Byggahus.se
Jag har hittat en annons på billig stuga till salu. Den är på 50-60 kvadrat och i uselt skick. Men står på en tomt i väldigt bra läge, och bara 10 minuter från mitt jobb.

Åkte och tittade en regnig dag. Stugan har nog stått oanvänd i över 10 år. Det visade sig att ytterdörren inte gick att stänga, så det var bara att kliva in för visning. Trampade direkt genom golvet i köket, som bara har ett litet skåp och en vedspis. Ingen diskbänk, inga vitvaror. Golvet är en plastmatta över fiskbensparkett som blev till flisor för varje steg. Två rum hade rejäla plankor som golv. Resten av skrymslena hade mjuka golv likt köket med flera hål rakt igenom.

Finns bara ett plan med ca 2m takhöjd och liten vind med en meter till nocken och två små fönster vid gavlarna.

Huset har två skorstenar. På vinden har putsen fallit av helt från dessa, och ligger i småbitar över vinden och på varje trappsteg i den lilla trappan.

De två rummen med stadigt golv ser ut att ha haft varsin kamin, men de är borta.

Fönstrena har ett glas inåt, ett större mellanrum och ett glas utåt. Färgen är i flagor. Några takpannor har lossnat från taket. Toalett, vatten, avlopp, saknas. Utedass.

Jag väljer mellan detta och en fullt beboelig villa på 100 kvadrat för 500 tusen mer, men längre till jobbet.

Därför tänker jag att det vore rimligt att lägga 250k för att göra detta lilla hus vinterbonat och beboeligt. Går det om man är extremt sparsam och köper en del begagnat?
 
Är det inte bättre att riva och bygga ny stuga? Borde kunna bli rätt rimlig typ sportstuga på 50-60m2 för 250k om du bygger själv.
 
Jag gillar utseendet på den här gamla stugan. Smälter in i miljön. Det är väl därför jag vill försöka bo i den. Jag tänker typ att börja med att köpa en luft/luft värmepump, täta runt skorstenarna i taket, lägga isolering på vinden, och täta överallt där det drar. Hämta vatten i den gamla brunnen, använda utedassett, duscha på jobbet. Försöka bo på detta sättet samtidigt som jag renoverar.

Bygga nytt är ett lockande alternativ också. Skulle vilja rita något eget som passar in i så fall.
 
Efter du åtgärdat de fel du radat upp är det inte så mycket kvar till nybygge. 2m takhöjd är inte så kul och inte så enkelt att åtgärda.
 
Du lär behöva minst 500 för att få ordning på rucklet. Bilder tack för mer säkra tips.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.