Byggahus.se
Har problem med att bakvärmevakten löser ut. Jag får tända om morgon och kväll.
Den gör det då den kört en längre stund. När termostaten slår av kamin så ser det ut som att glöden vandrar ner i röret.
Vad är felet? Är det för torr pellets eller kommer det in tjyvluft inifrån röret?
Är annars väldigt nöjd med kaminen.
 
Puffar min fråga igen:
Är det ingen som har liknande problem?
Nu när det är kallt får den jobba i 2-4 timmar i sträck. Då termostaten slår av så brinner glöden ner och tänder all pellets i matarröret. Allt brinner upp och bakvärmevakten löser ut.
En tanke jag haft är att plasthjulet, som matar fram pelletsen där det ska falla ned, läcker luft så det blir syresatt i röret så det brinner extra snabbt. Kan det vara så?
Jag har en bakmatad Tyr.
 
Jag har ett liknande problem. Flamvakten löser ut efter ungefär en halvtimme. Det spelar ingen roll att det brinner hur bra som helst.
Jag har haft två olika (av EcoTec godkända) reparatörer ute, men ingen av dem har kunna göra något åt felet. Jag misstänker starkt att det är ett konstruktionsfel i elektroniken till kaminen.
 
andersmc: Har du oxo en Tyr? Då borde du se om det brinner då den löser ut.

Jag har kollat in matarskruven. "Tänderna" på skruven verkar ha slitits precis i brännarkroppen så pelletsen matas bara in precis fram till brännarkoppen. Jag vet inte hur en ny skruv ser ut, men tror mig veta att den skruvade in pelletsen längre då den var ny.
Jag har eldat c:a 10 lastpallar pellets, mer är det inte. Ska den inte hålla för mer så är det felkonstruktion alternativt matrialfel.
Är det någon som bytt matarskruv?
 
DagSa skrev:
andersmc: Har du oxo en Tyr? Då borde du se om det brinner då den löser ut.
Jodå, den löser ut även om det brinner för fullt. Jag har testat själva sensorn, och den fungerar. Jag har testat att koppla förbi hela avkänningen, men flamvakten löser ändå ut.
 
Det enda man kan misstänka är ju elektroniken som fått spader. Och du är säker att det är rätt felkod som den ger? (Dumma frågor, men åndå)

Så här ser min skruv ut efter dammsugning av koppen. Jag har petat ner ett papper under skruven för att öka kontrasten i bilden. Man ser att axeln också minskat i diameter. Det går inte att få ner ett skjutmått, men en öppen ringnyckel på 9 mm passade över axeln. Diametern där skruven numera slutar är c:a 16 mm och där skruven är intakt c:a 18-20 mm. Så det har försvunnit en massa material!
Tyr_brannkopp2.jpg
 
Redigerat:
En sliten skruv brukar bara ha som biverkning att pelletsen mals sönder i brännkoppen. Luft genom slussen är det mest troliga för bakvärmen. Dragbegränsare för att minska draget i kaminen vid stillestånd, kanske? Och som DagSa funderar på: det är inte nån öh-termostat el likn som bryter?
 
DagSa skrev:
Det enda man kan misstänka är ju elektroniken som fått spader. Och du är säker att det är rätt felkod som den ger? (Dumma frågor, men åndå)
Ja, jag är säker på vilken felkod den ger.
 
Hej!
Jag har samma problem: bakvärmevakten löser ut pga att när pellets inte matas så brinner glöden vidare i matarröret. Min återförsäljare nämnde som du skriver tjuvluft bakifrån (även jag har bakmatad kamin). Enligt honom ska man se till att förrådet är tätt men mitt förråd är utomhus och har så varit i de tre år jag har kört kaminen utan problem. En kille som ej var expert sa även något om "vingar" i matningen, det kanske är det du kallar plasthjul. Man ska även se till att man inte har för mycket drag i skorstenen. Min matarskruv är inte så sliten som din skulle jag tro, har inte gjort rent på ett tag men får kolla nästa gång.
Mitt problem kvarstår även om jag stänger spjället i skorstenen helt. Alltså bör något annat vara fel. Jag ska ringa min återförsäljare i morgon så får vi se om jag kan få någon mer info. Återkommer!
 
Lite mer info från återförsäljaren:
Troligtvis måste man byta slussvingar. Vet ej vad de kostar än men det ska gå att byta själv.
 
Nu har jag ökat matningen ett 10%:s steg men det verkar inte hjälpa. Jag ska göra rent kaminen ordentligt innan jag ökar på matningen mer.
Är det någon som vet vad standardinställningen för förbränningsfläkten är?

Hur har det gått för dig DagSa?
 
Jag har varit lite frånvarande i forumet och med kaminen. Problemet växer dock.
Enligt instruktionsboken finns slusshus på bakmatade kaminer, men ej på sidomatade med magasin på sidan.
Så bakmatade har slussvingar (plasthjul). Sidomatade har en microbrytare som stoppar kamin om locket inte är på magasinet för att undvika syresättning.
Så här står det i min äldre intruktionsbok i kapitel Säkerhet: "På bakåtmatade kaminer finns ingen microbrytare, brännaren är utrustad med lufttät slussmatare. Om värmen ändå går bakåt sitter en termokontakt (80 grader) som stoppar motorn för frammatning av pellets till brännanaren."

Den instruktionsbok som finns idag att ladda ned (http://www.ecotec.net/pdf/Tyr_manual.pdf) finns inget om bakmatning med alls (?!). Dock finns grundinställningen för switcharna på sidan 18!
Bakvämetermokontakten är 75 grader i den manualen.

Finns det två varianter av bakmatade?
Ska ringa min ÅF och höra vad ett hjul kostar, för jag har en sluss i alla fall, och bra drag.
 
Tack för infon!
Manualen i länken du skickade verkar inte finnas idag, tyvärr. Vi får se om min återförsäljare har lite mer info. Jag googlade dock "slussmatare tyr" och fann då denna sida: http://www.perholm.dk/images/Ecotec/BYTESLUSS.pdf. Kan ju vara bra att ha vid ett eventuellt byte!
Slussvingar kostade drygt 300:- för fyra stycken hos min återförsäljare.
 
Jag hade den länken, men den funkade inte häromdagen. Nu gick det. Tack!
Jag kan skicka dig den pdf jag hämtade hem, men prova länken igen. .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.