Byggahus.se

Om dränering

1. Marlen Eskilsson
    Administrator · Skåne · 6 550 inlägg

Marlen Eskilsson

Administrator
    Redigerat av moderator 2 aug 2017 20:57
  2. JEGS
    Medlem · Västra Götaland · 184 inlägg

JEGS

Medlem
    I artikeln står det att ev. asfalt (tjära) på grundmuren skall sitta kvar för att inte äventyra murens styrka...? ... Tveksam om detta är rätt nu när Ingemar S på SP ändå verkar förespråka isolering med cellplatsskivor vid en omdränering.
    Se Isodräns monteringsanvisning s. 3.
    http://www.isodran.se/kaellarvaegg-montering.php

3. fantasi
    Medlem · Stockholm · 252 inlägg

fantasi

Medlem
    Jag är också fundersam.

Isola skriver följande på sin hemsida och Ingemar S säger att man kan komplettera den.

"Normalt inte. Asfalten är visserligen ett tätt skikt som kommer att hindra väggen att andas utåt till Platon-spalten. Men samtidigt är asfalten gammal (annars kanske inte renoveringen hade varit aktuell) och otät. En noggrann skrubbning med stålborste räcker"

4. S
    Medlem · 15 inlägg

stakka

Medlem
    "Dessutom bör marken falla från huset med cirka 20 grader minst tre meter ut"

Skall det inte vara 1:20? Dvs 5 cm per meter.

5. R
    Medlem · Stockholm · 21 inlägg

Robuster

Medlem
    Följ isodräns monteringsanvisningar. De vet vad de pratar om.
    Att skrubba bort kallasfalt är inte alltid möjligt kan jag säga. Min var armerad med någon glasullsfilt och jag fick yxa bort den med handyxa och därefter köra vinkelslip med peragoskiva. Ett helvetesjobb kan man säga. Använd P3 andningsmask och heltäckande overall.
    Är muren svag så lär den kanske inte hålla ihop med asfalt heller, då är det väl betonglagning som gäller. Är den ytsvag som lättbetong torde slamningen förstärka ytan ordentligt.

6. S
    Medlem · Västra Götaland · 9 inlägg

solbergarn

Medlem

Dränering

Jag tycker att denna artikeln on dränering bör kollas av sakkunniga ,den innehåller så många fel om hur det ska utföras ,vissa rent farliga och denna Ingemar Samuelsson har han gått en kvällskurs på W&S om fukt
    mvh solbergarn

• Laddar…
  7. L
    Medlem · Västra Götaland · 11 inlägg

lazzlo

Medlem
    Finns det någon bättre beskrivning?
    Jag är på gång att starta upp dränering runt vårt hus och vi har fått tag i en grävmaskinist som kan göra jobbet. Dock så får vi själva sköta själva arbetet med plattor o.s.v.
    Jag behöver därför lära mig lite innan jag sätter igång annars kanske det blir katastrof...

Mvh,
    Lars

8. JEGS

JEGS

Medlem
    Ja, artikeln är direkt olämplig. Snälla någon, ersätt den.
    Googla å "Isodrän", "pordrän", "optidrain", "isola", "platon" och "fuktspärr".
    Snabblänk till ett par av dem:http://www.lantbruksnet.se/lantbruksnet/kategori/utrustning.php?kid=8&aid=378
    Det finns ett antal olika produkter och fabrikat. Kapilärbrytande cellplastskivor skall inte jämföras med fuktspärrmattor. De ska användas på olika sätt men tyvärr används framför allt fuktspärrmattorna vid omdränering av husgrunder. Platonmattor o dyl ska ligga på golv om man nu måste använda dem. Står huset i sjön så kan de vara bra (jämför funktionen med en gummistövel)
    Bilda dig en egen uppfattning om vad som verkar vara bästa lösningen på problemet. Beroende på vilka symptom som källarväggen visar så skall förmodligen olika tekniker användas.

Lycka till!

• Laddar…
  9. P
    Byggnadsvårdare · Stockholm · 396 inlägg

pette

Byggnadsvårdare
    alla har sina teorier omvad som e rätt respektive fel.ska själv dränera o funderar på om jag ska blästra bort kallasfalten eller skita i det. jag tänker i alla fall köra isodrän då den både värmeisolerar och dränerar, luftar. tror inte alls på frigolitisolering alls kan jag säga. teoretikerna får säga vad de vill men efter några år är de sura o helt "mättade" med vatten.

10. JEGS

JEGS

Medlem
    Isodrän ÄR frigolit, typ... kulorna dock inkapslade i vattenbaserad bitumen. Ja, blästra bort asfalten.

11. G
    Medlem · Halland · 3 inlägg

Gräv Danne

Medlem
    ang att dränera rätt och med vilket matrial val ni ska ha. sök på nätet och kolla vad som används mest av fackfolket, sedan gå till tillverkans sida, där finns alltid en nogrann beskrivning hur man gör. Gör exakt efter beskrivningara.

Jag arbetar själv grävmaskinist så jag kan tyvär inte skriva in vilka matrial val jag tycker fungera bäst på marknaden.

Det som är viktigast när det gäller dränering tex vid isolerande dränering är:

Gräv minst 15 cm under sulans topp, normalsula ca 15-20 cm
    Fiberduk N1 eller N2 spelar ingen roll vilken, men snåla inte med duken.
    Normal dränering ca 40m djup 1,9m kan det nästan gå åt en rulle 2x150m.
    Fallet på rören minst 0,5 cm per m.

Det Som fuskas mest hos dränerare stora som små företagare är grävdjupet och fallet på dräneringsröret. Jag kan nämna 2 firmer direkt som jag gick in som grovarbetare hos 1 dag för båda. såg direkt enkla men viktiga fel.
    1 utavdem kommer garanterat bli ett försäkringsfall med kunden ikläm.

OBS!! För er egna säkerhet betala inte svart om ni skulle råka ut för en oseriös dränerings firma, att de har F-skatt och entrepenad försäkring.

12. dontomasito
    Medlem · östegötland · 1 inlägg

dontomasito

Medlem

När ska man gräva

När är det lämpligt att gräva för dränering? Funderar på att göra det till våren.

13. B
    Medlem · Östergötland · 15 inlägg

Bubben141

Medlem
    Jag pratade med Prodrän och Isodrän på senaste villamässan angående lämplig tid. Nämnde själv att jag hade tanken att börja dränera innan sommaren.
    Enligt dem båda så var bästa tiden för dränering under vinterhalvåret eftersom marken är mindre fuktig vid den tiden. Sedan att täcka de uppgrävda massorna med presenning för att undvika att jordhögarna fryser.

14. R

Robuster

Medlem
    Blästra om det går. Jag har grundmur av lättbetong och kallasfalten var armerad med någon slags fibermatta. Då gick det inte att blästra för lättbetongen hade bara blivit pulver bakom kallasfalten innan man slår igenom. Handyxa och yoga var väl i princip det jag fick ta till. Det är dock viktigt att få bort kallasfalten för att fuktvandringen ska bli rätt i grundmuren. Har du kallasfalten kvar är det som att andas i en plastpåse. Det blir imma på insidan. Låt huset andas och kondensen hamna i jordlagret istället. Jag körde isodrän och det funkar jättebra. Vanlig obehandlad cellplast drar till sig fukt som betong ungefär, men isodränen är kapilärbrytande.

Lycka till

15. R

Robuster

Medlem
    Ska inte säga att de har fel, men det är bra blött fram till det fryser ordentligt, vilket är jan-feb i Stockohlm. Fast jag undrar om det verkligen räcker med presenning då för att förhindra frysning. Jordhögarna brukar bli liggande några veckor.
    Jag började gräva i April och det var inte några problem med blöt jord. Var inte klar förrän slutet av Juli och visst blir det lerigt då det regnade men det funkade. Angående regn så är det ganska bra om det regnar rejält när du fyllt igen. Då sätter det sig fortare. Jag var lite otålig och började anlägga gräsmatta. Sen kom regnen i augusti och jorden sjönk ihop 10cm på några dagar. Bara att fylla om ....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.