Mielestäni piirrokseni talostani on vähintäänkin hämmentävä. Se on yksikerroksinen talo, 110 neliömetriä vuodelta 1968, jossa on "tasainen" katto. Piirrokseni mukaan vain ulkoseinät ovat kantavia, koska ne ovat paksumpia. Missään piirustuksessa ei ole paksumpia viivoja tai pystysuoria viivoja, jotka kantavat seinät joskus voi tunnistaa.

Talo on Skanska-talo, jossa on ns. betoninen sydän, joka kulkee keittiön ja wc:den läpi. Loput talosta on rakennettu puurungoista ja kipsistä.

Kysyn, voiko joku ystävällinen sielu auttaa minua tässä pulmassa? Rakennuslautakunta ei voi auttaa minua!

Monet modernit talot ovat konsolit kattoristikot, ts. talon sisällä ei tarvita kantavia seiniä. Tasakatto tai harjakatto, voidaan tehdä vain ulkoseinillä kantavina.

Protte

Ymmärränkö oikein, jos luulen, että sinulla on betoniseinät talon keskellä?
Silloin uskoisin, että ne voivat olla kantavia.

mats_o sanoi:
Ymmärränkö oikein, jos luulen, että sinulla on betoniseinät talon keskellä?
Siinä tapauksessa uskoisin, että ne voivat olla kantavia
Kyllä, minulla on betoniseinät melko keskellä taloa. Ne eivät myöskään ole merkitty kantavaksi piirustuksessa.

Onko sinulla seinä keskellä, joka kulkee rinnakkain pitkien sivujen kanssa, se kuulostaa sydänseinältä. Se, että se ei ole paksu tai merkitty kantavaksi piirustuksissa, ei välttämättä merkitse paljoakaan. Jos se on vanhaa kunnon betonia, sen ei tarvitse olla kovin paksu kestämään kuormitusta omakotitalossa. Jos kiipeät vintille ja yrität löytää mahdollisuuksia valokuvata tai kuvailla, miltä kattotuoli näyttää, uskon, että foorumi voi auttaa sinua eteenpäin näiden tietojen perusteella. Usein voidaan ulkonäön perusteella päätellä, jakautuvatko voimat vain ulkoseinään vai myös kantavaan sydänseinään.

myrstack sanoi:
Jos sinulla on seinä keskellä, joka on rinnakkainen pitkille sivuille, se vaikuttaa sydänseinältä. Se, ettei se ole paksu tai merkitty kantavaksi piirustuksissa, ei välttämättä kerro paljon. Jos se on vanhanaikaista betonia, sen ei tarvitsekaan olla niin paksu kestääkseen kuorman pienessä talossa. Jos kävelet ylös ullakolle ja yrität löytää mahdollisuuksia ottaa valokuvia tai kuvata, miltä kattoristikko näyttää, uskon, että foorumi voi auttaa sinua eteenpäin niiden tietojen perusteella. Usein voidaan arvata näiden ulkonäöstä, jakavatko ne voimat vain ulkoseinälle vai myös kantavalle sydänseinälle
Ongelma on, että minulla ei ole ullakkoa, täysin tasainen katto eikä mahdollisuutta tarkistaa kattoristikoita.

Mikael_L
Mutta et anna meille mitään tietoa, miten voimme sitten auttaa sinua? :P

Että talo on 110 neliömetriä ei kerro paljon, onko se 4x27 metriä vai 10,5x10,5 metriä, siinä on huomattava ero.

Lisää esimerkiksi kuva piirustuksesta ja miltä talo näyttää (kuva ulkopuolelta) niin on jotain mistä aloittaa.

Mikael_L sanoi:
Mutta et anna meille mitään tietoa, kuinka voimme sitten auttaa sinua? :P

Että talo on 110 m² ei esimerkiksi kerro paljon, onko se 4x27 metriä vai 10,5x10,5 metriä, se on merkittävä ero.

Heitä esimerkiksi piirustuksen kuva ja miltä talo näyttää (kuva ulkoa), niin on jotain mistä aloittaa.
Aion ottaa muutamia kuvia ulkoa ja myös kirjoittaa talon mitat. Hoidan sen viikonloppuna =).

Mikael_L sanoi:
Mutta ethän anna meille mitään tietoa, miten voimme auttaa sinua silloin? :P
Tuo tuo mieleeni kysymyksen, joka esitetään Cyklar med Galenskaparna -ohjelmassa; Vene ajaa laituriin viiden solmun nopeudella, kuinka kauan kestää korjata laituri?

Mukavaa viikonloppua

/PC

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.