Hei! Minulla on siis kolme reikää vierekkäin - katso kuva - mäntylattiassa, joiden halkaisija on noin 20 mm. Niistä meni aiemmin putket lämmittimelle ja sähkösyötölle. Lattia on vain saippua-"käsitelty" muuten (voin siis hienohioa korjauksen yli ilman että himmennän lakkaa), ja haluan tehdä korjauksen, joka on mahdollisimman hyvä. Minulla on useita lankkuja samankaltaisella värisävyllä jäljellä muiden huoneiden remontista.

Yksi vaihtoehto olisi tietenkin jyrsiä ympäriltä reikien yli ja korjata kaikki yhdellä 5 mm paksulla palalla, joka liimataan paikoilleen. Mutta kuten näkyy, siihen on vaikea päästä käsiksi, ja jos tekee virheen jyrsimellä (olen vielä hieman kokematon jyrsintätyössä), voi tehdä enemmän haittaa kuin hyötyä :).
Pyörötanko saattaa olla aivan ok, vaikka syiden suunta olisi väärä (ehkä liioittelen nyt).

Luin aiemmin jonkin viestin bengtin tai Mats Bengtssonilta, luulen, linkin kanssa videoon Fine Woodworker tms., joka näytti tyylikkäitä korjauksia. En kuitenkaan löydä sitä nyt uudelleen.

Kuten sanottu, vinkkejä otetaan kiitollisena vastaan, tämä paikka näkyy erittäin hyvin...

Kolme reikää vierekkäin männynlattialla, halkaisija noin 20 mm. Kuvassa mukana keltainen viivain mittakaavan näyttämiseksi.

/A

Annosjyrsin ilman poraa korjaisi tämän ja silloin saat syykuvion samaan suuntaan
ja sitten liimaa ne siihen .....
eti..

Kaveri, joka hioi lattiani, teki kevyesti kartiomaisia tulppia, joita hän naputteli reikien sisään yhdessä pienen puuliiman kanssa. Kun se oli kovettunut, hän hioi tulpat lattian tasolle. Ovat kestäneet hyvin kolmetoista vuotta!

Periaatteessa reikiä voi täyttää millä tahansa. Viinkorkilla, esim. Mutta "näkymätöntä" siitä ei tule, ja pitäisikö sen todella olla sitä? Nämä reiät kertovat osan talon historiasta. Täytettynä tulpilla, pyörötangolla, korkilla, muovipuulla tai mitä tahansa, ne eivät ole silmiinpistäviä, mutta ne näkyvät. "Näkymätön" korjaus ottamalla suurempi puupala, saattaisi olla rumempi. Uskon niin.

Käytä poraa reikien suurentamiseen, jotta niistä tulee täysin pyöreitä ja niissä on siistit reunat sopivan kokoisella oksaporalla. Sen jälkeen porataan oikean puulajin ja syysuunnan mukaan sopivat tapit tappaporalla. Lattiaan poraamisen helpottamiseksi voi reikään iskeä väliaikaisen tulpan, jotta poralla on jotain ohjattavaa. (Se voi olla vaikeaa, jos keskiosa on tyhjä.) Tappi voidaan sitten liimata kiinni reikään. Hio ja lakkaa, niin se on valmis.

Tässä on sarja sekä tappaporalla että oksaporalla:
http://www.clasohlson.com/se/Tapp--och-cylinderborrsats/Pr309655000
Koko ei ehkä riitä, mutta saatavilla on isompia. Tässä esim.:
http://www.fine-tools.com/zapfenschneider.htm
Olen kuitenkin ostanut halvempia (ja huonompilaatuisia) Ruotsista.

Kiitos vastauksesta! Minulla ei kuitenkaan ole pylväsporakonetta, mutta voihan toki kokeilla poraamista käsin, tarkkuus ei ole tässä tapauksessa kovin tärkeä, siistit reunat ylhäällä riittävät. Hyvä tekosyy hankkia uusi porakone myös, en ajatellut kokeilla tapittaa 10,8 V ruuvinvääntimellä :)

Sitten en tiedä ihan tarkkaan miten voisi hioa plugia, jotta siitä tulisi vähän kartiomainen, tuntuu hieman työläältä, mutta ehkä se onnistuu.

/A

Tulpan ei tarvitse olla kartiomainen. Sopivalla oksaporalla ja tappiporalla pitäisi silti saada riittävän hyvä istuvuus.

Pylväsporakonetta ei muuten myöskään tarvita. Hyvä käsikone poratelineessä käy hyvin. 10.8V ruuvinväännin ei todellakaan sovi tähän... Tulppa ei tule olemaan suora ja tasapaksu, jos yrität pitää käsin.

Täydellistä, sitten alan etsiä uutta porakonetta jalustalla, mukavaa!

Voit ostaa valmiita pluggar (tappiporasta valitsemassasi puulajissa) jostain puusepänverstaasta ja varmasti saada sen postitse. Yleisesti käytössä veneensä kunnostajilla.
Teen yleensä ohjausmallin kovalevystä kvistporalle. Eli poraan ensin kovalevyn läpi. Kiinnitä kovalevyn pala porattavan reiän päälle. Ja poraa vakaalla kädellä kovalevyn ja lattian läpi. Sinun ei tarvitse porata koko matkan läpi.
Pluggar liimataan paikalleen puuliimalla ja katkaistaan sitten varovasti taltalla.

Pondus snickeri Kungsholmenilla Tukholmassa luulisin myyvän pluggar pienissä pakkauksissa.

Kiitos, loistava vinkki! Ne (snickeriet) aion tarkistaa tällä viikolla. Käytä masoniittia porausmallina, kyllä, sitä ajattelin, jotta en vaarantaisi lattian vaurioitumista, jos poranterä lipsahtaa.

Mutta kuten sanottu, reiät ovat jo olemassa, ja kyse on vain siitä, että poraan niitä hieman isommiksi, jotta saadaan parempi istuvuus tulpan kanssa. Jos käytän keskusporaa (katso kuva), ehkä voisi käyttää 12 mm vaneria, johon on porattu saman kokoinen reikä, ja antaa tämän reiän "seinien" toimia tuena poralle, koska aion porata olemassa olevaan reikään ilman keskikohdan "otetta". Ei haluttaisi, että se alkaa heilua...

Vaihtoehtona, joka on mainittu aiemmassa viestissä, on tulpata väliaikaisesti, jotta on helpompi porata kunnollisella tuella. Turvallisempaa, mutta vähän työlästä vain.

/A

Keskuspora:
Kuusi erikokoista puukonterää, jotka on tarkoitettu puun poraamiseen. Koot merkitty 10, 12, 16, 18, 20, 25 mm.

Juuri niin käytän minäkin masoniittia. Että seinät ohjaavat. Mutta tietysti paksumpi vaneri tekee siitä helpompaa.
Mutta kannattaa kyllä käyttää oikeaa oksaporakonetta saadakseen hyvät reunat. Luulen, että sillä on suuri ero verrattuna keskiporakoneeseen.
Luulen, että puusepänliike myy oksaporakoneita, jos sinulla ei ole sellaista. Muuten niitä löytyy esimerkiksi Clas Ohlsonilta tai Julasta ym.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.