Hei,

Olen käyttänyt yritystä eristämään yläkertani.
Tulos näkyy alla olevassa kuvassa.

Ajatuksenani nyt on yrittää tehdä vähän itse, ajatus siitä on ostaa paljon Plywood ja asentaa se kaikkien puitteiden/seinien päälle lyhyillä sivuilla. Väliin tulee myös eristyslevyjä, joita minulla on varastossa.

Sitten ajattelin, että vanerin päälle asennan uudet puitteet ja näihin kipsilevyt ja vedän sähkön/veden vanerin ja kipsilevyjen väliin. Olenko ihan hakoteillä? Jäänkö jotain paitsi? Olisi hyvä saada vähän neuvoja ammattilaisilta :)

Övervåning med isolering och regelverk på väggar och tak. Ljuset kommer in genom fönstren, och det finns byggmaterial på golvet.
 
Putket ja letkut sähkö-, antenni- ja verkkokaapeleita varten vedät nyt, taustana paljaat rakenteet. Lisäksi näyttää siltä, että sinulla on hyvin eristetty ullakkotuuli, joka sopii erinomaisesti putkituksille. Ole vain varovainen, kun kuljet lasin yli, jotta et puhkaise kangasta. Jos teet niin, varmista, että teippaat hyvällä teipillä ja että se on tiivis. Viisas mies sanoi kerran, että kun suunnittelee talon sähköistyksen, pitäisi ajatella joulua. Eli asentaa ylimääräisiä lampun paikkoja ikkunoiden viereen jne., mieluiten kytkimen kautta, jotta ei tarvitse kurkotella sohvien yli sammuttamaan adventtitähtiä jne.

Sitten ruuvaat 12 mm OSB- tai vanerilevyjä lasin päälle ja kipsaat suoraan siihen. Hyvä tukeva seinä ja voit ruuvata mitä haluat ilman molly-tulppia, plug-eja ja muuta turhaa. Muista käyttää kaksoiskipsille tarkoitettuja rasioita... varmista, että kaikki johdot on vedetty ennen kuin vedät kipsin. Se helpottaa huomattavasti, jos sinun täytyy irrottaa jokin levy, jotta johto ei tule esiin, että jokin putki irtoaa jne.

Mitä tulee veteen, herää kysymys: Onko kylpyhuone yläkerrassa kaukana alakerran rungosta? Muussa tapauksessa olisin vetänyt tämän mahdollisimman laajalti ullakkotuuleen, kaukana mahdollisesta hyllyn tai muun kiinnitysruuvista... oletan, että viemäröinti on suunniteltu ja nousee esiin siellä, missä sen pitääkin.
 
Thiger sanoi:
Putket ja letkut sähköä, antennia ja verkkoa varten vedät nyt, takana harva, Lisäksi näyttää siltä, että sinulla on hyvin eristetty ullakko, joka sopii erinomaisesti putkivetoihin. Ole vain varovainen, kun kuljet lasin yli, ettet pistä reikää kankaaseen. Jos teet sen, varmista, että teippaat hyvällä teipillä ja että se on tiivis. Viisas mies sanoi kerran, että kun suunnittelee talon sähköjä, kannattaa ajatella joulunaikaa. Eli laittaa ylimääräiset lamppuliitännät ikkunoiden ym. viereen. Mieluiten kytkettynä kytkimen kautta, jotta ei tarvitse roikkua sohvien yms. päällä sammuttaakseen adventtitähdet jne.

Sitten kiinnität 12mm OSB- tai vanerilevyt laseihin ja kipsaat suoraan siihen. Hyvä tukevat seinät ja voit kiinnittää mitä haluat ilman mollyja, tulppia ja muuta hölynpölyä. Huomioi, että käytät kaksinkertaiselle kipsille tarkoitettuja rasioita.. varmista, että kaikki johdot on vedetty ennen kuin tasoitat kipsiä. Helpottaa huomattavasti, jos joudut irrottamaan jonkin levyn, etteivät johdot tule esiin tai jotkut putket irtoa jne.

Mitä veteen tulee, herää kysymys: Sijaitseeko kylpyhuone ylhäällä kaukana alakerran rungosta? Muuten olin vetänyt tätä mahdollisimman suuressa määrin ullakolla, kaukana mahdollisesta ruuvista hyllyyn tai muuhun... viemäröinti oletan olevan suunniteltu ja nousee esiin missä sen pitää olla.
Kiitos vastauksesta.
Vesi nousee ylös kylpyhuoneen viereen (suoraan sen alapuolella alakerrassa, joten viemäri ym. on paikallaan).
Okei, sitten vedämme putket sähkö/vesi/verkko ja sitten eristelevy + puu + kipsi sen päälle.
OSB-levyt käyvät yhtä hyvin kuin vaneri, eikö niin? Niissä oli hintavertailussa eroa, joten jos voi käyttää OSB:tä sen sijaan, se on hyvä.
 
Vesi on kätevää vetää ylös seinään siellä missä sen pitää olla. Sama koskee käsienpesualtaan viemäriä. Haluat mielellään välttää mahdollisimman monta läpivientiä lattiaan (kylpyhuoneessa).

Kyllä voit ehdottomasti käyttää OSB:ta vanerin sijasta.

Jos tarvitset ylimääräistä tilaa putkille ja muulle, voit asentaa toisen kierroksen pystysuoralla harvalla seiniin, mutta kipsilevy tulee ehdottomasti asentaa suoraan OSB-levyä vasten.

Onnea.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.