Hej

Har ett växthus där grunden och ena väggen är byggd med lertegel.
Är nu flera tegelstenar som håller på att spricka och bitar trillar bort.

Hur lagar man det här på enklaste sett?
Hade det varit på bostadshuset så hade jag nog försökt byta ut alla trasiga stenar men känner att jag gärna gör en enklare lagning på växthuset om det går.
Funkar det att smeta på betong eller puts i håligheterna? Nåt annat?

Tacksam för smarta tips :)

• Gammal tegelvägg med slitage och mossa nertill. Viss färgflagning och eroderat murbruk synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal tegelvägg med sliten murbruk och murgröna i hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Frågan är varför de gått sönder från början... kan de vara så att stupröret släpper vattnet i hörnet

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Byt.

Jag håller just nu på med att byta ett antal tegelstenar på huset där en tidigare ägare försökt laga med betong. Det ledde tydligen bara till att ännu mer fukt stängdes in och frosten fick spränga på av hjärtats lust, för ett stort antal tegelstenar visade sig ha konsistens som knäckebröd bakom ”lagningen”.

Det är inte kul att försöka bli murare sådär utan vidare, men, som min morfar brukade säga, en husägare måste kunna allt.

B
Jag hade kollat på vatten från ovan, stuprör eller bristande plåtarbete?

Sen är det ju vackert på sitt sätt med denna typ av utseende på ett växthus, eller annan mur i trädgården kan jag tycka. Det ger lite patina/karaktär. En lagning av tegel blir sällan snygg.

Tittar man tillbaka historiskt har man väl ofta putsat fasader om teglet är för dåligt. Men att putsa nära mark är ju lite problematiskt, speciellt om underlaget inte är 100% bra. Murcement a kanske kan vara något.

Problem är VATTEN som teglet suger till sig, att ha tegel ända ner till marken är att skapa sig problem framöver.
Har man då kanske inga takrännor eller dåliga stuprör etc späder på problemet.
Laga tegel är ett plåster på såret, kommer fortsätta frostsprängas, en frostsprängd tegel är en körd tegel.
Bästa hade varit att sektionsvis byta ut de nedersta skiftena (även om det finns tegel ner under marknivå bör de bytas ut) mot block av antingen betong eller leca, mura dem med ett cementbruk a och putsa dem med ett cementbruk a.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.