506 läst · 8 svar
506 läst
8 svar
Blanda eget sättbruk, finbetong för skiffer på betongplatta. hjälp
Hej,
Någon som har tips bruk för skiffer på betongplatta?
Tänkte blanda själv med cement och 0-8 sand men har egentligen ingen koll på förhållanden sand vs cement. Cementbruk verkar kunna funka, men det borde jag ju kunna blanda själv med min cement och sand.
Plattan är 25kvm och skiffern är oregelbunden => bruket blir i medel 2-3cm tjockt => 600 liter => inga dyra påsar funkar.
Tänkte blanda själv med cement och 0-8 sand men har egentligen ingen koll på förhållanden sand vs cement. Cementbruk verkar kunna funka, men det borde jag ju kunna blanda själv med min cement och sand.
Plattan är 25kvm och skiffern är oregelbunden => bruket blir i medel 2-3cm tjockt => 600 liter => inga dyra påsar funkar.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 218 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 218 inlägg
En del cement och 2-3 delar sand fungerar. I princip är det ju betong fast utan stenarna.Viktor.J skrev:Hej,
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 218 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 218 inlägg
Det står så i alla äldre recept. Förr så blandade man ju ofta själv men numera köper väl nästan alla påsprodukter.Viktor.J skrev:
Notera också skillnaden mellan produkterna byggcement/portlandcement och murcement.
Byggcement/portlandcement är ren bränd cementklinker i mjölform. Det är den som man gör betong av.
Murcement är cementklinker i mjölform blandad med kalkstensmjöl. Kalkstensmjölet gör bruket krämigare och att cementen brinner långsammare (längre öppentid). Men slutprodukten är alltså kalkhaltig så mindre frostbeständig eftersom kalkstenen binder vatten.
Moderator
· Stockholm
· 52 705 inlägg
Varför gör man murbruket mindre frosttåligt? Kan man inte bara mura med betong?🤔Claes Sörmland skrev:Det står så i alla äldre recept. Förr så blandade man ju ofta själv men numera köper väl nästan alla påsprodukter.
Notera också skillnaden mellan produkterna byggcement/portlandcement och murcement.
Byggcement/portlandcement är ren bränd cementklinker i mjölform. Det är den som man gör betong av.
Murcement är cementklinker i mjölform blandad med kalkstensmjöl. Kalkstensmjölet gör bruket krämigare och att cementen brinner långsammare (längre öppentid). Men slutprodukten är alltså kalkhaltig så mindre frostbeständig eftersom kalkstenen binder vatten.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 218 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 218 inlägg
Cementbruk är ofta för hårt. Det kan dra sönder underlaget och det spricker vid minsta rörelse. Till detta så rinner det som ett elände så svårt att få snyggt. Historiskt löste man det först genom att blanda den nya cementklinkern med släckt kalk, s. k. KC-bruk. Sen gjorde man sig av med den släckta frätande kalken helt och blandade med kalkstensmjöl istället. I Sverige var den första sådana påsprodukten Gullex murcement. Kom på 50-talet. Finns fortfarande som produktnamn.Farstatjej90 skrev:
För info så kör jag nu
1 volymdel cement
3 volymdelar sand 0-8
Kör 10l cement och 30l sand åt gången. Vattnar tills det blir bra konsistens i tombolan. Tar ut det i murarbalja och fraktar på pirra. Efter det har blandats låter jag det vila några minuter innan jag börjar.
Vattnar upp betongplattan lite där jag ska jobba med blöt svamp för att den ska suga lite lugnare.
Lägger på en det ”kaka” med brukat. Arbetar in det med en grov fixkam 12mm. Så det blir en slät och relativt jämn kaka. Optimalt om stenen på kakan är ca 1-2cm ovanför övrig sten.
Innan stenen läggs på penslar jag på en tjock blandning av vatten och ren cement.
Sedan banka men gummikkklubba tills bruket flutit ut och stenen är i rätt nivå.
1 volymdel cement
3 volymdelar sand 0-8
Kör 10l cement och 30l sand åt gången. Vattnar tills det blir bra konsistens i tombolan. Tar ut det i murarbalja och fraktar på pirra. Efter det har blandats låter jag det vila några minuter innan jag börjar.
Vattnar upp betongplattan lite där jag ska jobba med blöt svamp för att den ska suga lite lugnare.
Lägger på en det ”kaka” med brukat. Arbetar in det med en grov fixkam 12mm. Så det blir en slät och relativt jämn kaka. Optimalt om stenen på kakan är ca 1-2cm ovanför övrig sten.
Innan stenen läggs på penslar jag på en tjock blandning av vatten och ren cement.
Sedan banka men gummikkklubba tills bruket flutit ut och stenen är i rätt nivå.