Olen rakentamassa pyykkitupaa, jossa pesukone ja kuivausrumpu nostetaan kaappien päälle.
Tämä osa alkaa olla valmis, mutta haaste tulee tässä:
Pesukoneiden tulee seisoa työtasolla, joka lepää kaappien päällä, ei mitään kummallista.
Pesukoneiden yläpuolella, noin 10 cm ylös, tulisi olla myös levy, etäisyys alaspäin koneisiin. En oikein tiedä, miten saan tämän levyn kiinni - mutta minulla on idea.
Takareunassa, seinää vasten, voin asentaa listan, jota levy lepää.
Sivuilla ajattelen, että sivupaneelit nousevat työtason yläreunaan, vaihtoehtoisesti sentti pidemmälle, jos haluaa reunan pitämään tavaroita paikoillaan.
Erilaisia ajatuksia
1) Levyn voisi ruuvata kiinni ruuvaamalla sivupaneelin läpi sivusuuntaan.
Mutta se on heikko (ei voi laittaa painavia asioita päälle), sekä sivupaneeli näyttää rumalta. Huono.
2) Liimata kiinni pieni lista sivupaneelin sisäpuolelle, tai ruuvata sisäpuolelle, jota vasten levy lepää.
Mutta koska koneet ovat melkein 60 cm leveitä, täytyy sivupaneelit siirtää ulos, jotta koneet mahtuisivat. Kulmarauta voisi toimia, kysymys on vain, miten sen saa kiinni sivupaneeliin. Voisiko liimata?
3) Asennan kaksoiskerroksen sivupaneeleja, joista sisemmässä kerroksessa on vähän matalampi, jolle levy lepää, ja ulommat nousevat ylöspäin peittämään levyn reunaa (ja mahdollisesti hieman ylöspäin, aiemman kuvauksen mukaan).
Mikään ratkaisu ei tunnu aivan täydelliseltä, miten te ajattelette?
Liitän mukaan luonnoksen alkuperäisestä ajatuksestani ratkaisun 3 mukaan:
Voit laittaa väliseinän alakaappien väliin, joka menee ylös ja tukee ylempää työtasoa, sitten yleensä toimii huonekalukulmien ja spax 4x12 tyyppisten ruuvien kanssa sisäiseen kiinnitykseen.
Olin käyttänyt listaa takareunassa esim. 22x45 suorahiottua ja myös listoja sis. päätyjen alla, mutta sitten kulmaprofiili alumiinista esim. Bauhausista, ehkä 30x30x2? https://www.bauhaus.se/alu-vinkelskena-30x30x2mm-2m.html
Ruuvi-liimattu "Bra" liimalla ja sopivilla ruuveilla!, oikein tehtynä lupaan, että voit istua sen päällä ilman huolta!
Älä aseta listaa takareunaan, aseta kolme kunnollista metallikulmaa, yksi koneiden väliin ja yksi jokaiseen ulkoreunaan. Ota mielellään jotain poikkituella. Mitä pidemmät kulmat, sitä vakaampaa.
Kiitos kaikista hyvistä ajatuksista. Mitä sopivaa ruuvia on esim. kulmarautaan, joka on noin 10mm? En ole koskaan työskennellyt niin lyhyillä ruuveilla. Peitepuoli on 13mm. Kiitos!
Kiitos kaikista hyvistä ajatuksista. Millainen sopiva ruuvi löytyisi esim. kulmateräkselle, joka on noin 10mm? En ole koskaan työskennellyt niin lyhyiden ruuvien kanssa. Peitelevy on 13mm.
Kiitos!
Olen juuri pystyttänyt samanlaisen rakenteen. Kiinnitin jykevämpiä kulmakiinnikkeitä seinään, ruuvasin ne seinäkannattimiin puuruuvilla 5x70 tai jotain vastaavaa.
Pystylevyt (sinun tapauksessasi päätylevyt) päättyvät työtason alle, niin että se ulottuu sentin verran yli. Kiinnitykseen käytin huonekalukulmaa. Luulen, että voit kiinnittää päätylevysi seinään samalla huonekalukulmalla ja sopivalla kipsiankkurilla, jos kyseessä on kipsiseinä.
Käytin upotettuja puuruuveja ilman leikkaavaa kärkeä, millimetrin lyhyempiä kuin levyn paksuus. Levyni olivat melamiinipintaisia, joten napautin ruuvin kärjen pintakerroksen läpi ennen kuin kiersin sen sisään ruuvimeisselillä. Unohda ruuvinväännin tällaisessa pikkuruisessa.
Ratkaisu kahdella kansilevyllä on ihan OK. Olen tehnyt niin. Tosin vain yhdelle puolelle, mutta samalla periaatteella. Takareunassa minulla on pari kunnollista kulmarautaa ruuvattuna seinään, ja etureunassa (kulmat) vain pienet kalustekulmat pitämään työtason paikoillaan.
Takareunassa voin yhtä hyvin käyttää kulmarautaa, se toimii myös hyvin.
Sivuilla ("päätylevyt") voin ajatella sekä kulmarautaa, listaa että peitelevyn asettamista niin, että se päättyy alle ja työtaso ulottuu ulkopuolelle. Ajattelen kuitenkin, että se avoin puoli (katkaisun leikkauspinta) näyttää niin rumalta. Mutta voihan siihen laittaa jonkun kulmalistan.
Minun täytyy pohdiskella hieman, kiitos jatkoinspiraatiosta.
Tällä hetkellä tuntuu, että hankin kulmaprofiilin, jota Patrik Lidstedt suositteli. Tuntuu oikealta, kunhan sen saa kiinnitettyä hyvin.
Ikea tarjoaa tukikannakkeita työtasolle, niiden pitäisi pysyä hyvin sinun tapauksessasi ja ne eivät vie paljon tilaa.
Maksavat vain yhden kultakolikon kappaleelta.
Se kuulostaa hyvältä. Minulla on uusi suunnitelma.
Vahvat kulmaraudat seinän takaosaan, vähintään yksi niistä runkotolppaan.
Reunoille, 13 mm paksuihin peitelevyihin, kiinnitän kulmakiinnikkeet ja järjestelmäruuvit ikean mallin mukaan. Ajattelin, että ehkä sekä kiinnikkeet että ruuvit liimataan myös.
Sitten ehkä voi laittaa limutölkkitelineen (onko sellaisia vielä olemassa? ) siihen ilman, että on hermostunut.
Se tuntuu tukevalta.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.