Minulla on tämä ihastuttava seinä kellarissa:
Kellariseinän osa, jossa on vaurioitunutta ja irtonaista rappausta. Näkyvissä erilaisia maalikerroksia ja putkia.

Eikö olekin söpö? :)

Aion korjata ja maalata sen, ajattelin, mutta olen epävarma, voiko nykyiseen pohjaan korjata. Olen irrottanut sen rappauksen, joka on selvästi löysä. Loput on kiinni melko hyvin, joten olisi helpointa, jos se voisi jäädä paikoilleen. En kuitenkaan tiedä, millä maalilla se on maalattu ja voiko siihen rappausta laittaa. Se ei näytä imevän mitään - jos suihkutan vettä siihen, se vain valuu pois - joten ehkä joku muovi? Siinä tapauksessa kalkkirappaus ei taida toimia kovin hyvin, luulisin? Ehkä minun pitää siis irrottaa kaikki rappaus ja aloittaa alusta. Vaihtoehtoisesti vain tasoitan reiät ja maalaan koko jutun toisella muovimaalilla? Se on sisäseinä kellarissa.

Jos et kuule selkeitä kumeita ääniä koputtaessasi pintaa eikä rappaus ole irronnut, eikä maalina käytetty väri aiheuta ilmeisiä ongelmia liian tiiviyden vuoksi, se näyttää olevan hyvä ehdokas pelkästään rappauksen/paikkauksen korjaamiseksi. Jos on riski kapillaarisesta maankosteudesta, kipsirappaus ei ehkä ole hyvä vaihtoehto, vaikka sen kanssa onkin ihanan helppo työskennellä. Suositeltavaa on käyttää sementtipohjaista rappausta tai esimerkiksi sementtipohjaista tasoitetta, kuten CM 850.

Älä missään nimessä maalaa seinää tavallisella muovimaalilla. Ammattimaalausfirma voi toisinaan tunnistaa käytetyn maalin pelkillä maalinpaloilla. Samankaltaisessa tilanteessa olen itse käyttänyt Beckers mineral sokkeliväriä hyvin tuloksin sekä kosteudenkestävyyden että pyyhittävyyden suhteen.

P
AJ82 AJ82 sanoi:
Minulla on tämä hurmaava seinä kellarissa:
[kuva]

Eikö olekin ihana? :)

Ajattelin tasoittaa ja maalata sen uudestaan, mutta en ole varma, voiko olemassa olevalla pinnalla tasoittaa. Olen koputtanut pois sen rappauksen, joka on ilmeisen irti. Loput pysyvät jotenkuten paikoillaan, joten helpointa olisi, jos ne voisivat jäädä. En kuitenkaan tiedä, millä maalilla se on maalattu ja voiko sen päälle tasoittaa. Se ei tunnu imevän oikeastaan mitään - jos suihkutan vettä siihen, se vain valuu pois - joten ehkä jokin muovimaali? Siinä tapauksessa kalkkirappaus ei toimi kovin hyvin, arvaan? Ehkä minun on sitten pakko koputtaa kaikki rappaus pois ja tehdä uudestaan alusta alkaen. Tai vaihtoehtoisesti vain tasoittaa reiät ja maalata koko homma toisella muovimaalilla? Se on kellarin sisäseinä.
Kaikki, mikä on irti, on poistettava, saatko irti mitään maalilastua? Voit kokeilla polttaa sen, jos se palaa, se on jonkinlainen muovimaali..
Jos se on muovimaali, olisin hionut kaiken pois ja maalannut diffuusioavoimella maalilla kuten esimerkiksi. Silikaattimaali.. muuten jos jatkat maalaamista tiiviillä maalilla kuten muovimaalilla niin saat saman ongelman taas..

Laastin joka irtoaa on kuiva kuin taula, joten mietin onko kosteus todella ongelma. Rappaus on luultavasti ollut siinä 50-luvulta tai jotain, joten ehkä ei ole täysin odottamatonta, että se on tehnyt tehtävänsä. Ehkä on yhtä hyvä koputtaa kaikki alas kun kerran teen tätä.

Sillä välin yritin paikata muutamia reikiä toisen seinän rappauksessa. Se on ehdottomasti kalkkirappaus, joten käytän kalkkilaastia. Se on kuitenkin äärimmäisen vaikea työstää, joten mietin, teenkö jotain väärin. On todella vaikeaa saada rappaus kiinnittymään pintaan. Kun yritän lyödä sitä, se roiskuu joka suuntaan, ja kun vedän sen laudalla, se tarttuu vaillinaisesti korjauksen reunoille. Yrittäessäni silottaa jälkeenpäin se vain murenee ja putoaa pois. Täysin mahdotonta saada aikaan tasainen pinta :(

P
Kastatteko alueita vedellä ennen päällelaittoa?

• Tykkään
AJ82
  • Laddar…
Rejäl sanoi:
Kastatko vettä pintojen päälle ennen levittämistä?
Ehdottomasti

P
Oikea koostumus laastissa on myös hyvä edellytys, sitten laitat enemmän laastia kuin ympäröivä liitos ja sitten hankaat pois, kun se on kuivunut sopivan kauan..mikä laasti se on?

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
P
AJ82 AJ82 sanoi:
Tämä: [linkki]
On tärkeää sekoittaa tarpeeksi kauan..

• Tykkään
AJ82
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.