Hej
På mitt hus från 60-talet har jag en garageuppfart där ca en tredjedel bestått av en betongplatta innan den övergått till asfalt. Betongdelen har länge varit uttjänt och nu har jag fått ekonomi för en omasfaltering av uppfarten, ink den här gamla betongdelen

Nu har jag schaktat bort betongen själv för att spara pengar. Under betongen var det cellplast som ni ser på bilderna. Och nu när jag tagit bort cellplasten verkar det vara ett jordlager blandat med fast berg. Spontant ska det väl inte vara jord här från början? Det kanske har blivit av vattnet som runnit igenom betongen i säkert 20 år.

Men jag undrar ifall det är något jag ska tänka på eller åtgärda innan de asfalterar. Det är NCC som ska göra det så förhoppningsvis har de väl koll på hur detta brukar gå till. Han som var här föreslog ett bärlager med makadam på ca 30cm, och 30cm är ju mycket djupare än vad jordlagret är som jag stött på. Så det måste ju ändå grävas upp. Och är det även berg som jag förfasar så måste det väl sprängas eller spräckas bort.

Både under garageporten och entredörren så lossnade det massa bruk när jag var där och hackade lite smått. Under dörren lät delar av betongen lite ihålig så frågan är om jag ska prova hugga bort det och se vad som lossnar.

Ja som sagt så är jag ingen expert på detta, har ni några generella förslag eller tips så är jag tacksam. Tänkte bo i huset livet ut, så jag är glad om det blir rätt gjort och håller bra

Här kommer massa bilder:
Skadad betonguppfart med hål och sprickor vid garage, delvis skymd av en parkerad bil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis trasig garageuppfart med synliga betongrester och en röd garageport.
Skapa konto
Garageuppfart med borttagen betongplatta avslöjande jordlager och cellplast reste, nära garageport och röd dörr.
Skapa konto
Garageuppfart med borttagen betongplatta som avslöjar underliggande jordlager och verktyg.
Skapa konto
En schaktad garageuppfart med synlig jord och berg, grus i hink och del av bil.
Skapa konto
Schaktad garageuppfart med synligt jordlager vid husgrund och borttagen betongkant.
Skapa konto
En uppgrävd garageuppfart med synligt jordlager, fast berg och delar av byggnadsgrund.
Skapa konto
Del av en garageuppfart där betongen tagits bort, visande ett lagret av jord vid gränsen till kvarstående betong.
Skapa konto
Utgrävd garageuppfart med synliga jordlager och del av betongplatta, verktyg till vänster.
Skapa konto
Schaktad garageuppfart med synligt jordlager och kvarvarande betongkanter vid husvägg.
Skapa konto
Schaktad garageuppfart med synligt jordlager och husvägg där betongen avlägsnats.
Skapa konto
Borttagen betongplatta vid garageuppfart som avslöjar underliggande jord och fast berg.
Skapa konto

• Gamla betongplattor och jord där garageuppfart ska omasfalteras, med garageport och verktyg.
    Skapa konto
Hej finns det avlopp eller dränering ser fuktigt ut bör nog finnas någon avrinning före asfalt

J Jesper mångsysslare skrev:
Hej finns det avlopp eller dränering ser fuktigt ut bör nog finnas någon avrinning före asfalt
Inte vad jag kan se på rak arm. Jag ska ta och gräva lite och se om jag hittar någonting. Jorden ska ju ändå inte vara där när dom ska fylla med makadam.

Tänkte på hur långt upp dom ska läcka klacken för asfalten, finns det några råd där. Eller vet dom det själva?

• Gilla
ptlf
  • Laddar…
Kolla också hur tjock de tänker lägga en del vill bara lägga 3 cm men får du 5 cm så håller det bättre och står emot ogräs o liknande som vill växa i genom
Många säger att 3 cm räcker och det kanske det gör men om du kör med bil i i garaget så kör du på nästan exakt samma ställe varje gång och slits det ner

• Gilla
naikon
  • Laddar…
cellplasten närmast porten skall inte tas bort, frostskydd

Kolla också hur tjock de tänker lägga en del vill bara lägga 3 cm men får du 5 cm så håller det bättre och står emot ogräs o liknande som vill växa i genom
Många säger att 3 cm räcker och det kanske det gör men om du kör med bil i i garaget så kör du på nästan exakt samma ställe varje gång och slits det ner
Tack det ska jag fråga

T tergo skrev:
cellplasten närmast porten skall inte tas bort, frostskydd
Denna cellplast var så gammal så då kanske man får lägga ny. Ska det ligga cellplast så kan dom inte få ner makadam ju. Hmm undra hur man ska göra då. Detta visste jag inte

N naikon skrev:
Inte vad jag kan se på rak arm. Jag ska ta och gräva lite och se om jag hittar någonting. Jorden ska ju ändå inte vara där när dom ska fylla med makadam.

Tänkte på hur långt upp dom ska läcka klacken för asfalten, finns det några råd där. Eller vet dom det själva?
Blir ju ingen macadam under asfalten

Okej nu har jag kanske förtagit mig här. Började kratta bort översta lagret med jord och det ligger blandat stora och små stenar under. Sopade bort sten och jord under dörren och märkte att det lät ihåligt i betongen. Knackade lite försiktigt och helt plötsligt lossnar halva huset känns det som, haha.

Tänkte direkt att detta blir dyrt men det kanske inte är så farligt? Låter det ihåligt och sitter löst så måste det väl ändå bort för att lagas ordentligt. Tror ni detta är något jag kan laga själv eller bör jag anlita en murare? Sätter man ett stöd med en planka så borde man väl kunna laga med ny betong?

Att det alltid blir så här. Det börjar med att jag bara ska ta bort betong för att spara några tusenlappar vid asfalteringen, och nu vet jag knappt vad jag håller på med alls
Delvis borttaget översta jordlagret vid en byggnad visar blandade stenar och löst betongfundament vid en röd dörr.
Skapa konto

Skadad betong vid husgrund med synliga stenar och jord, verktyg syns i nederkant.
Skapa konto
Delvis uppbruten betong och blottade stenar vid husgrund med röd vägg och nedre dörrparti.
Skapa konto
Schaktat område vid husgrund med blandat skikt av stenar och jord samt exponerat, ihåligt betongparti.
Skapa konto

Inte mitt område direkt.. men att ta bort berg till förmån för makadam känns väl onödigt? Stabilare botten än berg kan man väl ej få.

P Per-Elofsson skrev:
Inte mitt område direkt.. men att ta bort berg till förmån för makadam känns väl onödigt? Stabilare botten än berg kan man väl ej få.
Ja min tanke med, men hittills har jag bara hittat stora runda stenar som ligger löst bland jorden... Tänker att det är väl inte optimalt att ha fuktig jord rakt mot plattan. Kan NCC gräva bord jorden och stenarna och ersätta med makadam så borde väl det vara bättre?

Hör med ncc de brukar ha krav på 15 till 20 cm bärlager vid asfaltering annars vill de inte lägga för det är så svårt att padda stenar så att det blir hårt

Hör med ncc de brukar ha krav på 15 till 20 cm bärlager vid asfaltering annars vill de inte lägga för det är så svårt att padda stenar så att det blir hårt
Ja han föreslog 30cm bärlager när han var här vid offerten. Men jag antar att de kommer med en grävskopa och kan då gräva bort 30cm? Egentligen borde jag väl bara kunna fokusera på att gjuta en betonglagning under dörren medans det är fritt där?

Fokusera på betongen och laga den så får ncc ta bort så mycket de vill av stenarna o jorden

• Gilla
naikon
  • Laddar…
Fokusera på betongen och laga den så får ncc ta bort så mycket de vill av stenarna o jorden
Gott ja så får det nog bli. Ska det vara finbetong eller grovbetong här tycker du
Grundläggningsarbete vid husvägg med synlig jord och delvis uppgrävd yta för betonggjutning.
Skapa konto

Behöver jag prima med något bruk, tex utspädd betong, eller räcker det om jag slammar ytan med vatten innan?
Har inget hemma så det känns kanske dumt att köpa 25kg cement för att göra en dl slammbruk

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.