Byggahus.se
Hej

vi är nyinflyttade i ett stenhus från 40 talet har tidigare bara bott i trähus. Jag har noterat ett fenomen på flera ställen nu under vintern.

Först i ett fuktigt garage som inte torkar ut helt (skall åtgärdas), lite på den reverterade fasaden då vädret slog om till plus och fasaden var "blöt" och nu senast i tvättstugan i källaren på klinkergolvet i skarvarna under ett nyinsatt badkar.

Fenomenet är att det där det funnits fukt blir ett vitt lödder/skägg som verkar vara en kemisk reaktion mellan vatten och...??? kalk??? är det något jag bör tänka på / åtgärda eller är det bara något som finns i stenhus i allmänhet där det finns fukt och mindre bra ventilation?

Tack för hjälpen!
/ erik
 
Hehe, detta måste vara ett av forumets vanligaste frågor. Med stor sannolikhet är det en saltutfällning. Prova att lägga lite i ett glas vatten, om det löses upp direkt är det salt. Helt ofarligt isåfall, men en indikation på att du har en fuktig källare.
 
Tackar visste att man kan få bra svar här som alltid!
 
b8q skrev:
Hehe, detta måste vara ett av forumets vanligaste frågor. Med stor sannolikhet är det en saltutfällning. Prova att lägga lite i ett glas vatten, om det löses upp direkt är det salt. Helt ofarligt isåfall, men en indikation på att du har en fuktig källare.
Du tänker på bordssalt, natriumklorid, men det är oftast ngt helt annat än den utfällning som TS ser.
Det vanligaste är ngn form av kalk. Löses inte upp av vatten, men väl av syra. Saltsyra går bra om man vill testa, men även sån avkalkning man har till kaffebryggaren.
Utfällningen är helt normal! Att den finns visar på att fukt transporteras genom klinkerns fogar, precis som det är tänkt.
Om det kommer extremt mkt "skägg" kan det vara ett tecken på att det är lite för fuktigt under golvet.
 
anaitis skrev:
Saltsyra går bra om man vill testa, men även sån avkalkning man har till kaffebryggaren.
Även ättika och citronsyra torde funka.
 
Känner igen fenomenet. Troligtvis saltutfällningar även i vår källare. Jag tycker mig minnas att jag läst någonstans här på forumet att man kan skrapa bort allt vitt och allt som sitter löst och sedan spackla upp ytan med exempelvis husfix.

Någon som kan bekräfta att det blir rätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.