Uutena talonomistajana ja uutena foorumilla minulla on kysymys teille kokeneemmille rakentajille:

Olen poistanut kaksi väliseinää (toinen kantava ja toinen ei) ja korvannut ne liimapuupalkilla. Toinen (joka on siinä, missä ei-kantava seinä oli) seisoo tolppien varassa lattiapalkkien päällä ja toinen on upotettu olemassa olevaan hirteen yhdeltä puolelta.
Ajatukseni on, että se joka on korvannut kantavan seinän, kiinnitetään ei-kantavaan, ja sillä tavalla voin välttää tolpan keskellä.

Vaikea selittää, mutta kuvat varmaan tekevät sen ymmärrettävämmäksi.
Puun tukipalkki ja metallipylväs, jotka tukevat kattorakennetta, näkyvät alakerran sisäkatossa. Kuva sisätilasta, jossa näkyy puinen katto ja seinään kiinnitetty limittäinen liimapalkki. Taustalla keittiö ja olohuone.
Nyt kysymykseni on, miten yhdistän nämä kaksi palkkia. Itse olin ajatellut tehdä vahvan palkkikengän, jonka kiinnitän läpi kulkevin pulttein palkkiin, joka seisoo tolppien varassa.
Toiset sanovat, että läpi menevä ranskalainen ruuvi palkin päätyyn riittää, kun taas jotkut ajattelevat, että pitäisi porata ja lyödä holkit sisään.

Mitä mieltä olette?

Mikä on palkin mitta? On olemassa palkkikenkiä useimpiin leveyksiin, nämä naulataan ankkurinauloilla. Sitten se riippuu kuorman suuruudesta.

Toiminnallisuus sai väistyä ulkonäön tieltä. Siitä tuli palkkikenkä 90X195 50 mm ankkurinaulalla.
Hienointa olisi ollut asentaa palkkikenkä "läpät" sisäänpäin, mutta koska palkin piti olla paikoillaan ennen kuin kenkä voitiin asentaa, se ei onnistunut.
Puisuorapalkki kiinnitettynä harmaalla teräksisellä palkkikengällä, jonka koko on 90x195 mm. Ankarana käytetty 50 mm nauloja.

Olin täydentänyt muutamalla kunnollisella franskträskruv. Nyt on puolet kuormasta, jonka kantava seinä otti, noin 30:n ankarspikillä, spontaanisti tuntuu siltä, että kokonaispoikkipinta-ala on liian pieni sen kokoiseen liimapuupalkkiin. En ole laskenut tätä, parasta tarkistaa Moälveniltä tai muulta liimapuutoimittajalta, he laskevat tällaiset helposti.

Laita karkeat ruuvit palkkikengän suurempiin reikiin, se saattaa toimia...

Huomasin, että träguiden-sivustolla on hieman tietoa siitä, kuinka paljon kuormitusta naula kestää.
Länk.

Sitten onkin tavallista, että ei voi ottaa arvoa taulukosta suoraan joka kerta, mutta se voi olla työkalu oikean alueen löytämiseksi.

Kiitos vinkeistä!
Taulukon mukaan träguidenissä näyttää siltä, että naulat kestävät tällä hetkellä 34,8 kN.
Tämä ei oikeastaan kerro minulle paljoakaan, koska minulla ei ole aavistustakaan siitä, kuinka suuri kuormitus voi olla palkilla. Onko se 1 vai 10 tonnia?
Aion kuitenkin kiinnittää joitakin kunnollisia ruuveja palkkikengän suuriin reikiin.

Onko kyseessä lattiapalkisto, joka lepää palkin päällä, vai onko kyseessä kattotuolit? Mikä on niiden jänneväli? Mikä on liimapuupalkin pituus?

Miten olet päätynyt palkin mitoitukseen? Ei niin yksinkertaista ilman kuormitusten tietämistä...

Seuraavan kerran kun aiotte tehdä vastaavaa, se on makuasia, mutta minä olisin laittanut 4 kiskonaulaa kantavalta puolelta, esiporannut ja vain lyönyt ne sisään..... mielestäni ne ovat okei koristeluna...

Se on hiukan huolestuttavaa, että TS kirjoittaa, ettei hänellä ole aavistustakaan, kuinka paljon kuormaa tulee palkeille. Jos oletamme, että kyseessä on välikatto, jolloin yläpuolella on kerros, pitäisi kuormaksi laskea 200kg per neliömetri. Kuvista tehtäviin karkeisiin arvioihin ja symmetriaoletuksiin perustuen uskon, että alue ennen palkkia voi olla 4x4 m siihen suuntaan, jonka näemme, sekä saman verran toiseen suuntaan, jota emme näe. Tämä antaa noin 6,5 tonnia. Puolet siitä kohdistuu palkkiin, jonka näemme. Se siirtää tästä puolestaan puolet liittymään toiseen palkkiin, ts. noin 1,7 tonnia tai 17 kN.

Mutta nyt emme tiedä, onko yläpuolella myös kantava seinä, ja arvioni ovat hyvin karkeita.

Henkilökohtaisesti minulla ei ole aavistustakaan, onko palkki riittävän paksu, onko se asetettu oikein jne. Silmissäni se näyttää liian heikolta.

TS, uskon, että ratkaisusi on täysin riittävä. Olisin hyvin varovainen poraamaan suuria reikiä tai vetämään sisälle ranskankoukkuja sattumanvaraisesti, kuten jotkut ehdottavat, on riski heikentää rakennetta. Jos sinulla on 30 ankkurinaulaa, jotka pitävät palkkikulmaa, uskoisin, että tarvitaan valtavat voimat niiden katkaisemiseksi, paljon enemmän kuin tämä liitos koskaan joutuu kokemaan. Tämä ei tarkoita, että palkit itsessään ovat riittävän vahvat, mutta oletan, että olet tehnyt jonkin laskelman siitä.

Nyt on niin, että se ei heikenny poraamalla ja laittamalla kiinni rautanauloja, mutta ymmärrän huolesi, ei pidä tehdä liian suuria muutoksia kattorakenteisiin, ratkaisu palkkikengällä voi toimia, mutta vaikuttaa vähän heikolta siihen painoon, jota voimme vain spekuloida, että sen pitää kantaa, 1 palkkikenkä x määrän tonnin painolle kantavassa seinässä ei mielestäni ole riittävä, mutta en ole nähnyt kokonaisuutta, toivottavasti Ts tietää mitä hän tekee, muuten voi syntyä painumia tai vielä pahempaa!

"snickare"

Jos se on kuten luulen, kuvassa näyttää olevan noin 3600 - 3800 ulkoreunojen välillä, jos näin on, palkki ei ole alimitoitettu, koska se on kiilattu toiseen päähän, mutta hieman "heikko" palkkikengän kohdalla, pitäisi kestää mutta kysy mielellään joltakin naapurilta tai vastaavalta, joka voi nähdä sen paikan päällä, emme tiedä kokonaisuutta miten talo on rakennettu!

Se on lattia-alakerta, joka lepää palkin päällä, joka on noin 3600 mm. Palkit ovat 90X270 mm. Ei kantavia seiniä yläpuolella. Olen tullut palkkien kokoon katsomalla, kun kutsuin timpurin kahville, kun naapuri remontoitiin.

Kaikki vierailleet ja nähneet palkit eivät ole reagoineet siihen, että ne olisivat alimitoitettuja. Sen sijaan kaikilla on ollut erilaisia ratkaisuja siihen, miten ne tulisi kiinnittää yhteen, siitä tämä ketju.

Tältä näyttivät kantavat tolpat, jotka olivat vanhan seinän sisällä.
Kuva vanhan seinän sisällä olevista kantavista palkeista, lattia- ja kattolevyt esillä, taustalla pöytä ja ovia.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.