Byggahus.se
God afton!

Är det någon vänlig själ som har en bild eller tre på sin golvvärmeinstallation att delge? Jag är litet intresserad av att skrutinera andras lösningar för att på så vis få litet hjälp till mina egna små "problem". Specifikt så skulle jag gärna vilja se bilder på installationer täckande Uponors 20 mm system. Hur har ni löst dragning av slingor utefter yttervägg och hur har ni kapat er gles vid vägg/tvärvägg? Är slangen dragen "runt" ändan av glesen eller "under" vid varje böj?

Nyfiken i en strut och skall strax till att lägga mitt eget system, alltid kul att se hur andra gjort sina lösningar och speciallösningar!

/Magnus
 
Jag skall plocka fram lite bilder.
Grundprincipen jag har är att lägga en "ram" med gles längs rummets ytterkant. Slingan gör först en vända längs ytterväggen innanför ramen innan den täcker resten av golvet. Matningen till rummet lägger jag i skyddsrör i bjälklaget istället för att packa ihop allt ovanpå undergolvet genom alla rum. Smidigare under byggperioden och enklare ifall man skulle behöva byta ut något senare.jag inbillar mig också att man tjänar en halvgrad i och med att ingen värme avsätts "för tidigt".
 
Inkommande ligger inhugget i bjälklaget överst på bild och gör ett ärevarv mot yttervägg till höger i bild. Slang vänder under glesen.
 
  • IMG_2601.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
mexitegel skrev:
Inkommande ligger inhugget i bjälklaget överst på bild och gör ett ärevarv mot yttervägg till höger i bild. Slang vänder under glesen.
Något liknande denna konstruktion finns i de "mentala" bilder jag har över hur samtliga rum på bottenvåningen kommer att konstrueras. slangarna får helt sonika vända under glesen för att göra det hela enkelt och snabbjobbat. En annan fördel är att man har ganska lätt att justera "amplituden" på varje del i sinusförläggningen utefter de förutsättningar som respektive hus kan tänkas ha. Det är ju inte alltid så att man i 100% av fallen vill ha 100% täckning av golvytan.

Fler bilder skadar nog inte, kanske kan göra denna tråd till ett litet uppslagsverk/idéspruta för de som i framtiden skall lägga in egen golvvärme.
 
Johan Gunverth skrev:
Jag skall plocka fram lite bilder.
Grundprincipen jag har är att lägga en "ram" med gles längs rummets ytterkant. Slingan gör först en vända längs ytterväggen innanför ramen innan den täcker resten av golvet. Matningen till rummet lägger jag i skyddsrör i bjälklaget istället för att packa ihop allt ovanpå undergolvet genom alla rum. Smidigare under byggperioden och enklare ifall man skulle behöva byta ut något senare.jag inbillar mig också att man tjänar en halvgrad i och med att ingen värme avsätts "för tidigt".
Hur menar du med en "ram av gles"? Jag är månne trög men det där förstod jag icket! :)

Själv funderar jag på att isolera 20mm pex-slangen från fördelaren ut till rummen med vanlig rörisolering av lämplig dimension (eller närliggande dito). Kanske litet off topic men är det någon som vet om denna isolering duger till något? Biltemas rörisolering är 13mm tjock och bland det billigaste jag hittat so far!
 
Gunverth menar att han lägger lägger två gles utmed rummets ytterväggar och därefter glesar resten på lämpligt håll. Så här om du har tre ytterväggar i ett rum:

Yttervägg
------------- Y
------------- t
| | | | | | | | t
| | | | | | | | t
| | | | | | | | e
| | | | | | | | r
| | | | | | | | v
| | | | | | | | ä
------------- g
------------- g
Yttervägg

Och precis som du är inne på så blir det lättare att justera slangen lite då det finns lite justermån i vändningarna. I de läggningsinstruktioner jag läste innan jag satte igång stod det att man skulle fästa plåtarna i glesen före man monterade slangen. Det visade sig att det lättaste är att låta dem ligga löst, i allafall de två yttersta i varje ände för att underlätta att lyckas böja slangen under glesen i vändningarna. När du väl fått dit slangen kan du skjuta plåten så långt det går mot änden på glesen. Likaså gäller det att inte spika/skruva glesen för långt ut i ändarna före du fått ner slangen så det blir lätt att få ner den något bångstyriga slangen. Det underlättar att vara två :)

Det är också klokt att knåpa ihop slanghållare för rullen, du kan inte låta den ligga på golvet då slangen tvinnar sig då. Jag skulle inte fått designpris för min - men huvudsaken är ju att den är funktionell :)
 
  • IMG_2574.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hittade lite fler bilder också.... Som du ser så kapade jag golvplåtarna på längden för att klämma in så mycket slang som möjligt, även om man inte fick fullt "c-c" mått. I två av rummen blev vändningarna mot yttervägg och där finns alltså inte en sådan ram som Gunverth var inne på. Men när det var som kallast i vintras kunde jag inte märka någon skillnad mellan rummen så jag vet inte hur mycket det gör i praktiken men har man möjligheten så är det nog en ganska billig "försäkring",
 
  • IMG_2602.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2603.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2576.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här menar jag (och mexitegel)

DSC02269.jpg
 
Om man lägger slangen under glesen i vändningarna, är det inte rätt meckigt?
Men det kanske man måste om man har parkett direkt på, med golvspån borde det inte spela roll.
Jag har lagt som Johan, men inte rundat glesen så fint utan kapat den rakt av.
 
pbengtsson skrev:
Om man lägger slangen under glesen i vändningarna, är det inte rätt meckigt?
Men det kanske man måste om man har parkett direkt på, med golvspån borde det inte spela roll.
Jag har lagt som Johan, men inte rundat glesen så fint utan kapat den rakt av.
Nej, jag tyckte inte det var några problem alls. Med den slangen som jag använde (den var rätt bångstyrig) så var det bara bra att få den under glesen så den låg stilla lite bättre under läggningsarbetet. Men jag har inte prövat någon annan metod så jag har något att jämföra med.
 
Ok, jag har provat båda och tycker det är trevligare att först skruva dit alls gles, slänga ut plåtar och sist rulla ut slangen. Gör man allt på en gång blir det lätt rörigt med många prylar framme - många prylar och rörigt betyder större risk att skada slangen.

Jag har gjort precis som på Johans bild vad gäller själva förläggningen.

Slangrullen har jag hanterat genom att ställla två pallbockar tvärs en dörröppning och sedan sticker jag en stång genom rullen och lägger på bockarna mot dörröppningen. Enkelt och fungerande även om en riktig slangvinda förstås är smidigare.
 
Jag är själv snål utan dess like och brukar lägga ut ett måttband (50m) i "spåret "för på så sätt hitta någon kortbit som kan passa. Rullen brukar därför bli så liten att man kan hålla den i händerna medan man trampar ner den i spåret. :D

Plåtarna drar jag fast med två gipsskruvar innan utläggning av rör. En på vardera kortsida. Att fästa fast plåten är viktigt ur säkerhetssynpunkt. Jag har sett rörläggare som blivit överraskade av en härva plåtinfattad PEX som kommer farande! En gång blev det sjukhusbesök med skärskador i arm. Kunde lika gärna ha varit i ansiktet...

Ett exempel på hur man kan använda vanliga svarta skyddsrör för att mata golvvärmen till ett rum

DSC05338.jpg
 
Redigerat:
mexitegel skrev:
Det är också klokt att knåpa ihop slanghållare för rullen, du kan inte låta den ligga på golvet då slangen tvinnar sig då. Jag skulle inte fått designpris för min - men huvudsaken är ju att den är funktionell :)
Vilken fin bild, grabben(?) såg ju aningens förvånad ut, extraknäcker fotografen som paparazzi månne? :) Hur som haver så har jag nu knåpat ihop en liknande skapelse, mkt skräckinjagande men fullt funktionabel och helt klart mer prisvärd än Uponors egen karusell á 1800 kronor!
 
Johan Gunverth skrev:
Så här menar jag (och mexitegel)

[bild]
Det där var en snygg lösning må jag säga, ser mkt propert och "pro" ut! Jag antar med ledning av bilden att glesen är olika långa, två längre, två kortare med vändande slang, två längre osv... Antagande två är att plåten ligger mot antingen en regel kloss mot yttervägg eller mot klotsar/läkt fastsatt på yttervägg (för att den inte ska åka ner i isoleringen).

Mitt hus är ju ett timmerhus från sent 1800-tal så de mått jag har på golvåsar är mellan tummen och pekfingret, cc 100-140 på timmerstockarna sedan kompletterat med reglar någon gång på 60-talet så mina cc-mått varierar mellan cc 20 och cc 80. Vissa stockar ligger 10 cm från yttervägg andra 45 cm från yttervägg. Det blir något av ett pussel att få allt i ordning. :)
 
Johan Gunverth skrev:
Jag är själv snål utan dess like och brukar lägga ut ett måttband (50m) i "spåret "för på så sätt hitta någon kortbit som kan passa. Rullen brukar därför bli så liten att man kan hålla den i händerna medan man trampar ner den i spåret. :D

Plåtarna drar jag fast med två gipsskruvar innan utläggning av rör. En på vardera kortsida. Att fästa fast plåten är viktigt ur säkerhetssynpunkt. Jag har sett rörläggare som blivit överraskade av en härva plåtinfattad PEX som kommer farande! En gång blev det sjukhusbesök med skärskador i arm. Kunde lika gärna ha varit i ansiktet...

Ett exempel på hur man kan använda vanliga svarta skyddsrör för att mata golvvärmen till ett rum

[bild]
Känns som att det blir att dra fast plåten innan slangen skall i, huu för flygande alu-plåt! En simpel fråga angående skyddsrör, behövs det när man drar fram och returledning från fördelare till respektive rum - vad är "vitsen". Själva golvvärmeslangen ligger ju helt oskyddad i glesen så om möss eller så vill dit och gnaga är det ju fritt fram och nere i golvet borde ju inga rörelser förekomma som "nöter" eller "skaver" hål på slangen.

Jag tänkte isolera mina framledare (och kanske även returledarna om det är någon idé ens) med rörisolering från Biltema, kostar nästan ingenting och må ju göra mer till än från iaf! Att den mest troligt isolerar mkt sämre än "märkes"-dito är jag övertygad om men 12 kronor metern kontra 4-5x12 kronor metern väger över i detta sammanhang.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.