under golvet för att hålla torrt där.

Och på jorden/berget misstänker jag att dom bara kommer lägga lösa reglar.

Känns som en lite för snabb/enkel lösning detta.
 
I brist på svar från andra så får du kanske nöja dig med mina svar som jag inte kan garantera till 100%.

Platonmattan: Vad jag har sett så har man alltid monterat den med "knopparna" mot betongen. Det finns en tråd här om en källarrenovering där dom hade lag mattan fel väg och mögel hade börjat växa.

Som du skriver så borde även mattan ha dragits upp till överkant på blocken som utgör syllen.

Även om golvet ser ut att vara ganska tjockt så är jag rädd att det kommer att bli en del svikt längst ut där det inte ligger an mot betongklacken.

Borde man inte ha lagt något mjuk under nivellgolvets "fötter" för att förhindra att dessa skaver genom platonmattan?

Isoleringen hänger tydligt under golvbrädorna. För att isoleringen ska göra bäst nytta ska den ligga dikt an. Hur är isoleringen förankrad? Kan den falla ända ner på betonggolvet?

Som sagt - jag är ingen expert men det ser inte helt rätt ut. Lycka till.
 
FrittDrag_II skrev:
Kommer tyvärr med motfrågor.

Vem har ritat denna konstruktionen? Det är första gången jag ser någon lägga Plato-matta under Nivellgolv.

Och var är ventilationen av golvet? Normalt i Nivellgolv (om man gör det för fuktens skull) har man en fläkt som suger under golvet för att hålla torrt där.

Och på jorden/berget misstänker jag att dom bara kommer lägga lösa reglar.

Känns som en lite för snabb/enkel lösning detta.
Hej och tack för ditt svar.

Jag och snickaren har i samråd kommit överens om konstruktionen. Jag frågade efter olika lösningar som jag läst om på nätet och sett att platon var en vanlig lösning på betonggolv och han vill gärna ha nivellgolv för att enkelt kunna reglera höjden.

Ang. ventilation så har jag för mig att jag läst någonstans att det inte alltid är nödvändigt med ventlation.

Finns det någon speciellt att tänka på när det gäller lösa reglar?

En snabb och enkel (läs billig...) lösning var det absolut tänkt att vara, men rena konstrutionsfel var inte inplanerat...
 
vojma skrev:
I brist på svar från andra så får du kanske nöja dig med mina svar som jag inte kan garantera till 100%.

Platonmattan: Vad jag har sett så har man alltid monterat den med "knopparna" mot betongen. Det finns en tråd här om en källarrenovering där dom hade lag mattan fel väg och mögel hade börjat växa.

Som du skriver så borde även mattan ha dragits upp till överkant på blocken som utgör syllen.

Även om golvet ser ut att vara ganska tjockt så är jag rädd att det kommer att bli en del svikt längst ut där det inte ligger an mot betongklacken.

Borde man inte ha lagt något mjuk under nivellgolvets "fötter" för att förhindra att dessa skaver genom platonmattan?

Isoleringen hänger tydligt under golvbrädorna. För att isoleringen ska göra bäst nytta ska den ligga dikt an. Hur är isoleringen förankrad? Kan den falla ända ner på betonggolvet?

Som sagt - jag är ingen expert men det ser inte helt rätt ut. Lycka till.
Hejhej!

Tack för att du bekräftar risk för mögel om man har det på fel håll.

Golvet är tjockt ja, 28 mm.

Isoleringen ser lite galet ut tycker jag med. Ser lite ut som en resonanslåda... Luften som kommer vara mellan isoleringen och golvet kommer ju kyla ner golvbrädorna antar jag?

Fötterna ska jag absolut fråga om.

Tack igen för svar,

Jonas
 
Nivellgolvet ska man först lägga en ram runt rummet med ca 60-100mm från väggen, sen lägger man i reglar på 600cc. Viktigt att man lämnar mellanrum på några cm mellan reglar så att inga möts och går ihop. Isoleringen sen hänger på små plåtbrickor som man hänger över regeln, väldgit smidiga.

Sen som övriga säger brukar man ha en fläkt som som suger eller blåser under konstruktionen. Undrar lite över att det är tryckat virket. Börjar inte det lukta i framtiden, för i -70 tals hus så la man ju ytterväggssylen i tryckat och där är det många som fått en konstiglukt av. Dock inge farligt. Inga problem att ta vanligt virke om det finns ventilation då fukten alldrig kommer åt reglarna.
 
Thomas Lundquist
Det är en blandning av två olika system. Platonmattan är ju tänkt att fungera ihop med ventilerade socklar.
Det måste bli ett dyrt golv, men som minst sagt är en "riskkonstruktion".
Det ser lite B ut.
Varför inte gjuta upp golvet?
 
Håller med som en del skriver, två lösningar på ett problem.

Mitt förslag skulle va att ta bort platomattan och se till att nivellgolvet får någon form av ventilation (fläkt) som suger bort eventuell fukt.

Det "stampade jordgolvet" hade jag nog täckt med plast eller platon då för att hålla nere fukten lite.
 
Ta även bort det tryckta virket.
 
  • Gilla
Virrre
  • Laddar…
Ojojoj, jag som anlitade någon för att jag inte skulle göra dessa misstag...

Anser ni att det är värre att ha med platonmattan än utan? I så fall borde det vara ett krav med ventilation? - men det kanske är iallafall om man inte bygger helt tätt så att fukt inte kommer in till det tryckta och isoleringen.

Fuktigt kommer det nog vara eftersom det är ett typ 100 år gammal uthus utan dränering och övrig isolering/fuktspärrar.

Om man byter håll på mattan och läggen den med uppvik, behåller det tryckta och sedan installerar fläkt för att få bort ev. fuktig luft mellan mattan och isoleringen - skulle det vara en bra lösning? Jag vill ogärna kasta ut allt och börja om från noll, även om gjutning kanske skulle varit att föredra.
 
Thomas Lundquist
Låt du platonmattan ligga om du inte vill riva upp. Den gör varken till eller ifrån som den ligger nu.
 
Thomas Lundquist skrev:
Låt du platonmattan ligga om du inte vill riva upp. Den gör varken till eller ifrån som den ligger nu.
Ok, låta den ligga och sedan installera fläkt som torkar ut mellan matta och isolering då?

Finns det inte risk för att det blir fukt och mögel mellan betong och platonmatta när det ligger på fel håll? Eller skulle det på något vis avhjälpas av fläkten?
 
jonasskarphagen skrev:
Ok, låta den ligga och sedan installera fläkt som torkar ut mellan matta och isolering då?

Finns det inte risk för att det blir fukt och mögel mellan betong och platonmatta när det ligger på fel håll? Eller skulle det på något vis avhjälpas av fläkten?
Visst, fläkten hjälper ju till att få bort fukten, men ligger platonmattan åt fel håll så kommer inte luftcirkulationen komma åt under. Här kommer det bli fukt. Men frågan är om det gör något.
Jag hade tagit bort platonmattan. Den gör mer skada än nytta som den ligger nu.
Nivellgolvets funktion minskas egentligen som det ser ut nu, med bubblorna uppåt. I alla fall om du hade tänkt dig en ventilerad lösning. Luftströmmarna kommer bli sämre.

Jag gjorde ett liknande projekt förra året. Går att läsa om här:
http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/180279-mogel-avlopp-cancer-och-biorum-6-man-senare.html

Och som någon sagt innan, trä hör inte hemma mot betong. Så finns det sådan någonstans, ta bort detta och ersätt med plåt, alternativ lägg distanser av icke nedbrytbart material.

Mvh

Stefan

Edit:
Såg nu att det inte är något nivellgolv du lagt, men principen ser ut att vara den samma.
 
Fortsatt tack för era svar,

Jag pratade nu med dem och de håller just nu på att vända på mattan. Jag litar helt enkelt inte på dem att få till det med bra uppvik - de tyckte de kunde använda byggplast för uppviket för att de inte hade mer matta..! Så därför låter jag dem nu vända på mattan och planerar sedan att installera en fläkt.

Anledningen till att ha kvar mattan fast på rätt håll är för att kylan och fukten inte ska vara i mitten av rummet utan på sidorna. Jag inbillar mig att om all kyla och fukt kommer från kanterna och inte från hela golvet blir det ett behagligare klimat.

Fläkt ska som sagt tillkomma så själva fukten ska bort. Jag hoppas att platonmattan gör mer nytta än skada på detta sätt, eller åtminstone ingen direkt skada. Om jag ber dem ta bort mattan helt så riskerar jag att få betala allt extrajobb för att jag ångrat mig, nu kan jag åtminstone säga att de ska vända den rätt. Att jag senare installerar en fläkt är inte deras business.

Usch vilken soppa detta blev.
 
Ja, soppa blir det ibland! :) Det händer oss alla.

Om platonmattan installeras korrekt så bör den inte ställa till, och som du säger, fukten kommer gå mot sidorna istället. Vilket kan vara bra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.