Minulla on meneillään navettamme ullakon kunnostus, jossa sijaitsee verstaani. Tällä hetkellä yritän korjata pohjoisen päätyä, joka on ollut koskematon jo kauan ennen kuin isäni osti talon 70-luvulla. Rakenteet ovat 50-60 cm paksuja kalkkikiviseinämiä, joissa on puupalkit lattiana ja kattotuoleina. Päädyn kohdalla on 15 cm leveä mänty- tai kuusipalkki, jossa on tervettä sydänpuuta, mutta myös jonkin verran puutuholaisen reikiä ja lahonneita osia reunoilla. Se sijaitsee suoraan päätymuuriseinän päällä.
Palkki on kuitenkin jo pitkään ollut melko taipunut ulospäin noin 6-7 cm 6-7 m matkalla. Yllä oleva hanepalkki ei ole taipunut enempää kuin noin 2 cm ristiinlaserilla tarkastettuna, ja yläkäsivarret ovat myös suhteellisen suorat. Voi myös nähdä, että aikaisemmin on täytetty laastia palkin vieressä sen rakojen täyttämiseksi.
Olen poistanut yläosan, joka oli erittäin lahonnut, ja tasoittanut sen niin hyvin kuin pystyin. Jäljelle jääneen osan paksuus on noin 12 cm päissä, mutta noin 10 cm ohuinta kohtaa, sillä se on varmaan myös taipunut ylöspäin.
Ajattelin sitten rakentaa seinätolpan päädyn kohdalle saadakseni hieman lisää kiinnitystilaa paneelille, jonka ajattelin kiinnittää myöhemmin keväällä, sekä tilaa eristeelle ja jotain, mihin kiinnittää tapit puun ja pitkien listojen säilyttämistä varten.
Taipumat voi nähdä tässä kuvassa, jossa näkyvä laser koskettaa palkin sisäreunoja molemmin puolin. Sisäinen seinätolppa on lyhyempi kuin itse palkki, mutta se on siellä näyttämässä laseria paremmin.
Kysymykseni on nyt, onko mahdollista oikaista tämä palkki, koska muuten saattaa olla hieman vaikea rakentaa suhteellisen suoraa seinätolppaa. Ajattelin ottaa kulmateräksen, johon poraan useita reikiä, ja sitten pulttaan kaiken yhteen. Ensinnäkin, onko tämä ylipäätään mahdollista tehdä, ja jos on, kuinka vahvaa kulmaterästä tarvitsisin vastustaakseni puupalkkia?
Onko ehkä parempi käyttää neliöputkia, jos ne olisivat vakaampia? Kulmateräkset ovat yleensä hieman paksumpaa terästä kuin neliöputket, joten oletan, että ne ovat parempia.
Kuinka vahvoja pultteja minun tulisi sitten käyttää, kuinka tiheään minun pitäisi ne asettaa, ja tulisiko minun käyttää läpimeneviä pultteja ulkoa muttereilla sisäpuolella vai käyttääkö paksumpia ranskalaisia puuruuvia? Arvelen, että läpimenevät pultit ovat ainoa vaihtoehto, mutta siitä tulee enemmän työtä, koska jonkun pitäisi seistä tikkailla ulkopuolella ja pitää vastaan. En usko, että voin käyttää vaunu-pultteja, koska tarvitsen tukevia prikkoja estääkseni pulttien uppoamista puuhun. Vaihtoehtona on vastaava tasoteräs ulkopuolella, johon tekisin neliömäisiä reikiä vaunu-pulteille, mikä on yksi vaihtoehto, mutta työaika nousisi huomattavasti.
On myös mahdollista, että voisin käyttää traktoria kauhalaitteineen puristamaan puupalkkia ennen kiinnitystä, mutta toivon, että sitä ei tarvita, jos kulmateräs ja pultit riittävät oikaisemaan palkin.
Jos sen oikaiseminen ei onnistu, vaihtoehtona olisi rakentaa seinä suoraksi ja sitten jälkikäteen leikata pois se, mikä työntyy ulos, kun korvaan ulkopaneelin myöhemmin keväällä, mutta olen huolissani, että tämä saattaisi tehdä siitä liian heikon leveydeltään, sillä 6-7 cm on ehkä liikaa leikata pois 15 cm palkista. Lisäksi ajattelemani 95 mm seinätolppa tulee ulos hieman myös sisäpuolelle.
Eikö ole mahdollista vetää palkkia suoraksi esimerkiksi viputaljalla ja pultata se kiinni alla olevaan seinään vai onko seinä liian huokoinen pulttaamiseen?
Vaihda palkki, jos se on huono tai liian taipuisa tarpeisiisi.
Ei olekaan aivan yksinkertaista vaihtaa sitä. Minulla ei ole myöskään sellaista puutavaraa helposti saatavilla, koska kyseessä on lähes 7 m pitkä palkki, ja sen vaihtaminen on hankalaa, koska olen käytännössä yksin, ja tällainen palkki on erittäin raskas. En myöskään voi venyttää aikataulua liikaa, koska yritän laittaa järjestykseen, jotta voin saada sisään ja varastoida lisää puutavaraa, joka tällä hetkellä makaa ulkona pressun alla ja jonka minun on saatava pois parkkipaikalta ennen kesää.
Kaikki on mahdollista, kysymys on siitä, onko vaivan ja rahan arvoista?
Materiaalikustannukset eivät ole kovin pahoja, vain kulmateräs ja muutama pultti. Työkustannuksena on oma aikani, joten se ei maksa enempää kuin siihen menee aikaa. Teen tätä vapaa-ajallani ja yritän saada sen tehtyä mahdollisimman yksinkertaisesti ja tehokkaasti ilman, että heikentäisi liiaksi rakenteen lujuutta.
Eikö ole mahdollista oikaista palkkia esimerkiksi viputaljalla ja pultata se kiinni alla olevaan seinään, vai onko seinä liian huokoinen pultattavaksi?
Olen myös harkinnut tätä mahdollisuutta, mutta en ole varma, onko kalkkikivistä ladottu kiviseinä ilman laastia välissä, pelkästään rappauksella ympärillä, riittävän vakaa käsittelemään sitä kuormitusta.
Jotta selvitettäisiin, onko mahdollista suoristaa sitä takaisin. Kokeile yhtä tai kahta suurta puristinta, kiristääksesi takaisin keskeltä jotakin niin kieroa, jolla on sisäinen jännitys, kun se on kuivattu ja saattaa olla vaikea säätää. Jos saat sen takaisin, on luultavasti suositeltavaa kiinnittää molemmat yhteen ja ankkuroida ne alustaan toiveena, että ne pysyvät paikallaan eivätkä anna periksi.
Selvittääkseni, onko mahdollista pyrkiä taivuttamaan sitä takaisin. Kokeile yhdellä tai kahdella isolla puristimella, kiristää keskeltä takaisin niin kiero kuin sillä on sisäinen jännitys itsessään, sitten kun se on kuivunut ja voi olla vaikea säätää. Jos saat sen takaisin, saattaa olla sopivaa kiinnittää molemmat yhteen ja ankkuroida ne alustaan toivoen, että ne pysyvät paikallaan eivätkä lähde liikkeelle.
Onnistuin jännitysliinalla ja vastapuolisella tuella taivuttamaan sen takaisin vain noin 2 cm:n taivutukseen koko jännevälin osalta. Huomasin myös, että palkki oli huomattavasti leveämpi toiselta puolelta kuin toiselta, joten lopulta oli vain noin 5 cm:n taivutus, jos katsoo linjaa, jonka käsivarsien sisäpuoli antoi. Saattaa olla mahdollisesti kiveä alla, joka estää taivuttamasta sitä enempää, joten täytyy ottaa tikkaat ulkopuolelle ja katsoa, onko jotain alla tiellä.
Joten kyllä, sitä voi taivuttaa takaisin, mutta kysymys kuuluu, kuinka vahvaa kulmarautaa tarvitsen pitämään sen paikallaan, kun jännitysliina vapautetaan?
Alustaan kiinnittämistä en kuitenkaan haluaisi tehdä, sillä se on vain kasattua kalkkikiveä, joka on rappaistu vain ulkopuolelta (katso yllä oleva kuva), joten silloin palkkiin kohdistuva voima vetäisi kivet seinästä, mikä olisi melko ongelmallista.
Nyt sinulla on veto jostain todella kiinteästä pidikkeestä, olet kiristänyt paljon, vähän viulua kiristyshihnalla. On epävarmaa, voitko saada sen paikoilleen kuten haluat. Kulmateräksen asentaminen siihen ei ehkä pidä sitä paikallaan. Siinä tapauksessa tarvitaan varmaan teräs, joka on tyyliä 80 X 80 ehkä. Ankkurointi sisämuuriin ei ole suositeltavaa, kuten sanot, se on hieman löysä. Se voi onnistua, jos noin 3 kulmaterästä kiinnitetään muuriin ja ne ovat niin pitkiä, että ne menevät vähintään metrin syvyyteen, jolloin saadaan todennäköisesti hyvä vastatuki koko muurilla ja sitten niihin kiinnitetään litteäteräs 50 X 6 kulmalla, joka tarttuu laudan ulkoreunaan ja pari ankkuriruuvia, jotka pitävät teräkset paikallaan niin, etteivät ne pomppaa ylös. Sitten myös sisempi voidaan ankkuroida litteäteräkseen. Ymmärrätkö.
Minun on hieman vaikea ymmärtää, miten voi olla niin vaikeaa rakentaa suoraa sääntöseinää, että se edes lähestyy vaivan tasoittamista palkkia. Erityisesti, jos rakennat jännityksiä ja se johtaa liikkeisiin ajan myötä? Miksi ei vain kiinnitä makuulle olevaa sääntöä päälle?
Kulmateriaali pitäisi olla taipunut toiseen suuntaan, jos kaiken pitäisi olla suoraa lopussa. Ehdotan, että sahaat lovia sisäpuolelle, jolloin palkki on hieman pehmeämpi ja lukitset kaiken yläpuolella olevalla laudalla.
Kulma-raudan tulisi olla väärinpäin, jotta kaikki olisi lopulta suoraa. Ehdotan, että sahaat lovia sisäpuolelle, jolloin palkki pehmenee hieman ja lukitset koko homman yläpuolelle asetetulla laudalla.
Protte
Ongelmana, joka voi ilmetä lovien sahaamisessa, on se, että niiden on mentävä pitkälle sisälle kohti keskikohtaa, ja kun kiristetään suoraksi, ne saattavat haljeta pitkin. Kuten sanottu, asettaa pala päälle ei ole väärin. Ilmeisesti se on kiinnitetty molemmista päistä ja pullistuu ulospäin keskeltä, jolloin on vaikeaa saada aikaan leveän laudan kanssa, joka menee päiden ohi. Voidaan yrittää laittaa 45 X 150 päälle ja katsoa, kuinka paneelin voi kiinnittää parhaalla mahdollisella tavalla. Ulkopuolella on vähän vaikeaa saada se onnistumaan, mutta ehkä siirtämällä kehikkoa paneelia varten ja asettamalla lista/kehys tiivistämään paneelin ja kehyksen väliin voisi auttaa. Ymmärrän, että ei ole hauskaa, jos paneelin alareuna aaltoilee.
Nyt sinulla on veto jostain todella tiukasta pidosta oletko kuinka paljon kiristänyt, vähän viulua kiristysnauhalla tai. On epävarmaa, saatko sen haluamaasi asentoon. Kulmaraudan laittaminen siihen ei luultavasti pidä sitä paikallaan. Siinä tapauksessa se saattaa olla 80 X 80 -tyyppinen rauta. Ankkuroiminen seinän sisäpuolelle ei luultavasti ole suositeltavaa kuten sanot, koska se on hieman irrallinen. Voi toimia, jos noin 3 kulmarautaa kiinnitetään seinään ja ne ovat niin pitkiä, että ne menevät vähintään metrin alas, silloin saa todennäköisesti hyvän vastatuilan koko seinän kanssa ja sitten niihin kiinnitetään tasorauta 50 X 6, jossa on kulma, joka koukistaa laudan ulkoreunaan, ja pari ankkuriruuvia, jotka pitävät raudat paikoillaan niin että ne eivät nouse ylös. Silloin voi myös sisäpuolinen ankkuroiminen tasorautaan. Ymmärrätkö.
Vastatuki, jonka minulla oli, oli 95x95 tolppa, jossa toinen reuna oli kiinnitetty etäisyyteen (vanha kaapelikela puusta) ja toinen puoli vedettiin ylös lähimpään kattotuoliin päädystä. Kiristysnauha ei ollut kuin viulu, mutta se oli myös leveä sellainen, mikä ei oikeastaan kuulosta siltä, kun se on kiristetty, mutta tolppa pystyi silti kestämään sen. Se taipui hieman, joten taivutus siirtyi väliaikaisesti siihen sen sijaan periaatteessa.
Luulen, että ehkä ymmärrän, mitä tarkoitat. Kuten ottaa pidempi tasorauta, joka taivutetaan niin, että toinen puoli on suorassa kulmassa palkkiin nähden ja menee sitten ainakin metrin alas seinäpintaan sisäpuolella, laita sitten kulmat puolelle, joka menee palkin mukaan sinne, missä sitten asetetaan tasorauta rinnakkaisesti palkin kanssa, jota sitten käytetään kiinnittämään palkkiin?
Minun on vähän vaikea ymmärtää, miten voi olla niin vaikeaa rakentaa suoraa sääntöseinää, että se edes lähestyy vaivaa suoristaa palkkia. Erityisesti jos rakennat jännitteitä, ja se johtaa liikkeisiin ajan kuluessa? Miksi et vain kiinnittäisi makaavaa sääntöä yläpuolelle?
Kyllä, se on vaihtoehto, mutta hanpalkki ja päätykolmion ylävarret eivät ole taipuneet samalla tavalla kuin alavarsi, mikä tekee hieman vaikeammaksi rakentaa suoran seinän niiden mukaan. Sitten osa alavarsipalkista työntyy ulos sääntöseinän ulkopuolelle, kun vaihdan paneelin ulkopuolella. Osa sääntöseinää roikkuu myös sisäpuolella palkista, joten seinän alaosan ja sen alla olevan muuriseinän välillä on tyhjä tila.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.