9 684 lukukertaa ·
21 vastausta
10k lukukertaa
21 vastausta
Voinko rakentaa jotain, joka voi luoda säilytystilaa?
Hei,
Täysin tietämätön,
Kysymys 1. Eikö kummassakin päädyssä pitäisi olla reikiä ilmanvaihtoa varten? Talo rakennettu 2021
Kysymys 2. Voinko muutaman laudan avulla rakentaa hengittävän lattian, jotta voisin säilyttää matkalaukkuja?
Kysymys 3. Onko ullakkoni ”eristämätön”? Voinko parantaa sitä?
Ystävällisin terveisin, Henrik
Täysin tietämätön,
Kysymys 1. Eikö kummassakin päädyssä pitäisi olla reikiä ilmanvaihtoa varten? Talo rakennettu 2021
Kysymys 2. Voinko muutaman laudan avulla rakentaa hengittävän lattian, jotta voisin säilyttää matkalaukkuja?
Kysymys 3. Onko ullakkoni ”eristämätön”? Voinko parantaa sitä?
Ystävällisin terveisin, Henrik
BirgitS
Jäsen
· Stockholms län
· 48 224 viestiä
BirgitS
Jäsen
- Stockholms län
- 48 224 viestiä
Kuvassa TS:n toisessa ketjussa samasta asiasta: https://www.byggahus.se/forum/threads/kan-jag-bygga-nagot-som-kan-skapa-foervaring.504351/A Avemo sanoi:
Talon omistaja
· Linköping
· 218 viestiä
Luulin otsikoksi "Voiko rakentaa jotain joka voi aiheuttaa hämmennystä?". Ajattelin, että nyt tästä tulee todella mielenkiintoista 🤓
Hei!
Minulla on kylmä ullakko ja laitoin ylijääneitä kattolaudoituksen paloja kahden kattotuolin päälle ullakolla ja sitten OSB-levyn niiden päälle. Jäi noin 2 cm väli eristyksen ja levyn väliin. Tietenkin lähelle ullakkoluukkua, jotta ei tarvitse ryömiä hakeakseen tavaroita 🙂
Minulla on kylmä ullakko ja laitoin ylijääneitä kattolaudoituksen paloja kahden kattotuolin päälle ullakolla ja sitten OSB-levyn niiden päälle. Jäi noin 2 cm väli eristyksen ja levyn väliin. Tietenkin lähelle ullakkoluukkua, jotta ei tarvitse ryömiä hakeakseen tavaroita 🙂
Onko sinulla kuva mahdollisesti?H fisgris8 sanoi:
Hei
Olen asettanut vanerilevyjä suuremmalle osalle ullakkoa. Ensin kiinnitettiin tukipuut kattoristikoihin, sitten risteävät tukipuut, jotta muodostui tukevapohja levyille. Tämä nostaa noin kymmenen senttimetriä, joten pinta-alaa, jota voi käyttää ilman että estää ilmanvaihtoa, ei tullut kovin paljon, koska korkeus ulkokattoon pienenee. Mutta täytyyhän itse mahtua, kun käsittelee tavaroita, joten se ei haitannut niin paljon. En ole muuttanut tuuletustani. Se on alkuperäisellä tavalla, ottoilmaventtiilit ovat räystäällä ja neljä reikää harjalla (kuten kuvassa, jota on aiemmin huomioitu). Nämä reiät näyttävät avautuvan ulkokaton tiilien alle, sillä näkyvää osaa kuten peltikupu tai putki ei ole katolla esillä.
Kokemukseni mukaan ullakolla tulee olla tarkkana mitä säilyttää, sillä ilmasto riippuu ulkoilman säästä. Kesällä tulee tosi kuuma. Silloin on tietysti kunnolla kuivaa, mutta kerran tapahtui, että pehmeä laukku, joka oli varustettu jonkinlaisilla muovilevyillä tukevuutta varten, meni pilalle. Nämä muovilevyt muuttuivat hauraiksi ja murenivat, kun laukkua vihdoin piti käyttää. Uskon, että ne hajosivat kuumuuden vuoksi.
Syksyllä (ja osittain keväällä) lämpötila vaihtelee ylös ja alas, minkä takia toisinaan tulee aika kosteaa. Minulla oli muuttolaatikoita ylhäällä, joista tuli sen verran kosteita, että ne alkoivat pullistua. Sisältö säilyi kuitenkin hyvin.
Nykyään säilytän lähinnä laukkuja ja reppuja, jouluvaloja, sekä myös joitakin laatikoita, purettuja IKEA-kaappeja ja se toimii hyvin. Olen kuitenkin asettanut ne väljemmin ja ollut tarkkana poistaen sellaiset tavarat, joiden luulen eivät kestä kesän lämpötiloja, kuten ilmapatjat ja kengät.
Olen asettanut vanerilevyjä suuremmalle osalle ullakkoa. Ensin kiinnitettiin tukipuut kattoristikoihin, sitten risteävät tukipuut, jotta muodostui tukevapohja levyille. Tämä nostaa noin kymmenen senttimetriä, joten pinta-alaa, jota voi käyttää ilman että estää ilmanvaihtoa, ei tullut kovin paljon, koska korkeus ulkokattoon pienenee. Mutta täytyyhän itse mahtua, kun käsittelee tavaroita, joten se ei haitannut niin paljon. En ole muuttanut tuuletustani. Se on alkuperäisellä tavalla, ottoilmaventtiilit ovat räystäällä ja neljä reikää harjalla (kuten kuvassa, jota on aiemmin huomioitu). Nämä reiät näyttävät avautuvan ulkokaton tiilien alle, sillä näkyvää osaa kuten peltikupu tai putki ei ole katolla esillä.
Kokemukseni mukaan ullakolla tulee olla tarkkana mitä säilyttää, sillä ilmasto riippuu ulkoilman säästä. Kesällä tulee tosi kuuma. Silloin on tietysti kunnolla kuivaa, mutta kerran tapahtui, että pehmeä laukku, joka oli varustettu jonkinlaisilla muovilevyillä tukevuutta varten, meni pilalle. Nämä muovilevyt muuttuivat hauraiksi ja murenivat, kun laukkua vihdoin piti käyttää. Uskon, että ne hajosivat kuumuuden vuoksi.
Syksyllä (ja osittain keväällä) lämpötila vaihtelee ylös ja alas, minkä takia toisinaan tulee aika kosteaa. Minulla oli muuttolaatikoita ylhäällä, joista tuli sen verran kosteita, että ne alkoivat pullistua. Sisältö säilyi kuitenkin hyvin.
Nykyään säilytän lähinnä laukkuja ja reppuja, jouluvaloja, sekä myös joitakin laatikoita, purettuja IKEA-kaappeja ja se toimii hyvin. Olen kuitenkin asettanut ne väljemmin ja ollut tarkkana poistaen sellaiset tavarat, joiden luulen eivät kestä kesän lämpötiloja, kuten ilmapatjat ja kengät.
Onko sinulla mahdollisesti kuvia?kvirre sanoi:
Hei
Olen asettanut vanerilevyt suuremmalle osalle ullakosta. Ensin kiinnitin palkit kattotuoleihin, sitten risteävät palkit siten, että muodostuu tukevat alustat levyille. Tämä rakennelma lisää korkeutta noin kymmenen senttimetriä, joten hyötykäyttöön jäänyt ala ilman että tukkii ilmankierron ei jäänyt kovin suureksi koska korkeus kattoon vähenee. Mutta täytyyhän sinne itselleen saada tilaa kun tavaroita käsittelee, joten se ei haitannut kovasti. En ole muuttanut ilmanvaihtoani. Se on alkuperäisillä ilmanottoaukoilla räystäällä ja neljällä reiällä harjalla (kuten kuvassa näkyy ja johon aiemmin viitattu). Nämä reiät näyttävät päättyvän ulkokaton tiilen alla, sillä ei ole näkyvissä mitään osaa kuten metallikupu tai putki, joka nousisi katolla.
Kokemukseni on, että kannattaa olla tarkkana mitä ullakolle säilyttää, koska ilmasto määräytyy ulkoilman sääolojen mukaan. Kesällä tulee todella kuuma. Silloin on tietysti oikein kuivaa, mutta minulle sattui niin, että pehmeä laukku, jossa oli jonkinlaisia muovilevyjä vakauttajina sivuilla, meni rikki. Nämä muovilevyt haurastuivat ja murenivat, kun laukkua piti käyttää. Uskon, että ne hajosivat kuumuuden vuoksi. Syksyllä (ja osittain keväällä) lämpötilat vaihtelevat, joten aikanaan tulee melko kosteaa ja kuivaa. Minulla oli muuttolaatikoita siellä, jotka kostuivat niin että ne hieman vääntyivät. Sisältö kuitenkin säilyi hyvin.
Nykyään minulla on laukkuja ja reppuja, joulukoristeita, myös osia laatikoista, osittain purettuja IKEA-kaappeja ja se toimii hyvin. Mutta olen asettanut ne hieman ilmavammin ja olen ollut tarkkana poistaessani sellaista, mikä saattaa kärsiä kesän kuumuudesta kuten kumipatjat ja kengät.