Olen juuri ostanut uuden asunnon ja harkitsen yhden seinän purkamista.
Kysymys on, onko se kantava vai ei.

Faktat:

Talo rakennettu 1956
Kerroksessa 5/5 (ylin kerros)
Kalteva vinokatto yläpuolellani niskakorkeudella 180 cm, ei siis ullakkoa.
Punaisella merkityt seinät on tarkoitus purkaa.
Sisäseinät, jotka haluan purkaa, ovat tiilestä ja noin 1-2 cm rappausta kummallakin puolella. Yhteensä noin 15 cm paksuja. Toisin sanoen ne ovat melko vankkoja, mutta toisaalta useimmat muutkin sisäseinät ovat.
Sinisellä merkityt seinät muodostavat paksumman betoniseinän, joka on ehdottomasti kantava. Niiden välissä on yhtä paksu palkki kohti kattoa, joka on noin 30 cm korkea. Sinisellä merkitty seinä, joka on sen seinän vieressä, jonka haluan purkaa, on noin 40-50 cm leveä ja noin 30 cm paksu. Toinen sinisellä merkitty seinä toiseen puoleen on 1 metri leveä ja noin 30 cm paksu ja niiden välillä ylös kattoa kohti on siis palkki, joka yhdistää ne.

Ajatukseni on, että sinisellä merkityt seinät ovat kantavia, kun taas punaisella merkityt eivät ole.
Kysyn, koska seinät, jotka haluan purkaa, ovat kuitenkin melko vankasti rakennettuja.

Tiedän, että minun pitäisi ottaa yhteyttä rakennussuunnittelijaan/insinööriin neuvonta varten, mutta haluaisin silti saada vähän käsitystä siitä, mitä mieltä foorumin jäsenet ovat tästä.
Tietysti tiedän myös, että yhdistystä tulee ottaa yhteyttä jne. jne.

• Pohjapiirros viidennen kerroksen asunnosta, jossa on punaisella merkityt purettavat väliseinät ja sinisellä kantavat rakenteet. Rakennusvuosi 1956.
Viimeksi muokattu:
Koska kyseessä on asunto-osake, sinun täytyy kuitenkin saada yhdistyksen lupa, joten kysy heiltä - he ovat ehkä käsitelleet tätä aiemmin jossain muussa asunnossa, ja elleivät muuta, yhdistyksellä pitäisi olla pääsy rakennuspiirustuksiin ja ehkä kontakteja rakennusinsinööriin.

Siis tämä yhdistyksen tila jne. tiedän jo. On lomakausi, enkä saa ketään kiinni. Halusin vain tietää, onko seinä kantava vai ei.

Viimeksi muokattu:
Se kallistuu siihen, että punaiset ovat kantavia/vakaantuvia, koska on nähty vaivaa rakentaa betoninen tasaus-/tukipalkki.

Kuitenkin se saattaa olla mahdollista ratkaista, koska sinulla on vain katto asuntosi yläpuolella.

Luulen, että olet oikeassa siinä, että punaiset seinät eivät ole kantavia. Minulla on itselläni asunto-osake, jossa on samanlaiset "pylväät" (siniset) kuin sinulla. Kuitenkin omat sisäseinät ovat kevytbetonia.

Krawk sanoi:
Se vaikuttaa siltä, että punaiset ovat kantavia/stabiloivia, koska on nähty vaivaa rakentamalla palkin/betonivarren.

Kuitenkin saattaa olla, että se voidaan ratkaista, koska sinulla on vain katto lgh:si yllä.
Eli palkki sijaitsee sinisillä merkittyjen seinien välissä. Ei ulkona ulkoseinää vasten. Ajatukseni oli, että jos nyt tämä seinä, joka haluan kaataa, olisi kantava, niin he olisivat varmaan tehneet seinästä yhtä paksun koko matkalle ulkoseinään. Mutta toisaalta näin menetetään hieman lattiapinta-alaa.

En oikein saa tästä selvää. Onko muita, joilla olisi hyviä ajatuksia tästä?

Joo, ymmärrän täysin miltä tämä näyttää. Palkki alkaa siitä, mihin seinä loppuu. Tiiliseinän ei tarvitse olla yhtä paksu, koska se kantaa laajaa kuormaa. Sininen seinä/pilari kantaa kuitenkin pistekuorman palkista.

Jos se nyt on kantava. (Jos piirustus pitää paikkansa ja seinässä on 2+2 cm rappausta, ei tiiliä ole montaakaan senttiä jäljellä. Ehkä arkkitehti ei ollut niin tarkka tässä...)

Eikö sinulla ole pääsyä mihinkään rakennuspiirustuksiin? Tai raudoituspiirustukseen?

Muuten, punainen seinä eteiseen päin ei todennäköisesti ole kantava. Unohdin mainita sen aiemmin.

Krawk sanoi:
Jo, olen täysin samaa mieltä siitä, miltä se näyttää. Palkki jatkuu siitä, mihin seinä loppuu. Tiiliseinä ei tarvitse olla yhtä paksu, koska se kantaa laajalle levinneen kuorman. Sininen seinä/pilari puolestaan kantaa palkin pistekuorman.

Jos se nyt on kantava. (Jos piirustus on oikea ja seinässä on 2+2 cm rappausta, niin ei tiilestä jää montaa cm jäljelle. Mutta ehkä arkkitehti ei ollut niin tarkka sen kanssa...)

Eikö sinulla ole pääsyä rakennuspiirustuksiin? Tai raudoituspiirustuksiin?

Muuten. Punainen seinä käytävälle ei todennäköisesti ole kantava. Unohdin mainita sen aikaisemmin.
Seinä on noin 15 cm paksu, mistä rappaus on noin 1-2 cm kummallakin puolella. Tämä tekee tiilistä noin 11-13 cm leveitä.
Minulla on vain samankaltaiset piirustukset, jotka olen julkaissut täällä. Muuta ei ollut kunnassa.
Kaavapiirustus ei välttämättä ole täysin 100% tarkka. Kaikki punaisella merkityt seinät ovat yhtä paksuja (15 cm) ja samalla rakenteella.

Mielenkiintoinen ajatus, jos seinät olisivat kantavia, on: Mitä tapahtuu, jos silti puran ne. Asun kuitenkin ylimmässä kerroksessa.

Haluaisin tietää, onko tavallista, että ei-kantavat seinät ovat tiili-/rappausrakenteisia tässä paksuudessa.

Viimeksi muokattu:
Se tuntuu melko ohuelta seinältä, mutta sen ei tarvitse kantaa niin paljon kuin alempien kerrosten seinät. Jos purat seinän ja se on kantava, voit pahimmassa tapauksessa saada koko katon päällesi.

Onko asuntosi yläpuolella myös betonia? Miten se kannattuu silloin? Kattopalkit-takasivuseinä-päätyseinä? Mitkä rakenteet kannattelevat kattotuoleja? Ulkoseinä vai kattorakenteesi?

On todennäköisesti syy, miksi on asennettu suuri poikittainen rakenne betonipylvään/palkin kanssa. Kun löydät, mitä tämä kannattelee, olet ainakin lähempänä ratkaisua.

Viimeksi muokattu:
Otin varman päälle. Ostin liimapuupalkeja ja liimapuupylväitä. Sitten vuokrasin stämpin.

Asetin stämpin paikalleen ja purin seinän keittiön ja eteisen väliltä (se oli 220 cm leveä ja siinä oli 70 cm leveä oviaukko). Ei mitään merkkejä ylhäältä tulevasta paineesta. Olisi varmasti mennyt hyvin ilman liimapuupalkkia toisin sanoen.
Joka tapauksessa asetin 90*90 mm liimapuupylvään kummallekin puolelle sekä kaksinkertaiset 42*180 mm liimapuupalkeet päälliseksi.
Ajattelin käyttää samoja mittoja toiseenkin, eli 90*90 mm pylväitä ja kaksinkertaisia 42*180 mm palkkeja toiseen seinään, joka on noin 250 cm leveä (seinä välillä keittiö ja olohuone).

Silloin olen kai tehnyt kunnollisen rakenteen, joka pitäisi olla enemmän kuin riittävä?

Katso luonnos alla.

• Skiss över byggkonstruktion med två vertikala 90x90 mm limträpelare och dubbla horisontella 42x180 mm limträbalkar. Pilar markerar dimensioner.
Pohjapiirros viittaa siihen, että seinällä aulaan ei todennäköisesti ole samaa rakenteellista merkitystä kuin seinällä olohuoneeseen.

Lisäksi siirryit nyt: "ota yhteyttä rakennusinsinööriin"
[revi alas ja katso romahtaako]

Ajattelet vaihtaa välipohjan 180 mm korkealla liimatukipalkilla kun alkuperäisessä rakenteessa on 300 mm korkea raudoitettu betonipalkki vastaavassa kohdassa?

Ja teet tämän, et omakotitalossa, jonka omistat ja asut, vaan viisikerroksisessa talossa, joka todennäköisesti on asunto-osakeyhtiö?!

...

Viimeksi muokattu:
Krawk sanoi:
Suunnitelma viittaa siihen, että seinä eteiseen päin ei todennäköisesti ole yhtä rakenteellinen kuin seinä olohuoneeseen päin.

Edelleen, siirryit nyt seuraavaan: "ota yhteyttä rakennusasiantuntijaan/insinööriin"
To: [revi ja katso romahtaako]

Ajattelitko korvata palkiston 180 mm korkealla liimapuupalkilla, kun alkuperäisessä rakenteessa on vastaavassa paikassa 300 mm korkea raudoitettu betonipalkki?

Ja teet tämän, et omistamassasi ja asuttavassasi omakotitalossa, vaan viisikerroksisessa talossa, joka todennäköisesti kuuluu asunto-osakeyhtiölle?!

...
Ei, kuten minä ymmärsin, hän ei repinyt palkkia vaan ainoastaan seinän, joka on punaisella merkitty oviaukolla.

Joka tapauksessa en ymmärrä, miksi menet ostamaan liimapuupalkkeja ja aiot korvata seiniä joista et tiedä ovatko kantavia vai eivät.

Remontoin vastaavan asunnon vuodelta 1947 ja silloin sisäseinät (ei kantavat) tehtiin muuraamalla, sekoitettuna johonkin hohkakivi/kevytsoravarianttiin. Mitä voit yksinkertaisesti tehdä saadaksesi vihjeen siitä, onko seinä kantava vai ei, on avata reikä seinän yläosaan, jossa se liittyy palkistoon. Sinulla on todennäköisesti betonilaatta ja jos näet lautakuvion betonin alapinnalla, voit olla melko varma siitä, että laatta valettiin ennen seinän pystyttämistä eikä siten ole kantava.

Joka tapauksessa, mielestäni on aivan hullua alkaa muuttamaan seinämuutoksia suunnittelematta.

Olen täysin varma siitä, että hän rev seinän eteiseen päin eikä palkkia.

Rigel sanoi:
Ei, kuten ymmärsin, hän ei purkanut palkkia vaan vain seinän, joka on punaisella merkitty oviaukolla.

Joka tapauksessa en ymmärrä, miksi menet ostamaan liimapuupalkkeja ja aiot vaihtaa seiniä, joiden et tiedä, ovatko kantavia vai eivät.

Remontoin samanlaista asuntoa vuodelta 1947 ja silloiset väliseinät (ei-kantavat) tehtiin laastista, johon oli sekoitettu jotain hohkakiveä/kevytsoravarianttia. Mitä voit yksinkertaisesti tehdä saadaksesi vihjeen, onko seinä kantava vai ei, on avata aukko seinän yläosaan, jossa se liittyy lattiaan. Sinulla on todennäköisesti betonilattia, ja jos näet laudankuvion betonin alapuolella, voit olla melko varma, että lattia on valettu ennen kuin seinä pystytettiin eikä se ole kantava.

Joka tapauksessa, mielestäni on aivan hullua alkaa vaihtaa seiniä mielivaltaisesti.
Oi oi voi. Nyt en ole mikään innokas amatööri vaan suhteellisen kokenut. Minulla on lisäksi ollut joitakin rakentajia, jotka ovat katsoneet niitä seiniä, jotka aiotaan purkaa. Useimmat ovat uskoneet, etteivät ne ole kantavia ja ovat enemmän tai vähemmän sanoneet REV. Nämä henkilöt eivät kuitenkaan ole insinöörejä, mutta silti. Lisäksi taloyhtiön puheenjohtaja on sanonut välittäjälle, että seinät eivät todennäköisesti ole kantavia ja että ne voi purkaa, kunhan sinisellä merkityt seinät ovat tallella. Mitä ne myös ovat. Varmuuden vuoksi päätin kuitenkin vaihtaa ne liimapuupaaluilla ja liimapuupalkilla. Koska seinät ovat suhteellisen lyhyitä, ei myöskään pitäisi käyttää kaikkein paksuimpia liimapuupalkkeja. Käytän kuitenkin kaksinkertaista 42*180 90*90 paalujen päällä.

Liimapuupuu on uskomattoman vahvaa (usein yhtä vahvaa kuin teräspalkki). Mielestäni vaihtaminen on riittävää, mutta voin olla väärässä. En kuitenkaan halunnut ryhtyä keskusteluun siitä, onko se väärin tehty tai pitäisikö minun olla yhteydessä rakennesuunnittelijoihin/insinööreihin vai ei. Minulla ei ole aikaa tai mahdollisuutta siihen.

Takaisin faktoihin. Asun YLIMMILLÄÄN. Yllä on "matalakattotila", jossa on 180 cm korkeus katonharjassa. Eli ei mitään äärimmäisiä kuormia ylhäältä. Ei lainkaan merkkejä paineesta ylhäältä, kun purin seinän eteiseen päin. Lisäksi vaihto liimapuupalkkeilla.

Uskotteko, että vaihtaminen on liian heikkoa vai pitäisikö minun tehdä jotain muuta vai mitä?! Minä menen ihan pyörälle päästäni nyt.

Te, jotka olette vastanneet, onko teillä kokemusta juuri tällaisista asioista tai miten olette pohtineet vastatessanne?

ollesthlm sanoi:
Oi oi oi. En ole mikään iloinen amatööri, vaan melko kokenut. Olen lisäksi antanut muutamien käsityöläisten tarkastella seiniä, jotka pitäisi purkaa. Useimmat ovat uskoneet, että ne eivät ole kantavia ja ovat enemmän tai vähemmän sanoneet PURA. Nämä henkilöt eivät kuitenkaan ole insinöörejä, mutta silti. Sitä paitsi taloyhtiön puheenjohtaja on sanonut välittäjälle, että seinät eivät todennäköisesti ole kantavia ja että ne voi purkaa niin kauan kuin sinisellä merkityt seinät ovat jäljellä. Ja ne ovatkin.
Ollakseni turvallisemmalla puolella päätin kuitenkin käyttä liimapuuritilöitä ja liimapuupalkkeja.
Koska seinät ovat suhteellisen lyhyitä, ei myöskään pitäisi käytettää kaikkein karkeimpia liimapuupalkkeja. Käytän kuitenkin kaksinkertaisia 42*180 90*90 pilareiden päällä.

Liimapuulla on uskomaton lujuus (usein yhtä vahva kuin teräspalkki). Mielestäni heikennys on riittävä, mutta voin toki olla väärässä. En kuitenkaan halua ryhtyä keskustelemaan siitä, onko tämä hullusti tehty tai jos minun olisi pitänyt ottaa yhteyttä suunnittelijoihin/insinööreihin vai ei. Minulla ei ole aikaa tai mahdollisuutta tähän.

Paluu faktoihin. Asun YLIMPÄNÄ. Yläpuolellani on "ryömintäullakko," jonka harjakorkeus on 180 cm. Ei siis ole olemassa mitään äärimmäisiä kuormia ylhäältäpäin. Ei minkäänlaisia merkkejä ylhäältäpäin tulevasta paineesta, kun purin seinän eteiseen päin. Lisäksi heikennys liimapuupalkkien avulla.

Luulevatko te, että heikennys on liian heikko vai pitäisikö minun tehdä jotain toisin, vai mitä?! Tulen aivan pyörälle päässäni nyt.

Te, jotka vastasitte, onko teillä kokemusta juuri tämänkaltaisista asioista vai miten te olette järkeilleet vastatessanne?
Olen kuten aikaisemmin kerroin tehnyt juuri niin kuin sinä. Millainen lattialaatta sinulla on yläpuolellasi?

Oikeastaan tarkoitan, että jos seinä ei ole kantava (mitä en usko sen olevan), tuntuu todella turhalta heikentää sitä.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.