Aion valaa lattian kellariin, noin 7 m^2 eli noin 700 litraa betonia. Se on vähän liian vähän, jotta tilaisi auton pumpulla, vaikka se olisi ollut erittäin kätevää jo niille hiukan suuremmille lattioille, jotka olen jo tehnyt. Mietin suuremman sekoittajan vuokraamista ja yrittää sekoittaa itse, mutta olisin halunnut hieman pidemmän ajan betonin sekoittamiseen ja levittämiseen, jotta en rasittaisi itseäni niin paljon selkää murtamalla. Viivästin olisi ollut hyvä, mutta en ole koskaan kuullut kenenkään "lisäävän" viivästintä pienempiin sekoituksiin enkä tiedä myöskään kuinka helppoa olisi saada pieni määrä, joka riittää 700 litralla. Olen nähnyt hieman erilaisia näkemyksiä tästä viivästyksestä, jotkut sanovat, että se on vain sokeriseos ja toiset sanovat, että oikea viivästäjä on huomattavasti kehittyneempi (mikä vaikuttaa järkevältä...). Kysymykseni on kuitenkin, jos minulla ei ole vaatimusta, että betonin on alettava kovettua tietyssä ajassa, voinko saada hyvään kompromissiin yksinkertaisesti sekoittamalla muutama desilitra sokeria per erä (oletetaan, että erä on 50-70 litraa tai niin)? Lattia aiotaan myöhemmin tasoittaa itsetasaavalla laastilla, joten ei ole ajankohtaista käyttää minkäänlaista kiillotuskoneetta. Luultavasti viimeistelen sen käsin, kun siitä on tullut tarpeeksi kovaa, että voi laittaa levyn ja kävellä sen päällä.

S
ei, älä sekoita sokeria.

ole valmis koko päivään äläkä työskentele yksin.

D09
jeppeknaster sanoi:
Se toimii. Betoniasiantuntija ja -pumppaaja "Tyresö", joka valitettavasti ei enää ole aktiivinen foorumilla, selittää tämän täällä
[linkki]
Kiitos linkistä, mielenkiintoista luettavaa :)

Mikael_L
jeppeknaster sanoi:
Se toimii. Betoniekspertti ja betonipumppaaja "Tyresö", joka ei valitettavasti ole enää aktiivinen foorumilla, selittää tätä
[linkki]
Kyllä se melkein tuntuu sellaiselta epäilyttävältä autotallivinkiltä.
Mutta kaiken kaikkiaan, kun vinkki tuli "Tyresöltä", niin uskon, että voin luottaa sen todenmukaisuuteen, sillä hän on todella osaava betonin alalla.

edit: Se, että Tyresö bannattiin, ei johtunut millään tavalla huonosta tiedosta tai huonoista neuvoista.
Jos ymmärsin oikein, syynä oli mainostaminen itselle, yrityksiä, jotka toistuivat ...

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
Drömhus2012
  • Laddar…
Hei,

Kyllä, olin lukenut ketjun, jossa "Tyresö" sanoo, että se toimii ennen kuin kysyin, mutta sitten on muita, jotka työskentelevät betonin kanssa, eivätkä näytä pitävän sitä niin helppona. Tässä esim:

http://betong.se/2010/04/vad-hander-om-man-haller-vanligt-socker-respektive-salt-i-betong/

Mitä olisi mielenkiintoista kuulla, on joku, joka on kokeillut tätä käytännössä? Se, mitä Martin Hansson (T&K johtaja Sikalla betonilisäaineille) vastaa yllä, on, että tavallisen sokerin vaikutusta hidasteena on vaikea hallita. Joten mitä tapahtuu, jos reaktio on liian voimakas?

D09
Koskeeko tämä myös tasoitemassaa siinä tapauksessa? :)

Mikael_L
d_nilsson sanoi:
Hei,

Joo, olin lukenut ketjun, jossa "Tyresö" sanoo, että se toimii ennen kuin kysyin, mutta sitten on muita, jotka työskentelevät betonin parissa eivätkä vaikuta olevan samaa mieltä siitä, että se on niin helppoa. Tässä esimerkiksi:

[linkki]

Olisi kiinnostavaa kuulla jonkun, joka on kokeillut tätä käytännössä. Se, mitä Martin Hansson (F&U johtaja Sikassa betonin lisäaineille) vastaa yllä, on, että tavallisen sokerin vaikutus retardanttina on vaikeasti hallittavissa. Joten mitä tapahtuu, jos reaktio on liian vahva?
No, hän on kuitenkin sitä mieltä, että sokeri toimii retardanttina, mutta vaikutus on hieman vaikeasti säädettävissä. Joten jos ei ole suurempia ongelmia elää vähän epävarmuudessa siitä, antaako se 3 vai 15 tuntia lisäaikaa, niin voihan sen ruokalusikallisen sokeria per 100 litraa betonia lisätä, kuten tyresö ehdottaa, voin kuvitella.

D d_nilsson sanoi:
Aion valaa kellaripohjan, noin 7m^2 eli noin 700 litraa betonia. Se on hieman liian vähän tilata auto pumppujärjestelmällä, vaikka se on ollut erittäin kätevää hieman suuremmilla lattioilla, jotka olen jo tehnyt. Mietin suuremman sekoittimen vuokraamista ja itse sekoittamista, mutta haluaisin mielellään enemmän aikaa sekoittaa ja levittää betonia, jotta ei tarvitsisi kiirehtiä niin paljon, että selkä menisi rikki. Retarder olisi hieno, mutta en ole koskaan kuullut kenenkään "lisäävän" retarderia pienempiin sekoituksiin enkä tiedä kuinka helposti saan sellaisen pienen määrän, joka riittää 700 litraan. Olen kuullut erilaisia mielipiteitä tästä retarderista, jotkut sanovat, että se on vain sokeriseos, ja toiset sanovat, että oikea retarder on huomattavasti monimutkaisempi kuin niin (kuulostaa järkevältä...). Kysymykseni on kuitenkin, jos minulla ei ole vaatimusta, että betonin on aloitettava kovettuminen tietyn ajan kuluessa, voinko saada hyvän kompromissin yksinkertaisesti lisäämällä muutaman desilitran sokeria per erä (oletetaan, että erä on 50-70 litraa tai jotain)? .
Tanskalaiset sabotoivat sodan aikana saksalaisia betonirakenteita lisäämällä betoniin sokeria ja siten heikentäen betonin lujuutta. Muutama sokeripala ehkä pari sataa kiloa betonia riitti. Humus, eli maa ja biologinen materiaali, heikentää myös valmiin betonin laatua. Sokerin lisääminen betoniin ei siis ole suositeltavaa.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.